Fokuswonen: kwaliteit

pas op: rolstoel

Vaak hebben  mensen die als ADLassistent in een project komen werken eigenlijk geen idee over wat “het werk” eigenlijk in houdt.
Mede daarom wordt er veel aandacht besteed aan het inwerken.
Klein nadeeltje: mensen krijgen het gevoel dat zij er pas “bij horen”als zij zelfstandig naar iedere client kunnen gaan.
In de praktijk komt dit vaak  neer op kijken naar wat en hoe er wordt gewerkt , veilig transfers kunnen maken en douchen en aan/uitkleden, daarna kunnen mensen alleen komen.

Alleen….  dat zegt nog niets over het kunnen werken als ADLer.

Er komt natuurlijk meer kijken bij het werk.
Het enige dat voor dit werk, behalve de (niet echt zware) scholing nodig is, is aandacht.

Aandacht voor datgene wat een client vraagt,
aandacht voor de wijze waarop je het uitvoert,
aandacht voor de spullen die je gebruikt en als belangrijkste

aandacht voor het eindresultaat.

Als hierop  meer nadruk zou komen te liggen, tesamen met het besef dat een ADLer de handen en voeten  van een client zijn, komt het met de kwaliteit van Fokuswonen wel goed.

1 reactie

Opgeslagen onder dinges, intermenselijk, persoonlijk

Een Reactie op “Fokuswonen: kwaliteit

  1. Edwin Nagelsmith

    Het is goed stil te staan bij het ‘vak’ ADL assistentie. Wat maakt het dat ik dit werk wil doen? Wat vind ik leuk? Wat waren ook alweer de competenties en hoe pas ik ze toe? Hoe zou ik zelf graag benaderd willen worden?
    Wat heb ik van de organisatie nodig om mijn werk te doen?
    Welke prikkel is er om mijn werk goed te doen?
    Zomaar wat vragen

Geef een reactie

