Fokuswonen: hulp of assistentieverlening

pas op: rolstoel

“Als je “geholpen” wilt worden, ga je net als de kater naar de dierenarts” zeiden ze vroeger bij ons thuis.
Oude vrouwtjes worden  soms tegen hun wil “geholpen”, door  ze kruisingen over te sleuren.
Stotteraars “helpt”men (van de wal in de sloot) door een woord te raden en dat woord als gezegd en bedoeld te beschouwen.
Er  is ook nuttige hulp, de tandarts die je van je kiespijn afhelpt of de beambte die (door middel van het invullen van formulieren) iemand verder helpt. Toch hebben al deze vormen van het woord helpen iets gemeen.

Het initiatief voor de geboden hulp ligt bij de hulpverlener

Daarentegen ligt bij “assistentieverlening” het initiatief bij degene die de assistentie inroept.
De brandweer wordt door iemand  om assistentie gevraagd om de kat uit de boom te halen. Het stadion roept de assistentie van politie in bij het verwijderen van hooligans.

Het inititiatief voor de geleverde assistentie ligt bij de vrager.

Precies zoals Fokus het heeft bedoeld.

Zonder “projectafspraken, individuele of groepsafspraken”, van de ADLer zowel als van de client.

Assistentieverlening ADL en EVA-handelingen, géén zorg, géén hulp, daarvoor zijn anderen, bovendien, wie  “zorg” of “hulp” wil ontvangen of verlenen, heeft bij Fokus niets te zoeken, want

Fokus levert assistentieverlening.

16 reacties

Opgeslagen onder hypocrisie, persoonlijk, politiek, Zonder categorie

16 Reacties op “Fokuswonen: hulp of assistentieverlening

  1. Pepe

    Precies, dat houdt in dat je zelf verantwoording neemt over de assistentieverlening aan jou en niet de verantwoording afschuift op de organisatie die jou slechts de tools verschaft om uit/in bed te komen, op of van de pot, die kop koffie.

    Met de van de overheid opgelegde wetgeving in het achterhoofd houdend zoals de Arbowet bijvoorbeeld. Hieraan moet onze assistentieverlener gewoon voldoen, en wij werken daar natuurlijk met alle liefde aan mee! Toch!

    Net zoals wij, met zijn allen, zorgen dat wij veilig wonen door niet idiote dingen aan te kaarten aangaande allarmen enzo. Wij stellen ons op als mensen die een assistentievraag hebben, en wij doen er alles ZELF aan om die assistentie zo goed mogelijk te laten verlopen.

    Wij drijven niet onze zin door, door staatsecretarissen lastig te vallen, die dan vervolgens kamervragen gaat stellen waar ze ontzettend mee voor joker staat. Wij vragen slechts assistentie, en die assistentie die moet gewoon (binnen de kaders van de wet) opgevolgd worden.

    Hoe moeilijk is het om binnen Fokus te wonen? Ik vind van niet, maar ik wil ook niet dat er voor mij gezorgd word. Ik ben tevreden met hoe dingen geregeld zijn. Ik accepteer dat ik niet altijd mijn zin kan krijgen, ik realiseer me dat ik bevoorrecht ben.

    Mumke, laat het los! Je wordt geen beter persoon van in een zwartgallig, negatief iets te blijven zitten. Accepteer dat je een volwaardig burger bent die ook wel eens de deksel op de neus krijgtl. Wij als gehandicapten hebben het goed, heel goed. Alles word voor ons geregeld, speciale huizen, zorg, noem het maar op. OK we krijgen misschien niet de rolstoel die we willen, en moeten voor de 300ste keer onze assistente uitleggen waar ze nou die pleister moet plakken (omdat dit nou eenmaal Fokus is) Maar aan het einde van de rit, wonen we wel in een eigen huis! Kunnen we wel oproepen als er wat is waar we hulp bij nodig hebben!

    Jezelf tekortgedaan voelen is best wel dom, want wat is het alternatief binnen wat de overheid (de werkende gemeenschap ftm) voor ons overheeft? Juist, een verpleeghuis of een PGB.

    PGB, om 6 uur in de ochtend gebeld worden dat je ochtendhulp ziek is, daar ben je dan tot 10 uur in je bed aan het bellen voor vervanging. Been there done that got the tshirt twice!!. Nooit meer in PGB!

    Wij leven in een systeem op afroep en op aanwijzing. Dat betekend niks meer of minder dan dat wij oproepen, en naar gelang de drukte moeten wachten of niet. Dat betekend dat wij de assistentieverleners moeten vertellen wat ze moeten doen, keer op keer weer. Dat is onze kracht, daarom wonen wij zelfstandig, daarom wonen wij bij Fokus!

  2. mumke

    Pepe, misschien heb je iets verkeerd begrepen. Ik woon zeer goed bij Fokus.
    Dat wil echter niet zeggen dat ik kritiekloos ben en mij niet soms dingen afvraag.
    BTW Jij maakte in jouw antwoord een heel belangrijke fout.
    Jij zorgt er (mede) voor dat veel ADLers en anderen over Fokuscliënten als “jullie gehandicapten.” spreken. Ik voel mij ook niet aangesproken door “wij, gehandicapten”.
    Surprise: Ik heet christinA Eijkhout en ben toevallig gehandicapt.
    Iedereen is eerst een individu en daarna pas iets anders,.
    Dit geldt voor iedereen, dus ook voor bewoners van een Fokuswoning.

  3. @Pepe: als ik jouw reacties lees, zie ik niet iemand die zelfstandig leeft en denkt. Ik zie iemand die het gevoel heeft door een handicap de wereld uiterst dankbaar te moeten zijn voor al wat toegegooid wordt. Ook als hulpmiddelen niet helemaal geschikt zijn, er iets mis gaat met de gevraagde assistentie of er misstanden zijn.

    Zelfstandig denken staat niet gelijk aan kritiekloos denken. Integendeel zou ik zeggen, juist als je zelfstandig placht te zijn, zal je soms eens voor jezelf op moeten komen, jezelf dingen af moeten vragen en soms eens kritiek moeten geven.

    Waar ben je eigenlijk bang voor?

  4. Pepe

    @ Cinner, net zoals je soms gewoonweg moet kunnen accepteren dat je niet krijgt wat je wil, nodig hebt of wenst. Zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar. Niemand krijgt altijd wat die wil!

    Een kritische noot kan natuurlijk altijd, een internethetze aanzwengelen via Twitter ed kan natuurlijk niet, zeker als deze gezien de antwoorden van Jongsma geheel op leugens gebaseerd is.

    Deze leugens gaan grote vervelende gevolgen hebben voor ons allemaal, en daar ben ik bang voor. Ik leef fijn, soms wat minder fijn net zoals iedereen die leeft. Ik ben bang dat dit allemaal gaat veranderen, ik voor een heb geen zin in zorgleefplannen en geplannede zorg, dat de verantwoording over mijn assistentievraag gaat liggen bij de aanbieder, want dan heb ik er echt niks meer over te vertellen.

    Dan hebben wij reden tot klagen, want dan gaan wij in een instituut leven die voor ons bepaald want hun dragen de verantwoordelijkheid over mijn gezondheid.

    Opgelegd door IGZ, vanwege leugens verspreid door een handvol clienten die heel goed zijn in kritisch kijken naar een ander maar op geen enkel manier beseffen dat zij zelf hun grootste probleem zijn.

    Waar moet ik dan naar toe om gewoon vrij te kunnen leven en mijn eigen beslissingen te kunnen/mogen maken?

  5. Nina

    Toet Toet , Beng Beng
    Ah dus het gaat alleen om jouw welzijn Peppie ?
    Is Okkie god ?

    Laten we de rapporten van het igz eens afwachten

  6. Pepe

    @ nina, heb jij daar wel zin in dan? Jij vind het wel Ok als iemand anders voor jou moet gaan bepalen hoe jij je dag indeeld?

  7. Nina

    dat is wat Fokus doet

  8. mumke

    Ik hoop toch niet dat je mij van een internethetze beticht.
    Als je goed opgelet hebt zie je dat ik al enige jaren over de goede of minder goede kanten van de organisatie Fokus en het wonen bij Fokus schrijf.
    Dat er Kamervragen zijn gesteld over iets waarvan alleen Fokus en de betreffende client weten hoe de vork in de steel zit, betekent niet dat ik daardoor mijn onderwerpen verander.

  9. Pepe

    nina, nina toch! foei, je mag niet liegen.

    @ Mumke, nee ik beticht jou geenzins van een internet hetze, ik kan jouw kijk op fokus wel waarderen ook al ben ik het soms echt helemaal oneens met wat je schrijft. Hoe dan ook dat zijn altijd persoonlijke ervaringen en dingen waar je bij iedereen respect voor moet hebben, Ook al ervaar jij dingen anders dan ik.

    Maar als je kijkt hoe ver die twitters gaan, en hoe mensen vooral zichzelf voor joker zetten. En nog erger elkaar gek aan het maken zijn, versterken, en faciliteren, zonder dat ze op enige manier dan ook zelf verantwoording nemen voor de ontstane situatie, vind ik gek.

    Negativiteit hebben we ondertussen al genoeg gehad, ik wil rustig kunnen blijven wonen zoals ik al jaren doe, zonder inmenging van een IGZ. Voorlopig is het enige wat deze beroepsklagers voor elkaar gekregen heeft, een verandering in de wijze van assistentieverlening op een manier die wij allemaal niet leuk gaan vinden. Alleen maar omdat dit kleine groepje mensen zo gefrustreerd is over het leven dat ze alleen maar ruzie kunnen maken.

    ruzie met WMO, ruzie met zorgverzekeraar, ruzie met Fokus, ruzie met ambtenaren van de gemeente, Ruzie met de woningbouw vereniging. Ga de twitters maar na van de bij ons alom bekende klagers, die hebben niks anders dan ruzie met alles en iedereen.

    Jouw blogs lees ik altijd met veel plezier, soms vind ik ze overtrokken, maar je hebt altijd wel een punt. Ik vind het alleen jammer dat ik jou begin te associeren met dat groepje, terwijl jij je misschien ook verre van dien wenst te houden. Dat is misschien een denkfout van mij, zo ja excuses.

  10. @Pepe: In elk geval kwam dat zo op mij over, dat je Mumke betichtte van overmatig, onterecht klagen en het voeren van een hetze. Dat is dan nu in elk geval de wereld uit en ik begrijp beter wat je bedoeld.

  11. SuusA

    Pepe, ik heb iemand gekend die tot zijn dood 20 jaar lang (met een zeer ernstige spierziekte) via PGB zijn hulp in heeft gekocht en dat zeer goed had geregeld. Niks tot 10 uur bellen bij ziekte, gewoon inzicht tot goed regelen, zodat pgb-ers onderling de zieke pgb-er vervingen. Niks geen stress, volledig eigen regie.

    Verder is het zo dat IGZ geen zorgplan opdringt. De AWBZ eist dit wettelijk, zie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2009-131.html en aangezien Fokus in de AWBZ zit……….

    Verder is het zo dat een paar mensen echt geen organisatie om zeep kunnen helpen. Dan lag nu half Nederland plat. IGZ is gehouden aan wettelijke regels wat onderzoek betreft. Blijkbaar is er dus meer aan de hand wat intern wordt gehouden en nu bij onderzoek naar boven komt.

  12. Onbekend

    Stop eens met zeuren!!! En geniet van het leven dat je hebt, en de hulp die je krijgt! Wij ADL-ers doen ons best! Zoek een hobby

  13. Marianne

    De mentale gesteldheid van n ADL tekent zich hier goed af……

  14. Onbekend…..je best doen als ADLer vind ik niet voldoende.
    Je bent de handen en voeten van een cliënt en je gaat er met hart en ziel voor dat de cliënt de hulp krijgt die hij/zij graag krijgt en dus kan leven op zijn/haar manier.
    Als je zelf in een zorgafhankelijk positie terecht komt, wil je ook graag geholpen worden op een manier die jijzelf prettig vindt.

  15. Nina

    Honingbijtje , wat een prachtige ‘ uit het hart ‘ reactie
    Dank

  16. Imatix

    Honingbijtje – Een ADL-er is een zelfstandig mens. Geen vervanging voor handen en voeten. Dus geen hulpmiddel maar een persoon! Respecteren is iets dat je wederzijds doet. En de keuze om ADL-er te worden, levert ook respect op, want niet elke gehandicapte kan het onderscheid maken tussen hulpmiddel en assistent. De ene ligt (als het goed is), altijd voor je klaar. De ander staat voor je klaar. Zo niet, praat er dan over, maar beschouw het niet als een vanzelfsprekendheid.

    Ja, ik ben ook beperkt in het gebruik van mijn ledenmaten

Geef een reactie

