#Fokuswonen : de kleine dictatuur

pas op: rolstoel

pas op: rolstoel

Hoewel Fokuswonen in de punten 6,7 en 11 van haar Algemene Voorwaarden (PDF) geen machtstructuur vermeldt en deze, gezien de website en overige informatie niet lijkt na te streven, komen met grote regelmaat via diverse bronnen, signalen naar buiten dat met name Locatiemanagers van het project een klein dictatuurtje hebben gemaakt.

In zo’n project zijn er “regels”, die vaak haaks staan op het Fokusconcept, dat immers uitgaat van De cliënt bepaalt wat er moet gebeuren, wanneer en hoe. .

In de loop der jaren heb ik dingen voorbij zien komen als:

opstaan na bepaalde tijd,
niet douchen op bepaalde tijd,
collectief voor bepaalde tijd naar bed gaan/opstaan/douchen,
het niet schoonmaken van door ADL gebruikte spullen(afwas gebruikt bestek),
het “regels”instellen voor beantwoording alarmoproepen,
het onnodig gebruik maken van beschermende kleding/handschoenen/laarzen,
bij cliënten met een “ingewikkeldere” handicap niet handelen naar “the best fit”, maar gewoon “net als wij altijd doen” handelen.

Zo zullen er nog wel meer onterechte “regels” zijn, waarvan het bestaan niet bekend is.
Vaak gaat de handhaving van deze regels gepaard met dictatoriale trekjes.
Heel eufemistisch worden dit “projectafspraken” genoemd.

Van afspraken wordt geacht dat deze door beide partijen zijn gemaakt.

Hier niet, erger, omdat dit de naam “projektafspraak” heeft, wordt er ook niets tegen gedaan.
Hierbij kan ook worden gekeken naar de rol van Regiomanagers, die toch zijn aangesteld om alle neuzen dezelfde kant op te laten wijzen.

Een ding is zeker: kwaliteit en tevreden cliënten krijgt Fokuswonen hierdoor niet.

41 reacties

Opgeslagen onder denken, handicap, Zonder categorie

41 Reacties op “#Fokuswonen : de kleine dictatuur

  1. Anoniempje

    Onnodig gebruik maken van kleding of handschoenen lijkt mij geen goed punt van je.
    De adl-er mag ten alle tijde handschoenen aantrekken als hij of zij dat nodig acht, sommige mensen zijn simpelweg niet proper.
    Tevens zijn adl-ers er ook niet om te afwassen. (Alhoewel, als er tijd voor is en niemand staat te wachten mag de adl er voor kiezen dit gewoon te doen, ben ik het zelf ook helemaal mee eens)
    Die andere punten kunnen echt niet, wat zegt de regiomanager van die punten? (Ga ervan uit dat dit aangekaart is)

  2. mumke

    Natuurlijk hoeven ADLers niet af te wassen, echter: Alles wat voor een client gebruikt wordt, moet worden opgeruimd. Zet jij een vuil bord terug?

  3. Anoniempje

    Nee ik zet het in de vaatwasser of bij de rest van de afwas, zoals het hoort.
    Als client wil dat ik het even afwas dan is dar ook geen probleem, maar dat moet wel even aangegeven worden. Dan kan ik aangeven of dat nu meteen kan of dat ik zo even terug kom als niemand staat te wachten.
    Als dat gesprek niet eens kan plaatsvinden dan klopt er iets niet.

  4. mumke

    Natuurlijk moet dat worden aangegeven. En het gaat ook niet over gezinsafwas, nee, gewoon voor een alleenstaande dat kopje of bordje dat gebruikt is.
    Het gaat hier niet om onwil, maar om door sommige LM-ers opgelegde regels in het project.
    De voorbeelden die ik gaf zijn een opsomming van regels die ik in de loop der jaren heb horen opnoemen. Daar is het niet de eigen keus van de ADLer, maar een verplichten door de LMer in alle omstandigheden, en voor iedereen.
    En dit zijn ook geen regels die door Arbo of Inspectie zijn opgelegd aan de zorg.

  5. Marianne

    een voorbeeld van dictatuur: brief: wij hebben met z’n allen besloten…… Met “allen” wordt bedoeld: de locatiemanager en de ADL. Waar is de klant in deze gebleven??

  6. miranda

    Gebeurt ook in een awbz-instelling.
    Ik vindt dat het een kleine moeite is om als adler jou troep weer netjes op te ruimen en een afwasje te doen. Maarja dat gebeurt hier ook niet altijd waar ik woon.Wie is weer de dupe juist de bewoner die niks kan vanwege zijn/haar beperking.

  7. Lijkt me onprettig wonen in zo’n project….

  8. roos

    Heb zelf als Adl er gewerkt en de cliënten gingen er met de jaren op achteruit. Mede door dat de adl vond dat ze te hard moesten werken. Mijn mening was dat ze liever roddelde in de unit. Ja er werden keer op keer nieuwe regels gemaakt ten nadelen van de cliënten. En het beloop van locatie manager was bijna niet bij te houden.

  9. Anoniempje

    En wat je hier doet is even een partij chic wilde je zeggen?
    Kom kom, sommige cliënten gaan nou eenmaal achteruit, dat is inherent aan sommige aandoeningen.

  10. roos

    Ik bedoel ook achteruit wat bedreft de zorg die ze horen te krijgen bij fokus. En ja bij de meeste aandoeningen gaan mensen achteruit en behoren ze ook extra zorg te krijgen, maar dat ging ook vaak mis. Als adl er moet je je in de cliënten kunnen plaatsen.

  11. Marianne

    blij met jouw reactie Roos en zo is het en niet anders

  12. Annemarie

    Herkenbaar verhaal en ook de reactie van Roos is herkenbaar! Voor mij de reden om nu weg te zijn bij Fokus…wat een opluchting!! En de macht van locatiemanagers kan ik bevestigen doordat ik ruim een jaar geleden onder druk werd gezet om toch vooral niet in mijn hoofd te halen om de regiomanager in te schakelen… Hoezo chantage, notabene van een interim manager die een boel geld mee nam!! Enne anoniempje, waarom noem jij je zo?

  13. De managers en andere leidingevende en als het kan de ministers zouden eens een week bij fokus op de werkvloer moeten staan en ze moeten eens een paar dagen in een rolstoel gaan zitten zodat ze weten hoe het in het echt gaat

  14. Anoniempje

    Omdat anonimiteit op internet een recht is en daar maak ik gebruik van.
    Als je een valide punt had gehad en je was naar de regiomanager gegaan, had je nergens bang voor hoeven zijn.
    Had je een stuk meer aan gehad als hier op internet je gal spuwen over je oude werkgever, verre van chic.

  15. roos

    Het is ook niet chic om over fokus te praten anoniempje. Maar wel wat ze verdienen. Het is erg dat er zulke nare dingen gebeuren. Het project waar jij werkt is zeker perfect? Maar is het ook perfect voor de cliënten.

  16. Anoniempje

    Praten over onderwerpen die hier worden gepost is de bedoeling van een blog, interne info over je oude werkgever op internet kwakken is wat anders, aangezien het op die manier ook niets oplost.
    Geen enkel bedrijf is perfect, het kan altijd beter. Maar je moet met dit soort posts oppassen dat je persoonlijke ervaring niet doorslaat is een hetze tegen een compleet bedrijf. Natuurlijk zijn er excessen, dat is altijd zo, maar het overgrote deel van cliënten zijn niet zo slecht af als je nu schetst.

  17. Annemarie

    Sorry anoniempje, ik weet niet waar jij je info vandaan haalt, maar kloppen doet het niet! Zelfs als je binnen Fokus alle officiële trajecten volgt, lost het weinig tot niets op… en ja, dat mag onderhand wel eens naar buiten worden gebracht! Jarenlang zorg geven op zo’n manier is niet chic. Om jouw woord maar eens te gebruiken. En wanneer je binnen 5 jaar tijd 13 locatiemanagers hebt, zegt dat toch echt wel iets over een organisatie en de werkstructuur.

  18. mumke

    Anoniempje, je kunt niet alles onder “niet chic” of “gal spuwen” wegzetten, dat is te vaak in het verleden gebeurd, ook bij mensen die reele klachten hadden.
    Het is jammer dat juist binnen Fokus alle kritiek, ook terechte kritiek, op de leiding wordt weggewuifd of gebagatelliseerd.

  19. Anoniempje

    Het gaat om de plaats waar je het neerlegt. Dit is niet de plaats…

  20. Annemarie

    Waar dan anoniempje? De Telegraaf of het AD?? Iedereen mag zich toch uiten in een blog? En zeker gezien het feit dat de geschreven meldingen echt niet nieuw zijn voor Fokus. Wat hier geschreven is, is al langer bekend en gewoon een feit. Dus dan is dit een juiste plaats.

  21. Balder82

    Sorry hoor Anoniempje, waar heb jij last van? Ik hou niet van aannames, maar na deze discussie gelezen te hebben durf ik toch te wedden dat jij niet afhankelijk ben van zorg! Ik ben absoluut niet iemand die denkt dat de hele wereld om mij draait, maar feit is dat Fokus Fokus niet meer is. En dat is jammer, heel jammer. Helaas heeft aankaarten en klagen helemaal geen zin, er wordt door Fokus namelijk niets mee gedaan. Ik woon in een relatief goed project (vergeleken met andere projecten), maar van alle punten die Mumke aankaart in deze blog herken ik er een hele hoop… En ja, een locatiemanager maakt of bleekt een Fokusproject. Helaas hebben wij er recent een gekregen die de hele boel aan het afbreken is, waar de vorige het zo goed opgebouwd had.

    Goede blog Mumke!

  22. Anoniempje

    Het fokus van nu is idd niet meer het Fokus van 20 jaar geleden. Tijden veranderen, geldstromen worden kleiner, nieuwe regels worden aangenomen, oude regels worden aangepast. Met nieuw beleid veranderen idd dingen en sommige cliënten zijn daar niet blij mee. Maar waarom sommige dingen nu zijn zoals ze zijn willen veel cliënten niet weten. Wel ben ik met je eens dat bijna alles valt of staat met de visie van de LM, er is nogsteeds ontzettend veel speelruimte tussen de regels. Ik heb vooral veel ervaring met een project waar veel open communicatie is en waar bijna alles wel te regelen is. Vandaar mijn ietwat gekleurde reacties. Neemt niet weg dat de 5 a 6 mensen die hier meestal reageren niet per definitie de stem van heel Nederland zijn.

  23. mumke

    Gelukkig is dit hier niet de mening van herl Nederland.
    In veel, misschien zelfs erg veel projecten komt dit alles dan ook (nog) niet voor. Dit neemt niet weg dat Fokus aandacht moet (gaan) besteden aan de “konings”positie van LM-ers.

  24. Zellie

    Ik ben heel blij dat er nu meer mensen reageren. Het wordt inderdaad echt tijd.
    Naast Fokus is er weinig tot geen alternatief voor zelfstandig wonen met een lichamelijke beperking ( anno 2013 ! )
    Wellicht is het dan ook niet zo raar dat je de cliënt te weinig hoort.
    Dit is deels ingegeven door angst. Ik heb zelf jarenlang mogen ervaren hoe ver Fokus gaat in intimidatie

  25. Balder82

    @Anoniempje. Verandering is vaak goed, en dat is discussie zeker ook! Mijn problemen met Fokus hebben helemaal niets met geld te maken, maar idd met de macht van de LM. Ik vind dat er juist niet zo veel speling zou moeten zijn, bij elke LM wisseling is het beleid weer anders. We hebben het hier wel over zaken waar clienten afhankelijk van zijn en hun manier van leven soms drastisch veranderen. Als het beleid duidelijk is vast gelegd, is discussie ook niet nodig, iedereen weet dan waar hij/zij aan toe is. Helaas verandert er momenteel veel doordat Fokus nu onder de AWBZ valt. Op zich maakt het niets uit waar het geld vandaan komt, maar het gaat gepaard met veel rare regeltjes. Die regeltjes staan vaak haaks op het Fokusprincipe. Dus ik heb absoluut geen moeite met verandering, maar bij de huidige veranderingen binnen Fokus MOET ik een hoop.

  26. Anoniempje

    Kun je wat concrete voorbeelden geven?

  27. Als wijkverpleegkundige heb ik patiënten gehad in Fokus woningen en ik heb ook gezien hoe snel de hulp aldaar achteruitgegaan is. Niet één hand toesteken bij verbinden, geen enkele medewerking en wel gaan staan wachten. De wijkverpleegkundige is aan de Fokustijden verbonden. Het indienen van klachten door mijn patiënten over de geboden hulp is wisselend, ook al vanwege afhankelijkheid. Er is wel verschil tussen het ene en het andere gebied. En dat is vaak een management kwestie. Goede zaak dat je het bespreekbaar maakt.

  28. Marianne

    in het weekend nog vet uitgemaakt voor leugenaar (met getuige) door LM. De directie heeft t voorval ‘onderzocht’ en meldt: u bent niet uitgemaakt voor leugenaar. tsja..waar sta je dan?? Machteloos Ben nu bezig om met bemiddeling uit Fokus te vertrekken, want ik ben al het gekonkel en de leugens meer dan zat

  29. SuusA

    Roos, adl-assistenten zoals jij dáár heeft Fokus er veel te weinig van. Roddelen en Roken heeft voorrang gekregen boven kwaliteit, helaas.
    Managers doen daar helaas graag aan mee. Marianne: tijd voor grondige doorlichting van management. Er klopt echt veel niet van top to bottom. sterkte.

  30. SuusA

    Zellie heeft n punt. De angst regeert. Maar ook het onvermogen. Niet iedereen is opgewassen tegen intimidatie. Het komt echt veel meer voor dan bekend is. Het beleid van Fokus lijkt meer op een mooie verpakking. De inhoud is een duveltje in een doosje. Bij goede adlers kun je adem halen en zie je ook waarom Fokus destijds is opgericht: voor de client die eigen regie wenst.

  31. Anoniempje

    Adl-ers als Roos heeft Fokus meer als genoeg, ze werkt immers niet meer als adl-er, het verloop is al erg genoeg 😉

  32. Schrik hier toch wel van. Vooral op collectieve tijden naar bed gaan of bepaalde tijden wel of niet kunnen douchen. Dat tast enorm de zelfstandigheid aan als je het mij vraagt.

  33. Anoniempje

    Dat ligt eraan, stel dat een project met een enorm incidenteel tekort aan personeel zit. Als dan een stukje flexibiliteit van een client word gevraagd, bijvoorbeeld niet douchen na 12:00 (buiten de piektijden dus), omdat er dan maar 2 adl-ers rondlopen ofzo. Als dit een week nodig is om de veiligheid in het project te garanderen dan snap ik dit.
    Maar alleen als dit incidenteel is natuurlijk. Je moet toch wat als het echt niet te regelen is…

  34. SuusA

    Volgens mij gaat het bij de punten van Mumke ook niet om incidentele zaken. Een LM kan handelen naar willekeur. Opvallend is dat men daar mee weg komt, dus er is steun vanuit RM of directie om zaken te verdraaien. Met name het laatste punt is zorgelijk: bij cliënten met een “ingewikkeldere” handicap niet handelen naar “the best fit”, maar gewoon “net als wij altijd doen” handelen.

    Wat betreft het verloop: ik zie helaas ook goede adl-assistenten verdwijnen omdat zij vinden dat Fokus verkeerd en ten koste van client met beleid omgaat. ik zou dan ook voor mijzelf kiezen en een baan zoeken waar de sfeer beter en transparanter is.

  35. Marianne

    @SuusA dank je wel 🙂 sterkte heb ik nodig

  36. @Anoniem: ik ga er vanuit dat hier niet wordt gedoeld op incidentele gebeurtenissen omdat er een tijdelijk personeelstekort gaande is.

  37. vogel

    Jouw kop van het artikel ‘fokuswonen, de kleine dictatuur’ herkende ik meteen. Hier heerst dat ook. En met nog wel veel ernstigere voorbeelden dan jij aangeeft. Maar is snap dat dat gewoon wat voorbeelden zijn en het om de strekking van t artikel gaat. Maar ik vermoed juist dat het in veel meer projecten aan de hand is. En mensen durven er vaak niet mee naar buiten te komen omdat ze afhankelijk zijn. En ja, ‘intimidatie’ heb ik ook al zeer veel mee gemaakt, ook op zeer geniepige manieren, maar die zeer vernederend zijn. En dat al als je maar een klein beetje kritiek geeft.
    Het erge is dat de bedrijfsstructuur zo is dat de locatiemanager veel vrijheid heeft. En vervolgens is de bedrijfscultuur er een van ‘elkaar indekken’. En zo kom je als client niet ver en hebben klachten indienen weinig zin. Natuurlijk spreek ik hier vanuit eigen ervaring. Maar toch heb ik het vermoeden dat het veel en veel meer voorkomt dan naar buiten komt. Clienten zijn toch bang omdat ze afhankelijk zijn. Op internet wordt er al veel over geschreven en komen toch steeds meer ernstige signalen over fokus naar buiten.

  38. Marjolein

    Is dit forum nog actief? Ik heb als adl-er bijna dagelijks te maken met agressie op de werkvloer, maar het management wil maar niet ingrijpen. Heeft iemand een tip?

  39. Johnd258

    insecticide permethrin side effects in cats addfedaecaed

  40. *zucht* en ik dacht dat het awbz strafkamp al erg was.

  41. Pam van den bergh

    Mensen blijf schrijven. Dat is een zeer goede manier om emothies kwijt te kunnen. En natuurlijk om kwalijke zaken aan de kaak te stellen. Ik mis nieuwe reactie’s. Paula

Geef een reactie

