Fokuswonen: (on)geloofwaardig?

Pinokkio- Andre Koehne

In de 90-er jaren, toen ik nog niet zo lang in een Fokuswoning woonde, was ik benieuwd hoe dat nu precies zat met die (inmiddels vernieuwde)

intercom.
Vooral het knopje met de X erop intrigeerde mij.

“Die knop is dus voor het stoppen van een ongewilde verbinding?”

  1. “ja, dat klopt”

“Dus als ik per ongeluk m’n alarm activeer, hoef ik alleen op de Xtoets te drukken…”

  1. “Nee, bewoners zelf kunnen dat niet uitschakelen”.

Dat is een beetje vreemd dacht ik, en vroeg het aan de volgende.

  1. “Nee, wij willen niet dat bewoners dit zelf kunnen uitschakelen”.

Pardon, “wij willen niet …”, in mijn eigen woning?
Dus ik activeerde de volgende dag “per ongeluk” mijn alarm en drukte daarna op de X-toets.
En inderdaad, het alarm hield op.

’s Avonds vroeg ik aan een nachtdienst hoe het nu zat met die geheimzinnige X-toets.

  1. “Dat zeggen wij altijd om te voorkomen dat bewoners zelf aan die dingen komen”.

Mijn toch al gebarsten klomp brak nu volledig.

Dit was slechts een van de vele keren dat er van Fokuszijde gelogen niet geheel de waarheid werd verteld.
Dit strekt zich uit van onschuldige gebieden als “wanneer is de aanvang of het einde van de middagdienst”, “zijn jullie wel compleet aanwezig?” (zodat ik een inschatting over de kans op tijdige assistentieverlening kan maken) tot voor een bewoner belangrijke zaken.
“Is de LMer aanwezig, zit de naad van mijn kleren recht, zit mijn rok binnenstebuiten? Zit er een rode plek op mijn rug,been,voet,bil? Is dat schrammetje weg? “
Enzovoort enzovoort.

Ook gewilde leugentjes zijn: dat werkt niet zo bij Fokuswonen, de LMer heeft gezegd dat …, de collega’s vinden ook…, hier mogen wij niet over spreken.

Dit maakt noch alle werknemers, noch de organisatie Fokus ongeloofwaardig.

Maar zelf heb ik als regel ingesteld dat zonder schriftelijk bewijs van Fokus, door mij niets wordt geloofd of gedaan.

29 reacties

Opgeslagen onder denken, dinges, hypocrisie, persoonlijk, Zonder categorie

29 Reacties op “Fokuswonen: (on)geloofwaardig?

  1. Anoniempje

    Normaal gesproken kan een client het alarm niet uitdrukken, lijkt me een issue met jou alarm of jou specifieke situatie.
    Stel je voor dat je perongeluk je alarm uitzet en er vervolgens niet meer gereageerd gaat worden… Dan liever iemand voor niets aan je deur, toch?

  2. Marianne

    hahaha ik weet al heel lang dat je met de ‘geheimzinnige’ X het alarm kan uitschakelen. Heb je geen sleuteltje voor nodig

  3. Marianne

    en sinds kort kunnen (nieuw systeem met tag) kunnen ook bewoners uit de seniorenwoningen (geen Fokus) ook bij ons de deuren open maken en praten via spreek/luisterverbinding (foute frequentie) jaja sstttt…. niet verder vertellen. Dit systeem is veel veiliger ! ONGELOOFWAARDIG

  4. mumke

    @anoniempje. Het is gewoon echt waar. En wat jouw “per ongeluk”betreft, de Xtoets bevindt zich op de intercom.
    Als je onverhoopt valt o.d., gebruik je het personenalarm, in de badkamer wordt het touwtje gebruikt. Daar komt verder geen intercom aan te pas.
    Beweringen zoals die van jou doen geen goed aan de waarheid én versterken het misplaatste gevoel van sommige werknemers en bewoners dat bij Fokuswonen wonen in een instelling is.
    Vertel alsjeblieft geen sprookjes, daar komt alleen ellende van.

  5. Anoniempje

    Wij hebben maar 1 alarm, die met het touwtje of drukknop, weet dus niet over wat voor alarm jij het hebt dus… Klaarblijkelijk weet jij dus ook niet hoe het overal werkt, vertel daar dan ook geen sprookjes over…

  6. Marianne

    Oops Anoniempje weet het niet Dat is opmerkelijk! 1 personenalarmering (hals of pols) en 1 rood trektouwtje in de badkamer. Dat is overal in iedere Fokuswoning

  7. mumke

    Marianne, je hebt gelijk.
    @anoniempje, iets klopt niet bij jou.

  8. Nina

    Ik heb ook een halsalarm en een rood trekkoortje in de badcel 🙂

  9. Anoniempje

    @marianne: en wat is dan feitelijk het verschil tussen die 2 opties van alarm slaan denk je?
    Komen beide hetzelfde binnen op onze pieper, voor beide moeten we de woning binnen om het alarm af te zetten.
    Dat het op een ander project anders kan zijn prima.

    En zelfs als je het wel kan uitzetten, als je eenmaal alarm heb geslagen, en je zet hem uit, dan ga ik nogsteeds naar je toe en ga ik naar binnen als niemand open doet.

  10. Valt anoniempje nu alweer door de mand?

    Het is jammer dat mensen soms het idee hebben dat cliënten gerust gesteld moeten worden (ik vermoed tenminste dat het daarom is), ook al kost het een leugentje. Mijn ervaring is dat de simpele waarheid een stuk prettiger werkt.

  11. Marianne

    Na een ‘per ongeluk’ alarm (uitgezet door op de X van de intercom te duwen) roep ik de ADL op (0-toets) om te zeggen dat er niemand hoeft te komen. U weet wel @Anoniempje EIGEN REGIE. Ik woon tenslotte niet in een instelling en kan uitstekend zelf denken.

  12. Anoniempje

    @cinner die niks met Fokus te maken heeft en toch denkt er verstand van te hebben, jij hebt de mand nog nooit gezien, laat staan dat jij kan beoordelen of ik er doorheen val.

    @marianne: dan nog weet alleen een collega die toevallig op de unit is dat het loos alarm is, ik sta nog steeds aan je deur in dat geval, inclusief 3 andere collega’s die het ook niet weten.
    Heeft niets met eigen regie te maken, heeft met veiligheid en duidelijkheid te maken.

  13. Marianne

    @Anoniempje heb je nog nooit gehoord dat je via het intercomsysteem in een keer alle collega’s kan oproepen? Jemig ’t lijkt wel of ik bij Fokus WERK

  14. Anoniempje

    @marianne:
    Oproepen ja, iedereen tegelijk iets laten weten nee. Probeer je toch iets minder bezig te houden met zaken waar je net niet genoeg van weet.
    Bovendien ga je niet rustig een iemand terug piepen als er alarm is geslagen. Als je weg kan dan loop je meteen aan.
    Ik zeg je enkel wat er in de praktijk gaat gebeuren als je je alarm wegdrukt. (wat op jullie project schijnbaar kan)
    Natuurlijk zou jet ideaal zijn als een client bij vals alarm heel makkelijk een berichtje naar alle adl-ers zou kunnen sturen, maar dat kan simpelweg (nog) niet.
    Tot die tijd zul je het moeten doen met het feit dat er nogsteeds een adl voor niets aan je deur kan staan. Better safe then sorry…

  15. Marianne

    Beste alwetende Godin @Anoniempje t is mooi geweest. Ik ga me met jou niet meer bezighouden. Heb wel zinniger zaken te doen.

  16. Anoniempje

    @marianne: Wat ontzettend flauw om zo te reageren, een goedkope uitweg als je erachter komt dat je de discussie niet kan winnen. (Mocht het je daar überhaupt om gaan)
    Ik schets enkel de praktische gevolgen van jou voorstellen, maar daar sta je blijkbaar niet voor open, erg jammer…

  17. mumke

    @Anoniempje Met jouw vakkennis en gevoel voor de intelligentie van de cliënt zul je nu wel schrikken.
    Iedereen die in het bezit is van het gebruik van zijn handen kan in de gang van de woning via de knop het alarm uitzetten. Dat is handig als de “hulp” of wie dan ook, weer eens het rode touwtje heeft aangeraakt.
    Zo weet men dat het niet nodig is om keihard te rennen en kunnen ze, net zoals wanneer het alarm via de X wordt weggedrukt, gewoon rustig even komen kijken.

  18. Anoniempje

    Nee dat is het punt nu juist! Zelfs als je die knop induwt kunnen wij niet weten hoe urgent het is! Uitkomst –> adl-er met haast aan je deur. Pas als iemand bij je aanwezig piept is je alarm effectief geen alarm meer.
    Je denkt toch niet dat ik niet kom als het alarm opeens stopt? Sorry, maar ik vind het ronduit gevaarlijk als adl-ers zo zouden handelen. Het kan 99 keer goed gaan, maar ooit zal het fout gaan.
    Om even duidelijk te zijn, wat jij in je huis doet qua knoppen en alarmen is jou keuze, maar respecteer altijd dat iemand met spoed komt kijken, zoals het hoort.

  19. mumke

    Ik zei dus ook
    Zo weet men dat het niet nodig is om keihard te rennen en kunnen ze, net zoals wanneer het alarm via de X wordt weggedrukt, gewoon rustig even komen kijken.
    .
    Ennuh, ook als er wél een ADLer aanwezig is én het alarm wordt niet afgemeld geldt: rennen.
    Dat verhoogt overlevingskansen.

  20. @Anoniempje: ik hoef niet in Focus te wonen of te werken om cliënten die iets vertellen te geloven. Zoals het verhaal dat zij zelf het alarm uit kunnen zetten via de intercom of welke vormen van alarm aanwezig zijn. In tegenstelling tot wat jij af en toe lijkt te denken, denk ik niet dat cliënten lichtelijk achterlijk zijn. Je valt verder door de mand door telkens aan te komen met stellingen die niet waar blijken te zijn. Dan zit er iets mis anoniempje.

    Daarbij is het punt niet of een ADLer toch komt kijken als het alarm is uitgezet, denk niet dat iemand dat als negatief zal ervaren. Het punt is dat er gezegd wordt dat een cliënt het alarm niet uit kan zetten terwijl dat wel mogelijk is en zo wat kleine leugentjes meer. Leugentjes die niet nodig zijn – de cliënten zijn niet gek – maar die geloofwaardigheid wel wat kan aantasten.

  21. Anoniempje

    Hoe weet jij nou weer welke stellingen van mij niet juist zijn? Jij geloofd iedereen op internet die maar iets roept, en dan beweren dat ik onwaarheden verspreid? Tikkeltje naïef.

    Cliënten dienen niet aan de groene knop te komen, die bij onze intercom zit. Dit heeft gevolgen voor ARA en hoort door een adl-er te gebeuren. Ben het overigens wel mee eens dat dit gewoon gezegd kan worden, zou er zelf ook niet over liegen. Maar als je stelt dat die knop alleen door adl gebruikt mag worden, dan mag je ook stellen dat cliënten het alarm dus niet kunnen uitzetten.

  22. mumke

    Sorry Anoniempje, in mijn huis ben ik de enige die iets te zeggen heeft over dingen die daar gebeuren.
    Je zou hier met een dergelijke onprofessionele houding vlug in de problemen komen.

  23. Anoniempje

    Jou huis, onze werkplek, die dingen lopen nou eenmaal door elkaar. Wil je anders ook een sleuteltje voor de intercom, dan kan je gelijk doorpiepen?
    Er hangen nou eenmaal dingen van Fokus in je huis, en feit blijft dat je daar niet zomaar mee kan doen wat je wilt, omdat het jou huis is.

  24. mumke

    Inderdaad, in mijn huis kom jij assistentie verlenen.

  25. Anoniempje

    Staat volkomen los van mijn punt, alsof je je beledigd voelt dat 0,01% van je huis vol staat met iets dat niet van jou is.
    Wat is nou eigenlijk het probleem?

  26. mumke

    Anoniempje, dank je voor het feit dat je door te reageren op deze column inzichtelijk hebt gemaakt hoe het mogelijk is dat een klein onbetekenend conflict, mede door de toon die jij gebruikt, kan uitgroeien tot een groot ongenoegen, zeker als dit in een project gebeurt en iedereen zich pro en contra er mee bemoeit.

    Van mijn kant is dit de laatste reaktie.

  27. Anoniempje

    Het groeit tot dit uit omdat jij het nodig vond het op je blog te plaatsen. Je kan het ook neerleggen op plaatsen waar je er echt iets mee kan, maar dit is een stuk vrijblijvender natuurlijk…

  28. Nina

    Alsof ze op die plaatsen waar je het dan neerlegd er iets mee doen . Dan ken jij Fokus nog niet
    Best arrogant ook , om ervan uit te gaan dat mumke dit niet zelf al gedaan heeft ..

  29. @Anoniempje: “Maar als je stelt dat die knop alleen door adl gebruikt mag worden, dan mag je ook stellen dat cliënten het alarm dus niet kunnen uitzetten.”

    Je draait al bij zie ik. Cliënten kunnen het alarm dus wel uitzetten, jij meent alleen dat ze het ‘niet mogen’. Maar wat van jou niet mag en wat in praktijk wel of niet mogelijk is, daar zit een wereld van verschil tussen.

    Dan zijn we er ook meteen. Want het punt is niet of een cliënt wel of niet het alarm uit kan zetten en zelfs niet of het verstandig of gewenst of afgesproken is. Het punt is dat cliënten blijkbaar behandeld worden als klein kind in hun eigen huis. Door onzin op te hangen, waarbij het alarm slechts een van de voorbeelden is. Een prima voorbeeld, want hoe imbeciel is het om een cliënt wijs te maken dat een alarm niet uitgezet kan worden in de hoop dat ze het nooit gaan uitproberen, omdat het als onwenselijk gezien wordt.

    Er is voor verplegend personeel een workshop mogelijk. Zij logeren een weekend in een verpleeghuis setting, moeten enkele handicaps aangeven en zich zonder te smokkelen daar naar gedragen. Er worden wat misstanden die vaak voorkomen, ingevoegd zoals minuten wachten voor men op het tilet kan worden geholpen, koud eten of dat soort dingen die vaak niet als zeer belangrijk worden gezien. Op deze manier kan men een beetje ervaren hoe het is om aan de andere kant van de lijn te staan, hoe het is afhankelijk te zijn van het verplegend personeel voor alles wat moet gebeuren. Personeelsleden die de workshop hebben gevolgd, denken vaak heel anders over hun eigen hulpverlening en ‘hoe goed’ de zorg is, als ze dat weekend hebben meegemaakt. Dat zou ook een goed initiatief zijn voor ADL-medewerkers denk ik. In je eigen huis, beperkt door fictieve handicaps en afhankelijk van de assistentie zoals bij Focus wonen het geval.

Geef een reactie

