#Fokuswonen: Jij, nee zij

pas op: rolstoel

Met verbazing las ik de Kamervragen over Fokus, zoals door Renske Leijten (SP) aan de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gesteld.
Hier is blijkbaar iets tussen een client en de ADL/LM ontzettend fout gegaan.
Zo fout dat er een kamerlid aan te pas kwam dat blijkbaar ook niet verder nadacht en huppekee, een trapje hoger ging.

Ook dhr.Jongsma van Fokuswonen heeft gereageerd en ik las een belangrijke zin, die bij al die vragen niet staat vermeld:

In deze situatie roept de cliënt echter op eigen initiatief sinds december 2011 geen assistentie meer op, mede naar aanleiding van een conflict met het locatiemanagement.

.

Uit het stuk blijkt verder dat Fokus van mening is dat de organisatie alles aan deze zaak heeft gedaan om partijen (project en cliënt) weer tenminste zover met elkaar te verzoenen dat er weer hulp zou worden afgenomen.

In hoeverre dit alles klopt weet ik natuurlijk ook niet. Wel kan ik uit de beide stukken zien waar het probleem begon.

Met een “ruzie” tussen een client en de ADL en/of locatiemanager.

Ik blijf het een slechte zaak vinden als een “filiaalhouder” de uiteindelijke oorzaak is dat een cliënt alle hulp van Fokuswonen gaat weigeren, waarbij de consequentie kan zijn dat een client een Fokusproject (moet) verlaten.

Iemand is in een Fokusproject gaan wonen omdat hij ondanks de aanwezig zijnde handicap, de regie over zijn eigen leven wil behouden.
Dat betekent dat de cliënt zegt hoe en wanneer hij zijn dagelijkse handelingen verricht wil hebben.
Dat betekent ook dat ADLers en locatiemanagers hun schema en handelingen aan de cliënten moeten aanpassen.
En niet, via de smoes van “wordt mij ook maar ‘van boven’ opgelegd” of “zo is de gewoonte hier, ik kan er ook niets aan doen“, allerlei eigen gewoontes en regels invoeren.

Gelukkig zijn er ook projecten genoeg waar dit niet voorkomt, en waar men van beide kanten tot oplossingen komt.
Verhalen zoals het bovenstaande en andere onwenselijke situaties komen uiteindelijk wél allemaal vanuit dezelfde projecten.
En dan bedoel ik niet het project waar ik woon, ik schrijf het alleen op.  🙂

Misschien ligt hier wel een taak voor “boven” om zonder betrokkenen van dat project in te schakelen, zonder protocollen en enquetes uit te vinden wat er nu écht aan de hand is.
De oorzaak kán in de persoon van betreffende cliënten liggen, maar binnen een organisatie die zo gestructureerd is als Fokuswonen kunnen pesten en groepsdwang niet worden uitgesloten.

Het is een onacceptabele zaak als in meerdere gevallen de uiteindelijke oorzaak “pesten”en “groepsdwang” blijken te zijn.

Kamervragen kunnen daar geen oplossing voor bieden.

16 reacties

Opgeslagen onder dinges, heden, intermenselijk, overheid

16 Reacties op “#Fokuswonen: Jij, nee zij

  1. Marianne

    En niet, via de smoes van “wordt mij ook maar ‘van boven’ opgelegd” of “zo is de gewoonte hier, ik kan er ook niets aan doen“, allerlei eigen gewoontes en regels invoeren.

    Ik weet ook nog een leuke smoes om niet aan een eenvoudige vraag te hoeven voldoen : wij gaan voor het hele plaatje en niet voor het individu.

  2. Pepe

    Er zullen vast clienten zijn die onmogelijke eisen hebben en zich niet wensen te conformeren aan normale omgangsvormen. Zich niet willen neerleggen bij arbonormen, bij wetgeving, bij gewoon sociale omgang, Er zullen vast clienten zijn die mensen blijven weigeren en dan gaan steigeren dat er om hun weigeren niet heen geroosterd word en hun dus zonder een voor hun acceptabele adller zitten.

    Ach er is een dunne scheidslijn tussen aggresief en assertief, en die lijn, die lijn word nog wel eens behoorlijk overschreden.

    Eigenlijk horen die clienten ook niet in een Fokuswoning thuis, want een Fokuswoning is sociaal wonen…… en als je niet sociaal kan zijn, dan kan het zijn dat je een groot probleem ervaart binnen Fokus.

    Gelukkig zijn er op een paar mensen na nog 1400 mensen die wel fijn binnen Fokus wonen, die wel tevreden zijn, die wel waardering op kunnen brengen voor het unieke Fokusconcept. Ik denk dat die paar mensen beter eens ernstig naar zichzelf moeten gaan kijken ipv wijzen richting WMO, Fokus, Mee, Overheid en wie ze nog meer in de klauwen kunnen krijgen.

    Een goede psyg zou misschien uitkomst kunnen bieden

  3. mumke

    Dat denk ik ook, net zoals bij andere mensen, zitten er ook bij gehandicapten, mensen die zich niet kunnen/willen conformeren aan normaal sociaal gedrag.
    Dat neemt niet weg dat binnen Fokus die “paar” mensen blijkbaar toevallig altijd in dezelfde projecten wonen.
    Bovendien blijft de vraag: wat zijn daar “normale” omgangsvormen.
    En, door wie wordt die normaalheid bepaald?
    En, wie bepaalt wat normaal is.
    En, waarom heeft sociaal wonen in deze een betekenis, anders dan in de sociale woningbouw, het betekent gerelateerd aan het inkomen….

  4. Nina

    Waarom hebben delegaties van de inspectie dan recent een aantal projecten bezocht ? Het IGZ komt echt niet zomaar in actie …

  5. Marianne

    zolang je nog naar de klachtencommissie moet en daar in het gelijk wordt gesteld, zou ik dit niet onder het kopje ‘normale omgangsvormen’ willen zetten

  6. Anoniempje

    Totaal geen hulp van Fokus afnemen, en vervolgens gaan lopen klagen hoe slecht Fokus wel niet is… En ook nog bij een politica die daar helemaal niets mee kan, enkel Fokus publiekelijk in een slecht daglicht stellen. En vervolgens zijn de standaard zeurpieten weer aan het klagen dat Okko hier een algemene reactie op geeft… Als het dan echt zo verdomd slecht is allemaal, verlaat dan lekker je woning en maak plaats voor iemand die al jaren staat te wachten op een plaatsje.

  7. Marianne

    Kan je met die domme reactie ophouden @Anoniempje Iemand neemt niet voor niets geen hulp meer af. Helaas komt een client van Fokus niet of nauwelijks aan een andere woning, omdat de gemeente en woningstichting zeggen : U heeft een goede aangepaste woning en dan gaan wij geen huis voor u aanpassen. Alleen als u een woning koopt.
    En ik kan u zeggen dat men van een WAO-uitkering geen huis kan kopen.

  8. Pepe

    @ Marianne, Ik geloof dat je de essentie van het verhaal mist. Geen hulp afnemen bij Fokus, en dan toch in staat zijn diegene waar je geen hulp van krijgt zo zwart te maken dat er zelfs kamervragen gesteld worden, ondanks dat je vrijwillig geen assistentie afneemt.

    Naar mijn beleven ben je dan gewoon hartstikke gestoord!

    Inderdaad pak je boel op en verhuis. Dan maar even wat lastiger in een niet voor mij op maat gemaakte woning, daar komt wel weer een oplossing voor. Ik kan me voorstellen dat als je heel veel noten op je zang hebt, gemeentes en woningbouwverenigingen zeggen dat je hun derriere mag kussen.

  9. Marianne

    @Pepe is mis totaal de essentie niet. En om een persoon, zomaar ‘gestoord’ te noemen, geconcludeerd uit een eenzijdig objectief, vind ik van een zeer laag niveau.

    En alsjeblieft doe niet of het wonen in een Fokuswoning zaligmakend is. Want dat is het niet. En dan gaat het niet over kleine dingetjes zoals hier en daar een wachttijd. maar over grote ingrijpende zaken die bijv. bij de klachtencommissie en voor de rechter zijn geweest.
    Zulke zaken zouden nog niet eens voor mogen komen! als je een goede zorgaanbieder bent.
    Zelf heb ik 7 jaar naar volle tevredenheid in mijn woning gewoond, met goede assistentie. Zelfs zo goed dat ik het mijn permanente vakantiehuis noemde.
    Nu ervaar ik datzelfde huis als mijn gevangenis.
    Dan kan je niet anders concluderen dat er iets vreselijk mis is gegaan.
    En hou me ten goede het Fokus-concept is een machtig mooi concept. maar ik zou het graag weer terugzien zoals het oorspronkelijk bedoeld is.
    Zelfstandig wonen in eigen regie.

  10. Pepe

    @ Marianne, doe jezelf een plezier en verhuis. Ik vind het tekenend voor de gestoordheid als iemand kamervragen laat stellen over een zorgverlener waar die niet eens zorg van afneemt. Is hetzelfde als kopen bij de Aldi en klagen bij de Albert Heyn en dan ook nog eens huilenbalken als je nul op request krijgt.

    Wat mij betreft zou Fokus dat soort idioten er gewoon uit moeten kunnen schoppen.

  11. Marianne

    Na dit antwoord kan ik met gemak concluderen, dat jij een grote schreeuwer bent die alles voor elkaar krijgt. Veel geluk in de toekomst!

    en nee ik blijf in mijn huis wonen. Ajuus.

  12. Pepe

    Je hebt gelijk Marianne, ik krijg alles voor elkaar. Komt misschien omdat ik een realistisch mens ben die weet wat wel en niet kan.

    Door jouw antwoord begrijp ik dat jij niks voor elkaar krijgt, misschien moet je bij mij in de leer? Of je kan natuurlijk ook een internet hetze tegen Fokus beginnen, dat kan ook. Of dat je helpt waar je wezen moet is nog een tweede natuurlijk

  13. Nina

    Ik begrijp gewoon niet goed dat hier al zolang 3 Fokuswoningen leeg staan . Dat zou toch ook niet moeten kunnen ? Wat kost dat wel niet ?
    En hoe kan een woningbouw daar nou achterstaan ?

  14. Nina

    Wat ik dus bedoel is dat er geen sprake is van jarenlange wachtlijsten maar van langdurige leegstand
    Hoe houd men het project dan rendabel ? Dat is toch interessant ?

  15. stefanie

    Spijtig dat je zo tegengewerkt kunt worden door een LM en dat ook hogerhand hier niets meedoet.
    Helaas zelf als adl-er mogen ervaren hoeveel macht een LM heeft en het mogen bekopen met een niet verlengen van contract wegens zogenaamd niet functioneren. Dit terwijl cliënten hier echt anders over denken en massaal klachten hebben ingediend.
    Cliënt is dus geen koning.

  16. Marjolein

    stefanie, ik kom graag met jou in contact

Geef een reactie

