Fokuswonen: planbaar?

pas op: rolstoel

Tegen de mensen die zich afvragen wat er onder meer zo belangrijk is aan de regie over je eigen leven te houden en tegen mensen die menen dat Fokuswonen de oproepen wel “planbaar” zou kunnen maken zou ik willen zeggen: Kijk nog eens naar de Zembladocumentaire “wat doen we met moeder -2-” uitzending gemist

Vanaf ongeveer 01.40 tot 05.00 vertelt een gehandicapte vrouw hoe zij daar in haar eigen vuil ligt omdat niemand komt verschonen en bovendien is te horen dat zij maar 1 tot 2x per week wordt gedoucht.
Let wel, dit is geen dementerend oudje, maar een “gezonde” vrouw die MS heeft en de pech heeft in een instelling opgenomen te zijn waar men én met personeelstekorten kampt én de zorg economisch “gepland”heeft.

In het onderzoek van de NZa tbv VWS over Fokuswonen,wordt onder andere gevraagd of de assistentieverlening planbaar of niet planbaar was.
Nu is het speciale aan Fokuswonen dat men assistentie kan vragen WANNEER en ALS het nodig is.
Praktisch vertaald naar bovengenoemd voorbeeld:
Als deze mevrouw in een Fokuswoning gewoond had, had zij niet een paar uur in haar eigen ontlasting hoeven liggen en kan zij zich, net als iedereen, douchen wanneer zij dit wil.
Ook hoeft niemand behalve zijzelf toestemming te geven om gefilmd te worden.
Op het moment dat “w.c.-momentjes” of “eet-momentjes” ook bij Fokuswonen zouden worden ingepland, heeft Fokuswonen niet meer dat “extra” waarom het is opgericht.
Op dat moment wordt Fokuswonen een van de vele kleinere instellingen waar gehandicapten verzameld en geleefd worden.

Natuurlijk is ook bij Fokuswonen niet altijd alles 100% in orde,  maar toestanden zoals in de video kunnen hier gelukkig niet voorkomen.
Daarom doe ik een dringend beroep op een ieder die iets met Fokuswonen te maken heeft:
Registreren, hoe en wat aan assistentie wordt verleend is prima maar

probeer niet de assistentieverlening planbaar te maken.

Met het inplannen van assistentie-verlening wordt de bodem onder Fokuswonen weggehaald en verliest Fokuswonen haar bestaansrecht.

6 reacties

Opgeslagen onder intermenselijk, overheid, persoonlijk, politiek

6 Reacties op “Fokuswonen: planbaar?

  1. Pepe

    Wat een geweldige Blog!! Dit is nou het grote verschil tussen Fokus en de alternatieven. Ik ben blij dat ik op het knopje kan drukken en ik misschien soms met wachttijd kan rekenen op iemand die zo snel als die kan komt bij mij om mij uit een vervelende situatie te helpen.

    Ik ben het er ook mee eens dat het niet altijd rozengeur en manenschijn is, maar met de kaper op de kust is het toch nog altijd een heel stuk beter dan te moeten horen dat je rond een uur of 8 aan de beurt bent in de wijk om een uur of 4 in de middag als je een ongelukje hebt gehad.Ook dat heb ik meegemaakt.

    Uren in je eigen ontlasting zitten omdat je ingeplanned staat om een uur of 8 in de avond.

    Voor mij is mijn leven weer teruggekomen, met alle soms mindere dingen zoals wachten of Adllers die mijn grensen niet respecteren, maar dat valt allemaal in het niet vergeleken met de alternatieven. Ik heb thuiszorg mee mogen maken met mensen aan je bed die niet eens het fatsoen hebben zich voor te stellen terwijl ze de pyama van je lijf trekken, ik heb uren gewacht in mijn inco totdat er iemand kwam om mij uiteindelijk naar bed te brengen. Ik heb op de grond gelegen totdat er iemand na twee uur kwam.

    DAT, dat gebeurd me nu niet meer, nu komt er iemand en soms, soms moet ik wachten wel een half uur!! heel soms.

    En ja, ik moet alles zeggen, en ja ook ik word er wel eens moe van en zou willen dat ze het allemaal maar deden. In de thuiszorg deden ze het allemaal had ik niks te vertellen, daar deden ze. Nu (ook al wordt ik er doodziek van) mag ik ze vertellen hoe ze iets moeten doen.

    En ik, ik ben er blij mee!

    Eindelijk eens iets positiefs uit Mumke haar blog, hoewel ik haar “hindernissen” wel begrijp, kan ik er niet zoveel begrip voor opbrengen. In mijn ogen is er gewoon weinig beter dan Fokus voor ons. Ideaal nee, ideaal is geen handicap hebben waardoor wij afhankelijk zijn van zorg, realiteit. Tja, realiteit is dat we dat wel zijn en dus altijd een vraag hebben aan de maatschappij. En sinds wij de vraag stellen kan de maatschappij ook nee zeggen.

    De vraag eisen levert helemaal niks op want met stroop vang je nog altijd meer vliegen dan met azijn.

    Voor jezelf opkomen en je eigenwaarde behouden is een groot goed, moet ook altijd iedereen doen, in het achterhoofd houdend dat er ook momenten zijn dat je, als je teveel voor jezelf opkomt op een ongeigenlijke manier, jezelf belachelijk maakt en daarmee ongeloofwaardig.

    Ik ben blij met een objectieve blog van Mumke CHAPPEAU!

  2. @Pepe: Als je zo enthousiast en blij bent met Focus, zou je toch juist moeten kunnen waarderen dat iemand dat wil behouden en misstanden aan de kaak stelt. Je lijkt vol vriendelijkheid naar de instelling toe over het hoofd te zien dat als het zo doorgaat, Focus precies datgene verliest waarom je er zo blij mee bent. Dan wordt het een instelling zoals vele anderen, alles geplant en geklokt.

  3. Nina

    Eh .. hier zijn wachttijden van langer dan 2 uur normaal , heb zelfs 3 uur meegemaakt en geen assistentie .. ja bij Fokus dus – en onderbezettting ook
    Waarom mag je niet laten weten als zaken jarenlang slecht lopen ? Alleen uit angst voor nog slechter ?
    Ik vind het maar ‘ appart ‘

    Nee ik woon niet in Schipluiden

  4. SuusA

    Dus, omdat het altijd slechter kan, zijn we dankbaar voor wat we hebben, ook al moeten we lang wachten, ook al krijgen we mensen aan ons lijf die we liever niet willen, ook al staan jouw blogs bol van voorbeelden van slechte kwaliteit en verkeerd omgaan van regels door Fokus? Om toestanden te voorkomen zoals in de docu van Zembla zou Fokus weer eens over moeten gaan tot kwaliteit van dienstverlenen!

    Oke, zo erg als in de docu van Zembla is het nog niet, maar ik ken toch wel scrhijnende verhalen van mensen die niet naar het toilet worden geholpen omdat adl assistenten de persoon in kwestie een hak willen zetten.
    Of wat dacht je van: weglopen en dreigen dat je een client aan zijn lot over laat die onder de douche zit.
    Of: ernstig gevaar lopen als client omdat een adl een afwachtende houding aanneemt bij iemand die geen lucht meer krijgt? Onder het mom van: ik wacht op een aanwijzing.

    Nee, het is zeker niet 100% goed bij Fokus en dat heeft niks te maken met al dan niet plannen.

  5. mumke

    Vandaar mijn blogs, de goede, maar ook de slechte kanten van Fokuswonen laten zien.
    Het belangrijkste voor mij is het geheel te laten zien.
    Aan niet-Fokuskenners duidelijk maken dat er een verschil is met instellingen, aan de Fokusorganisatie om te wijzen op organisatorisch goede en slechte kanten of beslissingen, aan managers, ADLers en bewoners de gevolgen van bepaalde handelingen en gedragingen van beide kanten.
    Vaak springen de klachten er duidelijk uit omdat er inderdaad kwalitatief veel valt aan te merken en omdat ik daarmee het meest te maken heb.
    En ik trek mij niet op aan het slechtste jongetje van de klas, dus ben ik niet blij dat dit “beter is dan niets”.

  6. vogel

    Pepe, ik begrijp dat dit voor jou positief is en het ‘op afroep’ is een groot goed van Fokus. Maar ook ik zie helaas de andere kanten en hier gaat er erg veel mis. Ik blijf ook denken dat er grote verschillen bestaan in kwaliteit tussen de verschillende projecten. Want hier wacht je vaak langer dan een half uur. De meeste clienten maken hier vaste afspraken, juist omdat de wachttijden anders veel te lang zijn (en dan heb ik het over langer dan een half uur, 1 uur a 2 uur). Maar goed, toch blijft het onderdeel ‘het op afroep’ beter dan als je afhankelijk bent van thuiszorg die alleen planbaar is. Maar ik krijg mijn huishoudelijke hulp wel van een thuiszorgorganisatie. En het is een verademing hoe de hulpen en de organisatie veel meer respect hebben voor mij en mijn wensen en grenzen, veel meer beseffen dat ze in ‘mijn huis’ zijn, waar ik wel open kan communiceren en kan aangeven als ik iets niet prettig vind (zonder dat dit meteen wordt gezien als ‘een verwijt of aanval’), oftewel echt clientgericht. Dit is wat ik juist bij Fokus veel te weinig meemaak. Nogmaals, ik geloof dat dat op andere plekken anders kan zijn. Maar naar mijn idee is een groot probleem van Fokus dat er geen andere keuze is dan Fokus. Dus ze hoeven niet bang te zijn dat clienten weggaan als de kwaliteit niet goed is. En daardoor ligt machtsmisbruik om de loer. Voorbeelden die SuusA noemt ken ik hier ook. Als je hier mondig bent, dan krijg je het zwaar te verduren..ook al zeg je eea op een normale manier. En dus moet je bij Fokus maar hopen dat je in een goed project terecht bent gekomen en het goed blijft.

Geef een reactie

