Fokuswonen: Nogmaals de registratie assistentieverlening

pas op: rolstoel

Het KPMGonderzoek inzake de registratie van de assistentieverlening bij Fokuswonen tbv de NZa zal in de maand september worden voortgezet.
In augustus ontvingen de cliënten van Fokuswonen een nieuwsbrief van de Clientenraad Fokus, CRF.

Het viel mij zwaar tegen dat de CRF in haar nieuwsbrief zonder morren instemt met het feit dat er bij het onderzoek van het KPMG gevraagd wordt naar clientenprofielen.
Er staat letterlijk:

Deze zomer worden er in 22 ADL-clusters en bij de twee andere aanbieders van ADL-assistentie geïnventariseerd welke assistentie wordt afgenomen (gesplitst in persoonlijke verzorging, verpleging, begeleiding en hand-en spandiensten).
Daarbij wordt gevraagd naar de cliëntprofielen (bijv. welke aandoening heeft cliënt X). Ook wordt ingevuld of de assistentie planbaar of niet planbaar was.
De locatiemanagers zullen in deze projecten per cliënt de profielen gezamenlijk invullen. Alleen met toestemming van cliënt.
De cliëntenraad is van dit onderzoek op de hoogte gesteld. Daarbij heeft Fokus laten weten niet gelukkig te zijn met dit onderzoek. De zomermaand juli kan, bij afwezigheid van cliënten, een vertekend beeld in de assistentie-afname geven. Ook bij de organisatie van de registratie hebben alle ADL aanbieders vraagtekens gezet. Fokus heeft verzocht om de inventarisatie over alle projecten in de maand september te laten plaatsvinden. Wegens grote verschillen in ADL-clusters lijkt zo een meer gespreid onderzoek en daarom een meer representatief beeld te ontstaan. De NZa heeft in een brief Fokus laten weten dat het niet meewerken aan het verzoek een aanleiding is om haar ‘handhavingsinstrument’ in te zetten.
De cliëntenraad is van mening dat om tot een goede prestatiebeschrijving te komen onderzoek gewenst is. De onderzoeksmaand juli vinden wij echter een mindere keuze wegens eventuele afwezigheid van cliënten.
Daarbij wordt er gevraagd naar de beperking van de cliënt, wat onnodig belastend en niet gebruikelijk is binnen Fokus. Elke cliënt heeft een indicatie o.b.v. haar/zijn beperking, wat de aanspraak op ADL-assistentie rechtmatig maakt. De cliëntenraad Fokus is zich bewust van het feit dat dit onderzoek op verzoek van het ministerie van VWS is gedaan. De NZa voert uit. Eind augustus zal de CRF spreken met het ministerie. Het NZa onderzoek is een van de gespreksonderwerpen.

  • Geen woord over het feit dat dit een inbreuk op de privacy van clienten is.
  • Geen woord over het feit dat door deze vragen de indruk wordt gewekt dat er clienten bij Fokus wonen die hun handicaps simuleren.
  • Geen woord over het feit dat een clientenraad er voor cliënten is, integendeel de CRF profileert zich hiermee als een verlengstuk van Fokuswonen.
  • Geen woord over het feit dat de core-business van Fokuswonen is assistentie op afroep en dat deze assistentie daarom niet planbaar is.
  • Geen woord over het feit dat cliënten doordrongen moeten zijn van het feit dat zij, als zij meewerken aan het planbaar maken van de assistentie, zélf de organisatie Fokuswonen om zeep helpen.
    Fokuswonen onderscheidt zich dan niet meer van andere zorgaanbieders.

En wat het stukje De locatiemanagers zullen in deze projecten per cliënt de profielen gezamenlijk invullen. Alleen met toestemming van cliënt betreft:

In dit projekt ontving ik vanmorgen een e-mail van de locatiemanager waarin stond:

Het onderzoek van KPMG waaraan xxxx de vorige maand heeft meegedaan gaat weer door. Dit betekent o.a. dat vanaf 3 tot 17 september de registratie van de assistentieverlening weer opgesplitst moet worden in Persoonlijke Verzorging, Verpleging en Hand en Spandiensten.
Het kan zijn dat de adl-er die registratie meteen doet in uw woning en dan betekent het dat ze iets langer bezig is aan de intercom in de hal van uw woning.
Ook is de vraag gekomen of als u het cliëntenprofiel nog niet hebt ingevuld, dit alsnog te doen.

Nogmaals: Nee, ik verleen hieraan geen medewerking.

bron: nieuwsbrief CRF

Advertenties

17 reacties

Opgeslagen onder dinges, heden, overheid, Zonder categorie

17 Reacties op “Fokuswonen: Nogmaals de registratie assistentieverlening

  1. En terecht..

    Wie nemen eigenlijk deel in deze cliëntenraad?

  2. mumke

    gekozen mensen

  3. Pepe

    Welk stukje van “door de overheid opgelegd” word hier niet begrepen? Als je uberhaupt met een vingertje wil wijzen, wijs dan wel de goede partij aan.

  4. mumke

    Ook bij een opgelegde taak is het voor een clientenraad niet vreemd als de belangen van de achterban, de clienten, worden verdedigd, met name als het om privacy gaat. En zeker in een nieuwbrief zou een sterkere stellingname van een CRF verwacht kunnen worden.

  5. Pepe

    tuurlijk, de clientenraad gaat zeggen “gaan we niet aan mee werken aan dit onderzoek!!”

    De clientenraad begrijpt waarschijnlijk een stuk beter dat het om alle clienten van Fokus gaat en niet die een of twee die elke gelegenheid aangrijpen (ook al kan Fokus er niks aan doen) om Fokus een slag tegen het hoofd te geven.

  6. mumke

    Dat zeggen zou heel dom zijn van de clientenraad, ik heb het over profileren naar clienten.
    Waren tjos en andere namen niet goed genoeg?
    Gelukkig dat er mensen zoals jij de belangen van Fokus goed in ’t oog houden, alleen, waarom telkens onder een andere naam?

  7. Pepe

    Omdat ik geen zin heb in een zelfde heksenjacht tegen mij als jij tegen Fokus voert?

    Jij valt Fokus aan op iets waar zij niets aan kunnen doen. De overheid bepaald hoe Fokus er in de toekomst uit gaat zien en daar zijn dit soort onderzoeken voor nodig.. De CRF kan daar ook niks aan veranderen of op welke manier dan ook invloed op uitoefenen evenals Fokus.

    Je schiet op het verkeerde doel! Jouw frustratie tegen Fokus (en die is geheel persoonlijk aangezien 98% vol tevredenheid woont) maakt je ongeloofwaardig en (tja hoe moet ik het zeggen) kinderachtig verwend. Als ik mijn zin niet krijg dan ga ik schieten.

    Hoe serieus wil je genomen worden?

  8. Pepe

    http://www.clientenraadfokus.nl/forum/viewforum.php?f=1

    waarom stel jij jouw vraag niet waar die gesteld hoort te worden? En dan hoef je het niet eens op het forum te doen, maar kan je een van de leden een email sturen.

    Het is allemaal niet zo moeilijk, als je maar de juiste wegen weet te bewandelen.

  9. mumke

    Nogmaals: leer begrijpend lezen.
    Bovendien, ook al woont iemand naar tevredenheid, dan nog kunnen er in een organisatie langzamerhand ongerechtidheden sluipen die gerust in het openbaar besproken kunnen worden.
    Hetzelfde geldt voor clientenraden, of welke groep dan ook.

  10. Pepe

    Ik zou zeggen stap in de clientenraad als je vind dat het anders moet! Sta er dan voor ons mede clienten, maar die zwartepiet naar Fokus toespelen ben ik een beetje zat van. Bewandel de wegen die je kan bewandelen. Ook jij kan in de clientenraad, laatste keer dat ik keek hadden ze nogal wat vacatures.

    Put your money where you’re mouth is.
    Maar hou alsjeblieft op met jezelf zo als een minderwaardig persoon op de kaart te zetten, het siert je niks.

  11. Nina

    Huh ?

    Mumke
    Ik ben zo blij met jouw stukjes .
    Jij verwoord wat veel bewoners niet kunnen / durven

  12. Nina

    Pepe

    Hoe kom jij bij die 98 % ?
    Als je een serieuze klacht indient bij Fokus wordt ie ‘ als het Fokus uitkomt ‘ zo verworpen

    Ik kijk uit naar de bevindingen van de inspectie .

  13. @Pepe: Je kraamt natuurlijk onzin uit. De cliëntenraad kan kritische kanttekeningen aanbrengen. Zoals zij dat ook gedaan heeft over het tijdstip van het onderzoek in een vakantieperiode, kan dat net zo goed over andere aspecten waar men het niet mee eens heeft of een andere visie heeft. Dat mag je van een cliëntenraad verwachten zonder noodzaak overal zelf in te stappen en aan te melden.

    Mumke kiest er voor op een weblog te schrijven. Buiten dat het haar goed recht is, denk ik persoonlijk dat het goed is dat het publiekelijk te lezen is. Mensen zoals ik, die niet in Focus wonen, krijgen er zo evengoed iets van mee.

    Belangrijker, heeft Mumke juist alle recht van spreke in deze. De mogelijke aanpassingen die er aan zitten te komen, hebben het meest weerslag op cliënten, waar zij er ook een van is.

  14. Anoniempje

    @cinner:

    Dat is het probleem juist, de enigste info die jij krijgt omtrent Fokus, is die van Mumke.
    Dan krijg je een nogal eenzijdig beeld van Fokus, een waardeloze instelling met waardeloze locatiemanagers en simpele adl’ers.
    Dat het gros van de mensen prima leeft met hulp van Fokus hoor je hier nooit.

  15. mumke

    @anoniempje
    Je reactie was in de spambak beland.
    Mijn bedoeling is niet om Fokus als waardeloze instelling met dito managers en ADLers neer te zetten, maar juist om te vóórkomen dat zulke dingen zich over heel Fokus gaan uitstrekken.
    Net als in de hele maatschappij is het in de periferie waar het fout dreigt te gaan en waar op dat moment nog relatief eenvoudig iets veranderen kan.

  16. Anoniempje

    Maar feitelijk zul je 0,0 veranderen door mensen of bedrijven hier publiekelijk aan de schandpaal te nagelen.
    Je komt op mij over als iemand met een hoop ideeën en een duidelijke mening, maar waarom ventileer je die dan alleen hier, en niet in bijvoorbeeld de clientenraad? Daar zouden jou input waarschijnlijk goed van pas kunnen komen…

  17. mumke

    Ik denk het niet, ik ben oud genoeg om ervaring met dergelijke belangenclubs te hebben.
    Wat belangrijker is, lichamelijk kan ik dit niet aan. Ik beweeg alleen mijn hoofd, mijn stemvolume varieert, enzovoort enzovoort 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s