#Fokuswonen: het vergelijk

pas op: rolstoel

In een reactie op mijn vorige blog las ik dat iemand het klagen tegen een kamerlid over Fokuswonen vergeleek met kopen bij de Aldi en klagen bij de Albert Heyn .

Fokuswonen kan volgens mij inderdaad best vergeleken worden met een grootwinkelbedrijf.
Een grootwinkelbedrijf bestaat uit een hoofdkantoor, filialen, filiaalhouders en personeel.
En natuurlijk de klanten.

Het personeel en de filiaalhouders zullen er van alles aan doen om de klant terug te laten komen. Daar is het hoofdkantoor ook weer blij mee, want dan floreert de hele keten.
De filiaalhouder en het personeel worden aangestuurd door het hoofdkantoor zodat de dienstverlening in elk filiaal in het hele land gelijk is.

De filiaalhouder zorgt er voor dat het aanbod van het hoofdkantoor aanwezig is en doet aan kwaliteitsbewaking van de produkten. Ook zorgen zij voor gekwalificeerd personeel.
Het personeel zorgt door klantvriendelijk optreden en servicegerichtheid dat klanten tevreden zijn met het geleverde product.

Dat heeft een reden:
Als de klant niet tevreden is, klaagt hij, eerst in de winkel en dan bij de filiaalhouder.
Soms komen de klachten zelfs bij het hoofdkantoor, of bij Kassa! of Radar.

De klanten die immers voor de produkten bij dat bedrijf komen, gedragen zich netjes, schelden niet op het personeel en laten aan het personeel en de filiaalhouder merken wanneer iets aan een produkt niet in orde is. Als het personeel en de filiaalhouder niet serieus omgaan met opmerkingen van klanten of net doet alsof het produkt wél in orde is, verliezen de klanten het vertrouwen en halen de produkten ergens anders.

Anders dan in de reactie gesteld, zullen de klanten nooit over de produkten klagen bij een (concurrerend) bedrijf, maar via negatieve publiciteit en dito mond-tot-mond reclame kan het gebeuren dat de hele winkelketen in opspraak raakt.

7 reacties

Opgeslagen onder dinges, heden, Zonder categorie

7 Reacties op “#Fokuswonen: het vergelijk

  1. Pepe

    ik denk dat je de vergelijking verkeerd begrijpt. Men klaagt bij fokus terwijl men zou moeten klagen bij andere instanties zoals de arbowetgever, of WMO.

    Fokus moet voor diens personeel gewoon aan normen voldoen bijvoorbeeld. En dat rukje aan de broekriem of het toch zonder lift transfer wat voor ONS prettiger is kan gewoon wettelijk NIET. Dat zou ONS probleem moeten zijn, niet die van Fokus. Ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat er hier en daar een Fokus client zit die vind dat het een Fokusprobleem is. Wij zijn degene met een handicap, wij moeten ermee dealen. MET alle arborichtlijnen die er zijn om onze verzorgers te beschermen.

    De verzorgers die wij nodig hebben om uit en in bed te gaan.

    Ik weet van een van mijn Fokusburen dat die heel actief is op twitter en weet ik veel meer wat voor een onzin. Ook zo iemand die het nooit ergens mee eens is, die een bos bloemen afslaat, die geen communicatie wil. Maar wel met de twittereenheid van die paar ontevreden mensen meegaat. Dat noemen ze de machtsformatie. Men vind elkaar, maakt een front en ze maken elkaar helemaal gek met hun praatjes.

    Dat is ook waarom het er in sommige projecten erger aan toe lijkt te gaan. The groupthinking. Het enige wat fokus kan doen is grote schoonmaak houden en alle ontevreden clienten een goed alternatief aanbieden waar ze alles in eigen beheer kunnen gaan regelen.

    Ik zou zeggen, geef de bewoners van projecten waar er leegstand is de keuze om te verhuizen naar een nieuw project en geef de notoire klagers een woning in het project met de leegstand om uiteindelijk als ze het allemaal voor elkaar hebben dat project af te stoten. Hebben de notoire klagers wat ze willen, kluisterwonen zonder Fokus, en heeft Fokus wat die wil….. gewoon leven!

    Als de notoire klagers zo een huis niet aannemen, dan weet je gelijk hoe seriieus je deze prins/prinsessen op de erwt je moet nemen

  2. Nina

    Goh Peppie ( is jou andere helft trouwens (k ) Okkie ? ) , wat weet jij veel van jouw Fokusbuur . Hoe kan dat ? Hebben de ADL – ers je goed bijgepraat misschien ? Ik weet ook veel van al mijn Fokus buren zonder dat ik ze ken en daar behoefte aan heb ,
    en dat terwijl Fokus zou zijn : zelfstandig wonen in de wijk
    Je klinkt als een zeer sensitief persoon
    Wat me wel verbaasd is dat jij meer rechten denkt te hebben dan iemand anders . En iedereen die niet zo denk als jou moet maar verhuizen ( ? )

    Weet je dan niet dat verhuizen moeilijk gaat ( wmo / geld / hulp )
    Of vergeet je dat voor het gemak maar weer even
    Wie is hier nou de prins op de erwt ?

  3. mumke

    @PePe , wel aardig dat je meteen gevolgtrekkingen maakt over dingen, waar ik het niet over heb gehad.
    Die ruk aan die broekriem interesseert mij geen zier, de kunst om iemand goed in een stoel te zetten kan ook zonder dat men in conflict komt met arbeidsregels.
    Daar gaat het blog over.
    Het goed brengen van een product.
    En wat niet kan, kan niet. Of een bewoner dat nu prettig vindt of niet.
    Alleen…. het zal wel duidelijk gemaakt moeten worden met behulp van overal geldende regels, en niet zoals nu af moeten hangen van de
    inventiviteit of achterbaksheid van zowel bewoners als ADL-ers.
    En daar waar ik het over negatieve reclame heb….

  4. Duidelijk log, heldere uitleg.

    @Pepe: klinkt alsof je een lepra kolonie wil stichten voor in jouw ogen zure bewoners. Het lijkt niet in je op te komen dat er bewoners kunnen zijn die terecht problemen aankaarten of dat er wel degelijk problemen binnen Focus kunnen optreden.

    Maar het is typisch Nederlands. Er gaat iets verkeerd maar degene die erover klaagt is veelal de boosdoener. Heel merkwaardig.

  5. Nina

    Op de barricades staat men inderdaad altijd alleen

  6. vogel

    Pepe, ik ben heel blij dat jij met tevredenheid bij fokus woont. Maar wat mij stoort is dat jij iedereen die wel kritiek heeft, je daar zo’n moeite mee hebt en je die mensen over een kam scheert. Ben jij zo goed op de hoogte dan dat je de situatie in alle projecten door en door kent, en dus kunt beoordelen of die kritiek terecht is of niet? Zou het kunnen dat het er misschien in niet alle projecten er hetzelfde aan toe gaat als in jouw project?
    En ja, het zou mooi zijn als er binnen fokus een basishouding is om klachten serieus te nemen…. Want er valt altijd wel iets te veranderen, dus het zou ook als iets positiefs gezien kunnen worden.. En ik merk zelf ook dat ik dingen niet meer bespreekbaar kan maken door ik me anders geintimideerd voel.. (ja Pepe, als je wilt dan zal ik je vertellen wat hier zoal gebeurt…maar alsjeblieft veroordeel me niet meteen….by the way, ik ben psychisch gezond). Het feit alleen al dat clienten zich zo voelen (en er zouden geen kamervragen over komen als het maar 1 persoon betrof) zou een organisatie zich enorm aan moeten trekken..
    Helaas, helaas, kan ik het product niet ergens anders halen (we weten allemaal waarom dat niet zo kan)…anders had ik het allang gedaan!!

  7. vogel

    @ Nina. Je hebt humor 😉

Geef een reactie

