Fokuswonen: transparente aanvullingen…

pas op: rolstoel

Op mijn vraag over het “schrijven van onterechte kwartieren” is door een lid van de clientenraad Fokus antwoord gevraagd aan de manager Fokuswonen, Kwaliteit en Onderzoek.

Hieronder volgt vraag en antwoord:

Vraag
Leidt onderstaand voorbeeld uit de dagelijkse praktijk tot een stapeling van kwartieren teweeg?

– Een ADL logt in bij cliënt A. Verleent 2 minuten assistentie Client B heeft met spoed hulp nodig (alarm of toilet).
– Client B roept op, ADL logt uit bij A. gaat naar B. Komt terug, logt in en vervolgt de assistentie, 5 minuten.
In totaal zijn er 7 minuten verleend. Maar 2x heeft ARA bij cliënt A geregistreerd. Dus 2 minuten en 5 minuten. Dat veronderstelt tweemaal een ophoging naar 15 minuten.

Antwoord

Dat zal inderdaad in sommige situaties zo zijn, de extra looptijd en afronding hoort gewoon onder de aanspraak ADL-assistentie, met het zorgkantoor is afgesproken dat onderbroken werk op deze manier wordt geregistreerd.

Hier schrik ik toch wel een beetje van.

Het op 15 minuten afronden van assistentieverlening is al niet fijnmazig, maar ook deze gevallen, die vaker, en in meer vormen voorkomen dan gedacht(aflossing, terugroepen direct na uitloggen,het zich niet bekwaam genoeg achten voor deze assistentie, enzovoort) worden “op deze manier geregistreerd”.

“Op deze manier registreren” zal “het transparent maken” van de wérkelijke kosten van gehandicaptenzorg in ADL clusterwoningen en het ophelderen van eventuele knelpunten in de financiering van deze zorg niet bevorderen.

bron: clientenraadfokus.nl

Advertenties

6 reacties

Opgeslagen onder dinges, persoonlijk, politiek, Zonder categorie

6 Reacties op “Fokuswonen: transparente aanvullingen…

  1. Anoniempje

    Bij aflossing worden de 2 doorpiepers samengevoegd tot 1 oproep, hier gaat het dubbel afronden dus niet op.
    En het feit dat er 2 maal doorgepiept word bij iemand, betekend nog niet automatisch dat dit ook als 2 oproepen wordt verstuurd. De tijden dienen eerst te worden gecontroleerd en eventueel aangepast (door de adl-er) alvorens ze worden verstuurd. Het kan dus wel degelijk zo zijn dat een oproep uiteindelijk op de juiste manier verstuurd word, maar erg transparant is het voor de client iig niet op deze manier.

  2. mumke

    Dat samenvoegen doet het systeem dan zeker automatisch? Met de hand gebeurt het hier in het project tenminste niet. Zo heb ik toevallig gisteren 3x van deze “losse” kwartieren gehad en het zal ook wel bij anderen voorkomen.
    Het is makkelijk om te zeggen “dit wordt handmatig gewijzigd” maar niemand heeft enig idee of dat echt gebeurt. Men kan andermans tijden niet zien en ook een LMer(die wel het overzicht heeft) is niet aaanwezig.

  3. Anoniempje

    Idd, het samenvoegen gebeurd automatisch.
    Ik snap alleen niet helemaal waarom je zo graag alles wilt controleren, dat is jou taak toch ook helemaal niet?
    Het is niet zo dat iemand Fokus betaald uit eigen zak, dan zou het een andere zaak worden natuurlijk.
    Het is niet zo dat Fokus er iets aan zou hebben om extra spook-kwartieren te creëren, aangezien winst maken onmogelijk is.
    Fokus krijgt voldoende budget om het personeel te betalen en de boel draaiende te houden, meer niet.
    Dus nogmaals, waar gaat dit over? 😉

  4. mumke

    Natuurlijk betalen zowel jij als ik mee aan Fokus via de belastingen. Dat het niet direkt uit onze portemonnaie komt betekent niet dat niemand zich hoeft te interesseren waar het geld blijft.
    En zeker nu er van alle kanten druk staat op uitgaven in de zorg is het zaak dat er geen geld “wordt verspild”.
    En “winst maken is onmogelijk” denkt men bij het horen van het woord stichting.
    Nu, surprise: integendeel, via een stichting is het op veel manieren juist mogelijk veel geld binnen te halen.
    Het is natuurlijk niet zo dat ik Fokus daarvan verdenk. 🙂

  5. Ik schrik van deze reactie van Anoniempje.
    ‘Ik snap alleen niet helemaal waarom je zo graag alles wilt controleren, dat is jou taak toch ook helemaal niet? Het is niet zo dat iemand Fokus betaald uit eigen zak, dan zou het een andere zaak worden natuurlijk.’

    Mijn reactie:
    Het gaat om zorgkosten en als die onterecht worden geïnd door Fokus is dit fout. We betalen hier allemaal aan mee via de zorgverzekering die elk jaar duurder wordt. En minister Schippers roept ach en wee dat de zorgkosten elk jaar zo enorm stijgen.

    Als Fokus niet transparant is, moet het ministerie van VWS ingrijpen en een onderzoek instellen of hier geen sprake is van oneigenlijk gebruik van zorggelden.

  6. Anoniempje

    Fokus incasseert niet onterecht, deze manier van registreren is getoetst, gewogen en goed gekeurd door de desbetreffende instanties.
    Dat je het niet eens bent met de manier van registreren, dat kan, maar schuif dit niet in de schoenen van Fokus.
    Stel je gaat per minuut noteren, dan kan je nog steeds niet controleren wat er daadwerkelijk in die minuten gebeurd. Je kan onmogelijk elke minuut verantwoorden en dan is denk ik ook helemaal niet wenselijk.
    Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal voor efficiënte zorg en transparantie, maar het is niet zo dat Fokus zijn eigen regels omtrent registratie bepaald.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s