Fokuswonen: hoe flexibel

pas op: rolstoel

Zeker in een tijd van weinig werk, komt via de achterdeur van “flexibele contracten” de in Nederland in 1863 afgeschafte slavernij weer om de hoek kijken.
In meerdere woordenboeken staat het woord flexibel omschreven als buigzaam.

De praktijk heeft anders geleerd.

  • De baas vertaalt “kleine contractjes met flexibele arbeidstijden” in “je komt wanneer ik je roep”.Hij maakt een rooster waar het kan voorkomen dat iemand met een klein contract al halverwege de maand deze uren vol heeft.
  • De werknemer vertaalt “kleine contractjes met flexibele arbeidstijden”met “natuurlijk werk ik soms langer of korter of op een andere dag, ik ben niet zo moeilijk”.
  • De baas zegt”het wordt duidelijk vermeld bij de sollicitatie wat flexibiliteit inhoudt.”
  • De sollicitant luistert tijdens de sollicitatie selectief en is geneigd om veel te beamen want de sollicitant heeft maar één doel: die baan krijgen.
  • De baas roept mensen met kleine contractjes op en belt ze af, al naar behoefte.
  • Een werknemer met een klein contract past de te werken uren in aan zijn/haar dagelijks leven en kan dus niet altijd voldoen aan de vraag.

Doordat er buitensporig veel kleine contractjes zijn, wordt er in projecten onderling veel geruild, ook worden lange diensten soms onderverdeeld in twee korte diensten.
Mede omdat “wij allemaal mensen zijn” wordt niet altijd volgens de regels gecontroleerd of iedere belanghebbende wel op de hoogte is van het veranderde rooster.
Het gebeurt zelfs dat mensen verweten wordt niet de dag tevoren zich te hebben overtuigd van het feit of zij al dan niet moeten komen werken…..

Misschien zijn dit ook redenen dat een rooster soms volledig in het honderd loopt.

Vreemd genoeg zijn “redders in de nood” dan juist NIET de mensen met een relatief klein flexibel contract, maar vaak een van de weinige “mensen met vaste contracten”.

Advertenties

7 reacties

Opgeslagen onder dinges, heden, Zonder categorie

7 Reacties op “Fokuswonen: hoe flexibel

  1. Marianne

    en door de diensten te delen heb je nog meer mensen aan je lijf en in je huis. Fijn dat die mensen flexibel zijn, maar ik ben dat niet. Ik onderga deze ellende en ben nu burn-out

  2. vogel

    Ja herkenbaar… Hier gebeurt nog een ‘bijzondere’… Het rooster wordt zo ingeroosterd dat adl-ers flink onder hun contracturen zitten. Oftewel, als er dan een zieke/uitval/onverklaarbare lege plek is, dan kan de manager extra druk uitoefenen om zo’n persoon te laten werken (volgens mij zijn ze dan zelfs verplicht om te komen, maar ik weet dit niet precies). Daar gaat het priveleven van de adl-er… Manager kan de adl-er oproepen wanneer die wil. Triest! En ondertussen wordt er wel nieuw personeel aangenomen, dus het is niet zo dat het nu een toevallige situatie door overmacht is dat het echt niet anders kan zo….

  3. Nina

    Hier kunnen ADL- ers iedere dag naar huis worden gestuurd als er even geen oproep is. Lekkere sfeertje geeft dat ook onderling ..
    Dat druk uitoefenen van de LM is hier ook een bekend verhaal.
    De LM is zelfs meegegaan naar de bedrijfsarts met 1 ADL er

  4. vogel

    Ja, dat is het he… Het is zo slecht voor de motivatie van adl-ers. Terwijl ‘gemotiveerd personeel’ zo belangrijk is voor een organisatie.. Ik snap dat niet. Wat willen ze er nou mee bereiken?? Uiteindelijk bereik je het tegenovergestelde..

  5. Anoniempje

    En denk je dat een LM dit voor de gein doet?
    Zou het iets te maken kunnen hebben productieviteits-normen, waar Fokus eigenlijk alleen aan kan voldoen als cliënten als robots leven, of als wachttijd voor lief word genomen…

  6. mumke

    @Anoniempje, voorzover ik weet is Fokus degene die de produktiviteitsnormen aanlegt, teneinde het bedrijf binnen de toegestane kosten te houden.
    De vraag hier is of de manier van uitvoeren goed is voor zowel Fokus, ADL en clienten.
    Zoals steeds vaker te merken is, is het de organisatie Fokus die hier het meeste voordeel bij heeft. Immers, de cijfers kloppen.
    Alleen, het andere deel, zonder welke er geen organisatie zou bestaan, dat deel waarvoor de organisatie claimt te zijn opgericht, trekt aan het kortste eind.
    Dit geldt zowel voor werknemers, de ADL, als de cliënten.

  7. vogel

    Ja, ‘de cijfers kloppen’. Maar dan alleen een beperkt aantal cijfers waar fokus dan naar kijkt. Want je werkt zo wel ziekteverzuim en personeelsverloop in de hand en dat kost ook enorm veel geld. En leegstaande fokuswoningen kost ook veel geld..

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s