#Fokuswonen: Toen was het te laat

Afgelopen zomer had ik een nieuwe bril nodig.
Ik heb een nieuw montuurtje uitgekozen en de bril bevalt mij uitstekend.
Van verschillende kanten werd mij gezegd dat “brillen zo duur waren”, waarop ik vrolijk antwoordde dat ik toch een gedeelte vergoed kreeg.
Maarrrr, ik kreeg niets vergoed, de zorgverzekering vergoedde geen brillen meer.
Ik vond dit wel vreemd, ergens stond mij bij dat ik een aanvullende 50+ verzekering had genomen, speciaal voor dit soort dingen.
Nakijken of dit echt zo was deed ik natuurlijk niet, wat dat betreft kán ik erg gemakzuchtig zijn.

Vanmorgen was een vriend op bezoek en het gesprek kwam op de zorgverzekering.
Om te illustreren welke zorgpaketten er waren logde ik in bij mijn zorgverzekeraar en…..
ontdekte dat ik helemaal geen 50+verzekering heb.

Daarom was mijn bril niet vergoed.
Ik heb meteen online mijn verzekering gewijzigd.
Voor vergoeding van mijn bril is het helaas te laat.

Maar waarom had ik geen 50+verzekering?

Vorig jaar moest een vakje aangekruist en het formulier daarna opgestuurd worden naar de zorgverzekering.
De dienstdoende ADLer heb ik gevraagd dit te doen en de brief daarna in de brievenbus te doen als zij terugloopt naar de unit.
Deze brievenbus staat daar voor de deur.
Waarschijnlijk is het laatste jammer genoeg niet gebeurd.

Nu nog uitvinden waarom ik al 3 achtereenvolgende jaren via een antwoordkaart groene stroom aanvraag, maar deze nog nooit heb gekregen.
Het zal toch niet…..

pas op: rolstoel

18 reacties

Opgeslagen onder dinges, gebeurtenissen, heden, intermenselijk, persoonlijk

18 Reacties op “#Fokuswonen: Toen was het te laat

  1. peter

    als er toch geen Adl’ers waren…..

  2. Anoniempje

    Of het is gewoon niet goed verwerkt door je zorgverzekeraar, de meest voordehand liggende optie laat je gemakshalve even buiten beschouwing…
    Buiten dat, dit regel je anno 2012 toch online?

  3. vogel

    Yep herkenbaar…Is mij ook iets te vaak gebeurd. 1x slingerde een enveloppe in het portiek van de flat. Belangrijke post geef ik ondertussen niet meer mee aan adl-ers, maar ik zou er juist wel op moeten kunnen vertrouwen.
    @ Anoniempje: met sommige aandoeningen is het niet te doen om dat soort zaken op internet te regelen..

  4. Nina

    Héel verstandig Vogel 😉 en inderdaad herkenbaar ( nalatigheid )

  5. Anoniempje

    De adl-er is dan ook geen postbode, en ik zou elke adl-er dan ook adviseren om nooit post aan te nemen en te deponeren in de brievenbus. Juist om dit soort suggestieve beschuldigingen te voorkomen.
    De brief moet ontzettend veel stations passeren om uiteindelijk verwerkt te worden, om dan naar de persoon te wijzen die jou brief heeft gepost (of niet) lijkt mij erg voorbarig.
    Je belangrijke post meegeven aan een adl-er zie ik niet als eigen regie maar als gemakzucht. Begrijp me goed, ik zou mijn post ook meegeven aan een adl-er, maar ik zou nooit zo snel met mijn vingertje wijzen…

  6. Pepe

    Volgens mij hoort post posten ook niet bij de werkzaamheden die een adller voor jou moet verrichten. Zo zie je maar weer wat er gebeurd als er wat coulanter met de wens van de client omgegaan word.

    Gewoon geen dingen vragen aan ADLlers die ze niet in hun takenpakket hebben scheelt een hoop ergenis.

  7. Nina

    @Pepe kun je aangeven welke dingen wel in het takenpakket zitten en op welke projecten ?

  8. peter

    {uit een brief ehaald van van de clieentenraad}

    Wat is Fokus
    In een Fokusproject wonen cliënten in een aangepaste huurwoning, die eigendom is van een woningcorporatie.
    Fokus biedt de cliënten 24 uur per etmaal assistentie bij algemene dagelijkse levensverrichtingen (ADL). Dat gebeurt op afroep en aanwijzing van de cliënt. Een project bestaat uit twaalf tot twintig Fokuswoningen. Die woningen zijn verspreid over een gewone woonwijk, maar allemaal binnen een beperkte straal tot de ADL-eenheid. Dat is de hulppost van waaruit ADL-assistenten hun diensten verlenen. Woningen en hulppost vormen samen het ‘ADLcluster’,
    de officiële benaming van een Fokusproject.

    Fokus biedt een volledig pakket van ADL-assistentie. De handelingen vallen onder de AWBZ zorgfuncties persoonlijke verzorging, verpleging (specifieke eenvoudige verpleegkundige handelingen) en Begeleiding Individueel. Tot 2014 blijft de vorm hetzelfde: een pakket. Een nadere prestatiebeschrijving voor aanspraak op de nieuwe functie ADL-assistentie binnen de AWBZ na 2014 is op dit moment nog niet duidelijk.

    De handelingen die onder de AWBZ zorgfunctie Begelelding vallen zijn de hand- en spandiensten die Fokus binnen de woning verricht.
    Voor de duidelijkheid: dit is alleen voor een beperking op het gebied van het bewegen en verplaatsen.
    Immers, Fokus biedt geen intensieve begeleiding in de vorm dat men regie overneemt. Of begeleiding op het vlak van psychische beperkingen.

    De mededeling van Mezzo dat je geen mantezorg zou kunnen ontvangen als je in een Fokuswoning woont is dus niet juist.
    Fokus biedt zoals geschetst alleen binnen de woning een vorm van Begeleiding (uit de Indicatiewijzer CIZ versie 5.pag.110 “In de tweede plaats kan Begeleiding de vorm aannemen van praktische hulp en ondersteuning bij het uitvoeren of het eventueel ondersteunen bij het oefenen van handelingen/vaardigheden die zelfredzaamheid tot doel hebben.” De zgn. hand- en spandiensten. Wanneer het zich aandient en met achterliggende gedachte dat de client door moet kunnen.

    Kortom, mantelzorgondersteuning is een vrijwillige keuze en mogelijk binnen/buiten een ADL-cluster. De begeleiding die Fokus kan bieden in de woning is beperkt.(tot de hand- en spandiensten)
    Ik hoop hiermee enige duidelijkheid gegeven te hebben betreffende mantelzorgondersteuning en Fokus.

    _______________________________________________________

    Daarnaast lijkt t mij dat menselijkheid en samen kijken (werken)
    het werk van een Adller doet groeiien

    peter

  9. Pepe

    @ Nina, zie Peter zijn laatste post. Duidelijk toch? Voor mij is het heel duidelijk wat Fokus wel en niet doet. We hebben hier wel eens een hele rel gehad omdat mijn buurman wilde dat Fokus voor de kat ging zorgen ttijdens zijn vakantie.

    Hoe haal je het in je hoofd om zo iets te vragen? En dan nog boos zijn ook als Fokus nee zegt. Dan heb je toch echt een afslag gemist ergens.

    Brieven op de post doen is in mijn ogen zo eenzelfde vraag.

  10. mumke

    Misschien moet ik nog even zeggen dat het tegen mijn natuur in gaat om mensen, inclusief ADL-ers dingen te vragen die ik zelf, of een niet voorhanden zijnde huisgenoot of mantelzorger zou kunnen doen.
    Daar ik echter al zes jaar niet meer naar buiten kan, en behalve mijn hoofd niets meer kan bewegen, lijkt het mij duidelijk dat het tot nu toe bij Fokuswonen niet omschreven en via de nieuwe AWBZregels nog niet duidelijk gemaakte
    “zogenaamde pakket van hand- en spandiensten” er in mijn geval iets anders uit ziet.

    Het is bij Fokuswonen, voorzover ik weet, nooit een kwestie van pakket geweest, maar “wat heb je nodig en kan ik je dat leveren”.
    Daar komt ook het begrip handen en voeten van de gehandicapte vandaan.

  11. peter

    helemaal mee eens, zolang de regie bij de cliënt blijft, waarom dan niet…

  12. Hoewel ik het toch erg vaak met je eens ben, vind ik de conclusie dat de ADLer de brief niet op de post gedaan zou hebben wel erg kort door de bocht. Er kan van alles mis gegaan zijn, niet op de laatste plaats bij de verzekeraar.

    Daar komt bij dat je zelf op de polis had kunnen zien dat er iets mis gegaan was. Aan de facturen had kunnen zien dat er iets niet klopte. En aangezien je nu je verzekering online hebt aangepast, dat wellicht ook vorig jaar online had gekund. Dan had je wellicht nog kunnen corrigeren.

    De groene stroom is wat eigenaardiger, omdat je dat vaker hebt aangevraagd (begreep ik). Hoewel bekend is dat energie maatschappijen wel vaker groen beloven en grijs leveren.

  13. mumke

    Cinner, het was oorspronkelijk ook niet eens zo heftig bedoeld als er nu op gereageerd werd. Ik ben trouwens pas dergelijke dingen online gaan regelen toen dat met DigID in orde was. Voor die tijd wilde ik dat niet. Dat het kort door de bocht klinkt, sja, dat is het gevolg van het feit dat het hier ook vaker met binnenkomende brieven gebeurt, zij blijven soms in de gang liggen, of worden gewoon “ergens” neergelegd zonder mij te zeggen dat er post is. Wat binnen kan, kan ook naar buiten gebeuren, vandaar het, verder niet kwaad gemeende stukje.

  14. Pepe

    Mumke, hoe had je het dan bedoeld?

    Zoals ik het lees heeft de betreffende ADLler iets gedaan uit de goedheid van haar aard, (maar wat ze buiten haar “taak”, het verzorgen van jou als persoon IN je huis, )

    Omdat dit niet goed is gegaan ligt de “fout” in jouw opinie bij die ADLler die een pasje extra heeft gelopen voor jou. Dat die fout ergens anders kan liggen zoals bij jou de opdrachtgever/vrager (die de vraag in een professionele verhouding niet eens had mogen vragen) , als bij de TPG, als bij de verzekeraar komt niet eens bij je op.

    Het staat voor jou al vast dat het weer een keer aan die stomme adller ligt die bij Fokus werkt.

    Kan jij je voorstellen dat deze houding, tegen een in beginsel hele fijne organisatie, mij soms tegen het verkeerde been dreunt? De Adllers in mijn project doen ook wel eens dingen voor mij die niet in hun “pakket” horen. Laatst heeft een Adller die toch naar “onze” stomerij ging mijn zomerjas meegenomen omdat ze weet dat het voor mij tamelijk lastig is om daar te komen.

    Ik zou het vervelend vinden als dit soort client/omstandigheden gebonden extra diensten helemaal aan banden gelegd gaan worden omdat er een client is die er op internet een hele blog aan wijd.

    Dat er dingen verkeerd gaan, ja ben ik met je eens, dat er dingen moeten gaan veranderen ben ik ook met je eens. Maar met dit soort blogs snij jij jezelf, en heel helaas ook de rest van de Fokus clienten, behoorlijk in de vingers. Ik weet dat er bij mij op het project rekening gehouden wordt met het wezen mens achter de handicap. En ik weet dat er soms dingen gedaan worden die eigenlijk niet mogen omdat de situatie daarom vraagt.

    Ik zou het vreselijk vinden als dit aan banden gelegd zou worden, want dan gaat de menselijkheid weg uit het wonen bij Fokus.

  15. mumke

    Ik vraag mij weer af waar- en hoe jij aan het “pakket” komt waarin staat wat een ADLer wel of niet kan/mag doen. Wél weet ik zeker dat”boodschapjes”nooit tot een Fokustaak hebben behoord. Daarentegen het legen/wegbrengen/buitenzetten van de vuilniszak of oudpapierdoos waar nodig wel. En als toevallig de brievenbus bijna in de unit staat is het niet vreemd dat men op weg daarheen een brief of kaart meeneemt. Net zomin is het vreemd dat ADLers helpen wanneer een cliënt zijn rolstoel wil verruilen voor zijn autostoel of bij het vervangen van een kapotte lamp.

    Toen destijds “van regels naar kaders” werd ingevoerd hebben zich meerdere projekten blijkbaar in kleine koninkrijkjes veranderd waar men “eigen normen, waarden en ja hoor: regels” maakte.
    Mijn blog is niet geschreven met de door jou gedachte intentie “om een ADLer te pakken” , zoiets regel ik privé met betrokkene.
    Het blog liet het gevolg van een kleine oorzaak zien.
    Gelukkig een komisch gevolg.

  16. Na verschillende ervaringen kan ik me voorstellen dat je het een waarschijnlijke optie vind. Denk dat je ook wat nadeel hebt aan hoe je gelezen wordt, alsof je altijd iets aankaart in plaats van je iets van je af schrijft.

  17. vogel

    Adl-hulp is hulp in en ‘om’ de woning. Dus als je zelf een brief niet kunt posten en de brievenbus is dichtbij het huis, waarom zou dat dan niet tot de taken horen van een adl-er? En mocht het niet tot de taken van een adl-er horen, dan moet jou dat gemeld worden. Maar ik vind dat als een adl-er het wel doet, je ook mag verwachten dat het naar behoren gebeurt. En dan niet achteraf komen met ‘het is mijn taak niet’. Overigens, niet dat dat bij jou gebeurt is, maar dit zeg ik naar aanleiding van de reacties hierboven.

Geef een reactie

