Verantwoordelijkheid

Pestgedrag is van alle tijden.
Ik herinner mij dat ik als kind alleen “het eigen stuk van de eigen straat” gebruikte en verderop in de straat of om de hoek moest rennen of vechten.

Dat laatste deed ik veel en vaak met succes.
De redenen van het pestgedrag op straat varieerden van anders gekleed zijn tot in het verkeerde stadsdeel wonen.
Zonder andere keus.
Maar ten opzichte van nu was het vroeger anders:

Er was altijd iemand, een volwassene of ander kind dat het voor je opnam.

Ook op school.

Ik kan de keren niet tellen dat ik in een hoek gedreven werd, of over het schoolplein sloop en nooit zal ik meer vergeten dat ik de klas uit moest en toen, met mijn oor aan de deur, de juffrouw tegen de klas over pesten hoorde vertellen en dat dit moest stoppen.
Alleen, bij mij hield het op bij het vervolgonderwijs, ten eerste omdat ik naar een school ging waar de leerlingen vanuit de hele stad en omgeving kwamen, ten tweede omdat ik wijs geworden, mij niet echt ergens bij aansloot.

Maar ook hier waren leraren die het voor kinderen die gepest werden, opnamen. En als een leraar zelf een “leuke” opmerking maakte tegen een leerling was er altijd wel iemand, leerling of collega, die iets hiervan zei.

Dat er nu binnen korte tijd twee kinderen een eind aan hun leven hebben gemaakt komt door dezelfde oorzaak als waarom er een grensrechter is doodgeschopt.

Het zich niet meer verantwoordelijk voelen voor de ander en, het belangrijkste: daarnaar handelen.

 

Cassandravoorspelling - wikipedia

Cassandravoorspelling – wikipedia

3 reacties

Opgeslagen onder denken, gebeurtenissen, hypocrisie, intermenselijk, persoonlijk

3 Reacties op “Verantwoordelijkheid

  1. Pepe

    soms is de aanval de beste verdediging als je weet dat je “tegenstander” emotioneel sterker is dan jij. Het lullige is dat de “tegenstander” dat vaak niet weet en juist erg onzeker is.

    Pesten is van alle dag, soms uit zelfbehoud, soms uit frustratie, soms uit jalouzie, soms uit stomweg dommigheid. Er is volgens mij geen mens in de wereld die nooit eens gepest is.

    Neemt niet weg dat dit een uitermate serieuze zaak is, want ja pesten kan een leven verwoesten, en zoals blijkt jonge levens zelfs beeindigen. Aan de andere kant kan het ook mensen heel succesvol maken en juist laten groeien in hunzelf. Door de drang naar erkenning zo uit te dragen dat ze het uiteindelijk krijgen.

    Pesten is iets wat iedereen moet erkennen en herkennen, het gebeurd, het gebeurd bij jou, mij, mijn kinderen, hun vrienden en het is gebeurd bij mijn ouders, jouw ouder, ooms, tantes, nichtjes, en neefjes. Het gebeurd.

    Het is inderdaad aan ons omstanders hoe wij de gepeste opvangen, wat doen wij ermee. Hoe gaan wij ermee om, hoe helpen wij het slachtoffer. En ik ben het met je eens dat wij te vaak onze ogen sluiten, de andere kant op kijken terwijl we het slachtoffer kunnen helpen door diegene ,of een schop onder de kont te geven of, te troosten en van raad te voorzien.

  2. Ik vrees en denk dat het zelfdoding plegen door ernstige ervaringen met gepest worden, al vele malen langer bestaat dan het nieuws ons doet geloven. De reden dat het meer in het nieuws komt is omdat men van gedachten is veranderd over zelfdoding. Voorheen was het idee dat er geen melding gedaan moest worden van zelfdoding vanwege mogelijk copieer gedrag waar allang bekend is dat openheid het aantal zelfdodingen juist laat dalen, niet stijgen. Heb verder de indruk dat er een blame en shame strategie achter te vinden is, bekendheid geven aan dit afschuwelijke leed in de hoop dat sommige daders zich eens bedenken wat ze anderen aan doen.

    Heb wel ook het idee dat er steeds vaker over gepraat wordt maar nog altijd vele malen minder ingegrepen. En een en ander een stuk gewelddadiger geworden is.

Geef een reactie

