Beste lijkenpikker

Mijn vader hertrouwde met een vrouw die al een kind had, een zoon.
Deze jongen, waar ik vage herinneringen aan heb van een paar gezamenlijke vakanties met mijn vader en zijn moeder, is blijkbaar opgegroeid tot een volwassene voor wie maar één ding telt: geld .

Toen ik na ongeveer 40 jaar weer contact met mijn vader kreeg werd niet veel over je gesproken.
Natuurlijk was ik nieuwsgierig naar wat voor volwassene je geworden was, maar mijn vader had niet veel te zeggen, alleen dat hij teleurgesteld was en dat er sprake was van een minne streek.

Dus werd er niet over gesproken. Er waren andere onderwerpen die ons beter lagen.Of en met wie van de familie, die ik niet ken, hij contact had, en hoe het leven als gepensioneerde was.
Zijn vrouw, je moeder was aan kanker gestorven en hij heeft een boom in het Wilhelminabos laten zetten. Een keer kwam mijn vader op bezoek, bijna briesend van woede en mompelde dat het nu afgelopen was.
Niet dat het mij interesseerde, want ik had gauw door dat het iets met erven en geld te maken had, iets volkomen onbelangrijks. Dat zei ik dan ook, hij vond dat niet leuk, maar ach.

Hij ging regelmatig naar Duitsland, iets met familie, huizen en beheer, tot ook dat blijkbaar geregeld was.

Er kwamen ook regelmatig aangetrouwde familieleden uit Duitsland bij hem op bezoek en vice versa.Verder had hij zijn oude hobbies: vrouwen en fotografie. Zelfs ik weet nog dat hij altijd met fototoestellen in de weer was.

Toen kreeg hij in 2005 een beroerte en werd een tijdje opgenomen in een revalidatiekliniek.
Weer later bleek dat hij niet meer op zichzelf kon wonen en werd hij opgenomen in een verpleeghuis. Bij de beroerte was behalve zijn motoriek ook zijn korte termijngeheugen aangetast en hij werd volgens mensen in zijn omgeving erg paranoide.

Hij verdacht iedereen ervan hem te willen bestelen.

Door omstandigheden kan ik niet uit huis, dus wij hadden daarna alleen nog maar telefonisch contact.
Ook kreeg hij op een gegeven moment een zaakwaarneemster die zijn belangen behartigde, want hij begon onverantwoord met zijn geld enzovoort om te gaan.
In het begin belde ik hem 1 á 2 x per maand, later 1x per week .

Soms was hij geestelijk goed bij en konden wij een echt gesprek voeren over zijn of mijn toestand en alledaagse dingen, zoals de tuin of het weer.

En toen stierf hij.
Omdat zowel mijn zus als ik geen behoefte aan erfenissen e.d. hebben, kozen wij er voor de nalatenschap “beneficiair”te aanvaarden. No cure no pay zogezegd.

Wij hadden immers 40 jaar geen contact met hem gehad, dus waarom zouden wij iets willen erven?
En toen kwam de verrassing.
Er bleek een heer …  , jij dus, te zijn die na het overlijden van zijn moeder in 1997 natuurlijk van haar geerfd heeft, en dat schijnt wel een leuk bedrag te zijn geweest.
Maar blijkbaar vond je dat niet genoeg.
Prompt toen mijn vader dood was en zijn huis verkocht moest worden kwam dit naar voren uit de papieren en daarbij bleek ook dat de hele zaak een luchtje had.
Volgens de notaris zouden wij kunnen procederen, maar waarom?
Wij hoeven niets te erven.
Dus dat deelden we de notaris mee.
Een paar dagen geleden lag er een copie van een brief van je advocaat waar je van “de erven”nog ff EUR 13.000 verlangt.
Dat is nu precies dat gezeur waarom ik niet hoef te erven.
Ik heb dus nogmaals de notaris gemaild dat ik niet voor niets beneficiair heb aanvaard.

3 reacties

Opgeslagen onder denken, gebeurtenissen, hypocrisie, persoonlijk

3 Reacties op “Beste lijkenpikker

  1. Al is het misschien eventjes terug, gecondoleerd met het overlijden van je vader. En oef, dat zijn geen makkelijke zaken.

    Wilde toch even wat aanvullen. Beneficiair aanvaarden is niet hetzelfde als no cure no pay. Op zich betekent het dat alles uit de erfenis wordt verkocht, is er iets over dan wordt dat geërfd en blijven er schulden over dan wordt er niet geërfd. Er kunnen echter twee addertjes onder het gras zitten.
    – Degenen die beneficiair aanvaarden, dienen zelf de kosten te betalen om een erfenis in stand te houden. Dat is met name belangrijk als er een koophuis of ander bezit in het spel is, waar kosten aan zitten tot het verkocht is. Betreffende kosten worden niet tot de erfenis gerekend en dus ook niet met de erfenis verrekend maar zijn geheel voor de erfgenamen. Theoretisch kan het dan gebeuren dat er weinig geërfd wordt en er meer gemaakte kosten overblijven.
    – Blijft er iets over om te erven, dan komt de belastingdienst in beeld. Deze kijkt echter niet naar het bedrag wat uiteindelijk geërfd is maar gaat uit van de waarde van bezit en vermogen op de dag van overlijden. Zijn er veel kosten gemaakt om de erfenis in stand te houden of is een en ander later voor een lagere waarde verkocht, kan het verschil tussen de fictieve erfenis waarmee de belastingdienst rekent en de feitelijke erfenis die uiteindelijk geërfd wordt, groot zijn. Zelfs soms zo groot, dat de erfenbelasting meer is dan de uiteindelijke erfenis.(Kan zijn omdat een huis voor een lage prijs wordt verkocht om af te kunnen ronden maar er zit ook vaak verschil in bijvoorbeeld de waarde van fondsen en hoeveel deze werkelijk uitkeren).

    Ken verder de situatie natuurlijk niet maar er is kans dat deze halfbroer probeert het deel wat je vader destijds van zijn moeder heeft geërfd nu probeert te claimen. Dan zou het aanspannen van een procedure toch belangrijk kunnen worden.

    Veel sterkte met alles.

  2. mumke

    Zie je wel, ik wil er niets mee te maken hebben. En dat hij mijn vader op z’n zachtst gezegd toen reeds bedonderd heeft is duidelijk. Als hij daar gelukkig van wordt, laat hem. Gestolen goed gedijt toch niet, hoeveel het ook is.

  3. Op zich is het laatste wat ik noemde wettelijk geregeld. Het kan zijn dat het kindsdeel van zijn moeder niet naar jouw halfbroer maar eerst naar jullie vader is gegaan, dan kan/mag jouw halfbroer dat nu verrekenen

    Op zich vind ik het een mooie instelling, dat je je niet druk wil maken om mogelijk bedrog eerder. Als het je maar geen geld gaat kosten, dat kan niet de bedoeling zijn.

Geef een reactie

