#Fokuswonen: de juiste bril?

Komende maanden worden voor de organisatie FokusWonen en de bewoners best spannende maanden. Wat staat in het eindrapport van de iGZ over Fokus en de projekten als organisatie? Hoe wordt de kwaliteit van het wonen in een projekt van Fokus gezien? Hoe gaat het nieuwe jaarplan er uit zien?
In Infokus van november 2012 staat:

We gaan onderdelen van het Fokuswonen sterk verbeteren, zoals rond wachttijden, de bejegening in de assistentie van alledag; langlopende probleemsituaties en klachten oplossen en een hele reeks kwaliteitsaspecten op orde brengen in het beleid, maar vooral in de praktijk in de projecten.

Dat zijn goede voornemens.
Alleen…..
Zolang er binnen FokusWonen nog projekten zijn die hun “eigen, hier goed werkende regels” kunnen blijven uitvoeren omdat de organisatiestructuur dit toelaat, zullen de regelmatig opduikende, net niet harde klachten over kwaliteit, blijven voorkomen.

Immers er staat verderop in het stukje:

veel van buiten naar Fokus gekeken. En spijtig genoeg, niet altijd met de juiste bril.

Mijn vraag is: kijk met de juiste bril eens binnen rond in de organisatie in plaats van alle kritiek van binnenuit, zowel van werknemers als bewoners, met een roze gekleurde bril toe te dekken, of met drogredenen als niet realistisch af te doen.

pas op: rolstoel

pas op: rolstoel

10 reacties

Opgeslagen onder dinges, intermenselijk, mogelijkheden, Zonder categorie

10 Reacties op “#Fokuswonen: de juiste bril?

  1. Marianne

    Het valt niet mee voor een organisatie om toe te geven dat men 5 jaar geleden de verkeerde weg is ingeslagen en nu met de gebakken peren zit.

    o.a. uitstekend, maar duurder personeel ontslaan; goedkoop personeel met kleinere contracten aannemen; de 80-100%regeling invoeren; verzakelijking doorvoeren; vage regelgeving die per dag kan veranderen (niet landelijk); doorschieten met het begrip ‘op aanwijzing’

    Dit is de ‘juiste’ bril

  2. Pepe

    ik ben een client, geen bewoner. Bewoners zitten in tehuizen.

  3. Van Velzen

    Net als Fokus zouden bewoners/clienten zelf ook eens ‘naar binnen’ kunnen kijken of er aan hun eigen gedrag iets schort. Een paar jaar geleden vanuit een Fokus woning de overstap gemaakt naar een reguliere aangepaste huurwoning met PGB zorg. De zorg die Fokus leverde was over het algemeen goed, de wijze waarop een aantal bewoners bepaalde adl-ers claimden en aan het griepen waren om zogenaamd hun ‘recht’ te halen brak mij op. Elkaar de zorg niet gunnen en de halve dag uit het raam kijken wanneer bepaalde adl-ers weer op de unit waren is niet mijn idee van de regie in eigen hand houden. Kritisch zjn als client is terecht, het is tenslotte je eigen lijf en leven, helaas komt er ook veel hypocrisie en egoisme om de hoek kijken die het flink kan verpesten voor andere clienten.

  4. vogel

    Goed stuk! Ik zat afgelopen weekend zelf ook na te denken over het feit dat zolang er zo weinig controle op de individuele projecten is en deze zo veel vrijheid hebben er nog steeds te veel niet kan deugen en dat kan blijven doorgaan. Los van de projecten die wel goed lopen. En als je toch je kritiek uit is het jouw woord tegenover dat van de ander, maar echt bewijs heb je niet en je kunt uiteindelijk heel weinig doen.
    Ik merk ook nog steeds dat als je kritiek hebt (of noem het positieve feedback 😉 ) het zo snel wordt afgedaan als ‘lastige client, nooit tevreden, etcetc’ en het continu wordt teruggelegd bij de client zelf en fokus zich ‘indekt’. Of de juiste/roze bril ja.. Ik zou als client zo graag eens echt willen voelen dat als er zelfs behoorlijke kritiek is van de gezondheidsinspectie dat fokus er ECHT iets aan wil doen, ipv sausje van ‘niet juiste bril’ erover gooien.
    Ja, fokus spreekt over verbeteren van kwaliteit, maar ik ben zo benieuwd wat ze er concreet aan gaan doen en wat ik er van ga merken.

  5. Ik moet bekennen dat ik gewoon schrik van zoveel goede voornemens binnen een zin. Omdat het mij suggereert dat er dus aardig wat mis is inmiddels. Hopelijk heeft men de juiste bril dan nu gevonden en wordt er inderdaad meer binnenin gekeken.

  6. vogel

    ja, het is veel in 1 zin, ben ik het mee eens. Maar het zijn nog zulke algemene bewoordingen, zodat ik er nog weinig mee kan. Dit is naar de buitenwereld en naar de clienten mooi te verkopen. Maar ik wil zien wat er Echt gaat verbeteren…

  7. vogel

    Misschien ben ik wat cynisch omdat ik zulke woorden al iets te vaak heb gehoord…

  8. mumke

    Ik schrijf hier nu al een jaar of vijf over, theoretische stukjes, praktijkvoorbeelden, of gewoon zomaar. In al die tijd heb ik van veel reageerders de terugverwijzing naar de clientpositie gezien.
    En ook op het forum van de clientenraad is het niet anders.
    Van werknemers binnen de organisatie hoor je ook alleen maar loze woorden en gezegdes, met in de laatste jaren altijd de bedekte dreiging “het is jouw leefomgeving, want wat als er geen Fokuswonen meer is.”
    Daar komt geen dialoog uit voort.
    En juist nu, met wat deze regering wil afbreken, is het belangrijk dat men binnen Fokus duidelijk een balans tussen echte kwaliteit en geleverde diensten krijgt.
    Dat kan niet per project apart worden gedaan, daarmee speel je deze regering volledig in de kaart.

  9. vogel

    ja precies! Ik begrijp ook niet goed waar dat vandaan komt en zo snel die indek-mentaliteit is en het weer terugleggen bij de client. Met open communicatie en dialoog kun je juist zoveel bereiken en dat is voor alle partijen beter. Daarom noem ik het juist ‘positieve feedback’. Je kunt ervan leren en de kwaliteit verbeteren. En iedereen voelt zich prettiger als je gewoon kunt zeggen wat je vindt en kunt zeggen wat je vervelend vindt en wat juist prettig.

  10. Pepe

    Het is ook verstandig naar je eigen aandeel te kijken mbt problemen die je ervaart in je dagelijkse leven. Je kan niet altijd de ander de schuld geven van je problemen.

    Neemt niks weg van het feit dat Fokus een grote logge organisatie is waar het lastig is om je probleem op hoger nivo behandeld te krijgen. Het blijkt uit dit soort stukken dat alles valt of staat met de LM die je hebt in je project. Daarnaast blijken er steeds allemaal belangen te botsen. Het belang van de client, de overheid (en diens regels), het personeel and last but not least het belang van Fokus.

    Op het moment dat het belang van de client botst met overheidswensen dan zal de client altijd botzeil vieren. Op het moment dat de belangen van het personeel botst met het belang van de client is er ook altijd een van de twee die botzeil viert naar gelang de wetgever (arbo bv) hier duidelijkheid in heeft geschapen.

    Hoe dan ook de belangen van clienten, personeel en Fokus zijn altijd onderhavig aan het belang van de overheid.

    Belangen die botsen tussen Fokus en clienten of personeel, zonder dat daar van overheidswegen regels voor zijn vast gesteld, zouden in mijn ogen altijd op individueel niveau met in acht neming van de omstandigheden opgelost moeten kunnen worden naar ieders tevredenheid. En ja soms moet ik als client wat eisen laten vallen, en soms gaat Fokus een pasje harder.

    Mijn ervaring is dat als ik iets vraag waar geen eenduidig antwoord op is dat ik dan soms nee krijg, soms ja krijg en soms een beetje nee, en een beetje ja. Maar altijd wordt er wel met mij mee gedacht hoe iets op te lossen valt.

    Dat is de grootste reden waarom ik die negativiteit niet begrijpen kan. Wellicht woon ik gewoon in een fijn project (waar ook echt wel eens wat aan de hand is)

    Vaak zie ik die negativiteit ook gekanaliseerd in de verkeerde richting. Wordt Fokus op het matje geroepen op internet terwijl het probleem niet aan Fokus valt te verwijten. Of sterker nog, er wordt gewoon glashard gelogen over omstandigheden. Bijvoorbeeld een inmense wachttijd, De poster vergeet dan wel gemakshalve even te melden dat deze 4 van de 6 dan werkende ADLlers weigert omdat ze ooit een keer vergeten zijn om een propje van de vloer te rapen op hun weg naar buiten.

    Let wel. Kritisch kijken is altijd goed! Aanbevelingen aandragen is altijd goed! Er zijn geen betere critici dan wij, de clienten. Wij ervaren elke dag wat het is om binnen Fokus te leven, wij ervaren elke dag de assistentie.

Geef een reactie

