Kosten op aanvraag

Omdat ik voor de meeste communicatie zowel in huis als met de buitenwereld afhankelijk ben van hulpmiddelen, zoals omgevingsbesturing en computer (en natuurlijk omdat ik gek ben op computers) gebruik ik hiervoor allerlei aanpassingen.
Ik heb al eens over mijn Buddy-button geschreven, het verschil in prijs tussen USA en hier, over het feit dat deze in de gewone handel niet te vinden is.

Dan heb ik het nog niet over de grote prijsverschillen die men bij de produkten aantreft.
Afgelopen week las ik iets over nieuwe oogbestuurde computers en vroeg mij af of het iets voor mij kon zijn. Nu bestaan dit soort besturingen langer, dus opzoeken was niet moeilijk.
Alleen…… prijzen zijn niet te vinden.
Gelukkig lees ik Engels, dus kon ik op de homepage van het bedrijf terecht.

Tobii REX "vegen" met je ogen

Tobii REX “vegen” met je ogen

Dat verbaast mij.
Voor alles is er wel een vergelijkingssite, of staan de prijzen vermeld, behalve bij veel hulpmiddelen voor gehandicapten.
Er wordt overal gezegd dat mensen zich bewust moeten zijn van het geld dat “de gezondheidszorg” kost.
Aan alle kanten wordt bezuinigd op hulpmiddelen enzovoort.

Tegelijkertijd maakt men het mensen onmogelijk zelf een bewuste keuze tussen aanvragen of niet en zelf betalen te maken, door geen prijzen, of slechts “kosten op aanvraag” te vermelden.

foto: http://www.tobii.com/

4 reacties

Opgeslagen onder dinges, handicap, heden, persoonlijk

4 Reacties op “Kosten op aanvraag

  1. Anoniempje

    Op deze manier kunnen ze bakken met geld verdienen, omdat het toch niet wordt gecontroleerd.
    Een beademingskapje kost voor het ziekenfonds 200 euro, maar bestel je hem particulier dan kost het via een site maar 100 euro! Dit soort wanpraktijken maken de zorg duur 😦

  2. mumke

    Precies. Ik heb hetzelfde geconstateerd bij andere dingen.
    Een veelgebruikt smoesje is dat betreffend hulpmiddel aan speciale eisen moet voldoen. Vaak is het enige verschil, zeker bij buitenlandse produkten, het “keuringsstempel”.
    Niet alleen op medicijnen, maar ook hier en op verbruiksartikelen valt nog ontzettend veel te besparen.

  3. Onlangs vertelde mijn ergotherapeut dat hulpmiddelen als rolstoelen en scootmobielen in Nederland flink in prijs gestegen zijn sinds de WMO er is en nogmaals toen de eigen bijdragen (alleen voor scootmobielen) werden ingevoerd. Niet de vraag maar de hoogte van mogelijke subsidies bepalen de prijs blijkbaar. En inderdaad, exact dezelfde middelen zijn bijvoorbeeld in Duitsland vele malen goedkoper te verkrijgen.

    Prijs gegevens bij elkaar verzamelen is inderdaad ook regelmatig een ramp.

  4. Pepe

    De reden waarom wij hier geen inzage in hebben is omdat het dan pijnlijk duidelijk wordt dat wij onderdeel zijn van een enorm verdien model.

    Eigenlijk zouden wij onderling een inkooporganisatie op moeten zetten en collectief onze hulpmiddelen in moeten kopen rechtstreeks bij de fabrikant waar wij, als wij met genoeg zijn, goede prijsafspraken kunnen maken.

    Zo halen wij 4 tussenlagen weg die allemaal aan ons hulpmiddel moeten verdienen.

Geef een reactie

