Foute Keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Alleen een weg vooruit
Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen
Angst om zelf dood te gaan
Denkend aan thuis
Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet
Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten
En een vechtend aan het oostfront
Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe
Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden.

gedicht van de 15-jarige Auke de Leeuw dat van comité 4 en 5 mei niet voorgedragen mocht worden op de Dam in 2012.

2 reacties

Opgeslagen onder heden, hypocrisie

2 Reacties op “Foute Keuze

  1. vogel

    Goed dat je het hier neerzet! Ik vind het erg dat er zo’n ophef over ontstaan is. Zeker de wijze waarop er over gesproken is. Ik begrijp op zich wel dat zo’n gedicht voor mensen die de oorlog meegemaakt hebben misschien moeilijk kan zijn. Maar aan de andere kant is het zo’n mooi en eerlijk gedicht. Geschreven door een kind! Daar zou toch ondertussen wel openheid en ruimte voor moeten zijn…

Geef een reactie

