Gelijk is gelijkheid?

pas op: rolstoel

Als gehandicapte gewoon leven en meedraaien in de maatschappij.

Is dat wel zo? Behalve de eventuele drempels die door overheid en anderen worden opgeworpen maken gehandicapten onderling het elkaar en anderen ook niet makkelijk.

Dat kun jij niet weten, jij mankeert niets.
Daar kun jij niets zinnigs over zeggen, jij weet niet hoe het leven als gehandicapte aanvoelt.

Dit zijn twee zinnetjes waarmee een gehandicapte de,  (vaak alleen hulpvaardige)niet-gehandicapte niet alleen monddood maakt, maar waarmee deze ook als onnozel wordt weggezet.

Dit gebeurt ook tussen verschillende gehandicapten onderling.
Soms lijkt het alsof alleen de woorden, meningen of gevoelens van zwaar gehandicapten tellen, de woorden van een “gewone dwarslaesie” of “lichtere spast” tellen eigenlijk niet mee.

Niet alleen dat, het wordt ook kwalijk genomen als de minder gehandicapte het niet eens is met de meer gehandicapte.
Ook telt mee of men gehandicapt is geboren of geworden.
De laatste categorie “kan niet weten hoe…”

En zo kan het gebeuren dat “gewoon leven, net als anderen” voor de ene gehandicapte bestaat uit “je zin krijgen wanneer en hoe je het wilt” en daarmee “gewoon leven en laten leven” voor de andere gehandicapte tot een voortdurende strijd maakt.
En waar men normaliter tegen iemand zegt dat dit wel erg zeurderig is, zwijgt men beleefd als de ander ernstig gehandicapt is.

Ook in gehandicaptenland is buurmans gras groener en is het ene varkentje gelijker dan het andere varkentje.

All animals are equal, but some animals are more equal than others.

het gelijke varken

3 reacties

Opgeslagen onder intermenselijk, persoonlijk, Zonder categorie

3 Reacties op “Gelijk is gelijkheid?

  1. Je hebt zeker een punt. Toch heb ik soms ook zin om mensen toe te roepen dat ze er geen snars van begrijpen. Niet omdat ik ze onbegrip wil verwijten, maar omdat de goed bedoelde adviezen waar ik niets mee kan per ongeluk erg confronterend kunnen zijn (mensen die menen dat ik iets kan wat ik al jaren niet meer kan en in de toekomst niet zal kunnen bv) en me wel eens mijn neus uit komen. Of omdat mensen evenzo goed bedoeld dingen zeggen die me hard raken. Ooit zei een vriendin dat ze niet begreep waarom ik het erg bleef vinden dat ik 100% afgekeurd in de WAO zit. Ze zei “Je zit de hele dag lekker thuis. Je doet niets maar hoeft ook niets. En als het huishouden dan niet lukt, zegt je man er niets van dus dat geeft ook helemaal niks. Dat moet je toch hardstikke fijn vinden?” Ze realiseerde zich duidelijk niet dat zij regelmatig tegen me aan klaagt dat de muren op haar af komen als ze een week ziek thuis blijft en dat dat voor mij niet anders is en dat ik niet vrijwillig ‘niets’ doe maar verplicht door beperkingen.

    Ook veel gehoord, mensen die vinden dat ik overal het positieve in moet zien, moet genieten van de kleine dingen in het leven maar als ze horen van een specifieke beperking (niet werken tot geen gitaar kunnen spelen tot verzin maar een dwarsstraat) vervolgen met ‘Geez, als ik dat niet meer zou kunnen zou ik mezelf meteen verhangen. Echt, dat is toch geen leven?!’.

    Meestal beheers ik me wel, bedenk me dat de ander moeilijk tot geen idee kan hebben hoe een aandoening of een beperking is en het niet slecht bedoeld is. Maar kan er best mistroostig van raken.

    (En wat te denken van de mensen die je ongevraagd willen ondersteunen of over je hoofd willen aaien, ook goed bedoeld maar soms knap vervelend)

    Herken het beter in onderlinge verhoudingen, daar kan verbazingwekkend veel haat en nijd voorkomen of een in mijn ogen absurd onbegrip voor elkaar.

    (Lange reactie, ik ben nogal zoekende)

  2. mumke

    Daar loop ik ook tegen aan. En wat te denken van mensen die tegen je zeggen, als jij zegt nu ff geen tijd te hebben: onzin, jij hebt altijd vakantie. 🙂
    Daarom heb ik ook geen behang….

  3. Och ja, ook zo’n irritant bekende.

    Bleef niet meer zitten zeker, met al die mensen erachter geplakt? ; )

Geef een reactie

