Fokus: het kind en het badwater

pas op: rolstoel

 

 

Ik heb nu gezien waarom veel “bezuinigingen” niet werken.
Een leuk voorbeeld vormen hier bij dit Fokusproject de zogenaamde “besparingen” door dingen “centraler”te laten uitvoeren.

Een paar maanden geleden ging bij mij het Fokusalarm spontaan af. Niets aan de hand, ik zal er wel met mijn infraroodlaser op hebben “geklikt”.
Alleen…. de volgende dag gebeurde het weer…en weer en weer.
Ook als ik de laser uit had staan.
Iedere dag om 13.15 ging het alarm.
En ja, het zou doorgegeven worden.
Een dag later stond de monteur voor de deur.
Ik vertel wat er aan de hand is en tot mijn verbazing zegt hij:“Waarom hebben ze dit er niet bij verteld,dat het alarm iedere dag op dezelfde tijd afgaat, dat is alleen het batterijtje.
Dat had ik per telefoon kunnen zeggen en had ik niet hoeven komen.”

Hij verving een batterijtje en alles is sindsdien in orde.
Voordien was het de gewoonte om (via een ADLer) direkt contact te krijgen met de monteur….

Ander voorbeeld.

In september is men in dit project overgegaan op de ARA-registratie.Kort gezegd: de computer.

Sinds die dag zijn er logischerwijs de bekende opstartstoringen enzo geweest.

Maar ook sinds die dag heb ik een dan wel, dan niet optredende storing via een van mijn intercoms.Het lijkt er op of af en toe de lijn open staat.

Dit werd regelmatig door de ADLer van dienst opgeschreven.

intercom

Er gebeurde blijkbaar niets mee tot het afgelopen week weer gebeurde.
Opeens kreeg ik een mailtje van de LocatieManager dat zij de storing aan mijn intercom had doorgegeven aan de monteur en dat er een andere intercom kwam.

Huh??
Ik heb nooit gezegd dat mijn intercom stuk was, en als ze even de moeite had genomen daadwerkelijk achter de zaak aan te gaan zouden zij, en daarmee de monteur, dit ook weten.

Via mail bleek ik dit niet duidelijk te kunnen maken.
Dus stond er 15 minuten later een ADLer met een nieuwe intercom voor mjn deur.
De storing bleef natuurlijk en nu was er zelfs een nieuwe storing bij: op de computer van het ARAsysteem werd een alarm/storing bij mij aangegeven…..

Vanmorgen heb ik de oude toestand laten herstellen. De storing bij mij is natuurlijk nog dezelfde.

Uitrekenen wat deze voorbeelden aan extra arbeidsloon kostten, laat ik graag aan anderen over.

15 reacties

Opgeslagen onder dinges, gebeurtenissen, heden, Zonder categorie

15 Reacties op “Fokus: het kind en het badwater

  1. claudia

    God oh god.. het houdt ze van de straat he…. en jou maar lastig vallen!

  2. Fred

    Hier ook, alarm gaat zonder oproep af, adl en lm staan zomaar in je huis
    Doorgeven aan adl is niet genoeg de lm moet en zal in je huis

  3. Dat is maar goed ook, als het alarm afgaat is het de bedoeling dat er meteen mensen komen die dan natuurlijk ook naar binnen moeten. Aanbellen heeft weinig zin als een client in een alarmsituatie niet in staat is dit te beantwoorden.
    Het nadeel is natuurlijk dat men ook binnen komt bij een storing, maar daar is niets aan te doen.
    Persoonlijk heb ik liever 10x voor niets ADLers in mijn huis dan 1x niemand terwijl ik op de grond lig.

  4. Fred

    Na een paar x moet er een lichtje gaan branden dat er iets niet klopt met het alarm.

  5. Anoniempje

    @Fred: Zou jij dat risico nemen?
    Ik zou mezelf niet meer in de spiegel kunnen aankijken als er iets gebeurd omdat ik er vanuit ga dat het loos alarm is.

  6. Marianne

    Breek mij de bek niet open over ARA en de monteurs en de ADL.
    Sinds de introductie veel narigheid. In ARA worden de oproepen gesymboliseerd door een huisje. Roep je op dan gaat een deurtje openstaan (dit voor de simpelen onder ons) Je moet wel de intercom (piep) laten overgaan totdat een ADL eindelijk opneemt anders wordt dit niet geregistreerd als oproep. Vroegtijdig de oproep afbreken kan dus niet en heb je het hele piepgedoe uit te zitten. ADL’ers kijken niet meer op hun pieper om oproepen af te lezen, maar varen blindelings op het ARAsysteem.
    Komt de ADL binnen en ze melden zich aan dan krijg je de volgende opmerking op zeer kinderlijke toon: “zoooooo even ’t huisje dichtdoen”. Allemachtig! hoe oud zijn deze ADL’ers?
    Door de vele storingen krijg je te maken met ADL’ers die de monteurs niet bellen, vervolgens zullen die monteurs een afspraak met je maken (dat doen ze niet) en ga je zelf bellen, dan krijg je een grote mond dat zij alleen met Fokus afspraken maken en jij als cliënt niet met hen mag bellen……
    Enfin gisteren weer een storing doorgegeven (vanuit de unit horen ze mij niet praten) en wachten we maar af wanneer er iemand op komt dagen.

  7. Fred

    @Fred: Zou jij dat risico nemen?
    Ik zou mezelf niet meer in de spiegel kunnen aankijken als er iets gebeurd omdat ik er vanuit ga dat het loos alarm is.

    @Anoniempje
    Er worden hier zoveel risico’s genomen over de rug van de bewoners. Alleen als er een kans bestaat dat iets ten nadele van Fokus kan zijn leeft men regeltjes na, dus..

  8. Anoniempje

    @Fred: Als er een alarm gaat, geloof je dan echt dat mensen alleen maar je huis in komen omdat dat het beleid van Fokus is?
    Zou er een kans bestaan dat mensen elke keer blijven checken, omdat ze daadwerkelijk iets geven om de persoon in het huis? Als je echt denkt dat mensen op een alarm reageren omdat dat beleid is, dan heb je echt een verwrongen beeld van mensen. Vindt het zelfs een beetje beledigend.

  9. Roep je op dan gaat een deurtje openstaan (dit voor de simpelen onder ons) Je moet wel de intercom (piep) laten overgaan totdat een ADL eindelijk opneemt anders wordt dit niet geregistreerd als oproep.

    Natuurlijk moet je op (piep) wachten, de ADLers zitten echt niet de hele dag op de unit, en de ARAcomputer meldt een oproep zonder geluid, vóór de piepers.
    Ik moet wel zeggen dat het geluid van een soms 5 minutenlang piepende intercom irritant en storend is, te meer omdat (volgens ADL zelf)de piepers van de ADL (om die reden) afgesteld zijn op 2x piep en daarna een interval van 30 seconden.

  10. Fred

    Vindt het zelfs een beetje beledigend.

    @Anoniempje dat is iets wat steeds terugkomt. Open kijken naar eigen functioneren van Fokus is er niet. Dat hoeft Fokus ook niet (monopolie positie .. )
    Een medewerker van Fokus staat in mijn ervaringen vaak niet open /kan doorgaans niet omgaan met kritiek en voelt zich normaliter snel beledigd.
    Dit maakt dat je als cliënt leert dat je beter je mond kunt houden.

    Of dit iets te maken heeft met een verwrongen beeld over mensen laat ik verder bij jou

  11. Anoniempje

    @fred:
    Definieer dan eens wat goed functioneren van Fokus inhoudt?
    En over wat voor kritiek hebben we het hier?

  12. Marianne

    @anoniempje het kan bestaan dat er nog echte mensen die willen helpen bestaan. Het komt echter ook voor dat er mensen zijn die totaal geen feeling hebben met verzorging en die werken ook bij Fokus.
    Voorbeeld: alarm gaat over. Men kijkt elkaar aan….ben jij aan de beurt?….. nee ik eet een boterham…… ga jij…. oh.. er komt een collega binnen… ga jij?? en dit duurt dan zeker een aantal minuten.
    Dit noem ik geen alarmopvolging.

  13. Anoniempje

    @marianne:
    Dat is idd te triest voor woorden.
    Krijgt de LM hier dan niets van mee? Die kan als het goed is zien hoe lang het duurt voordat er op een alarm gereageerd wordt.
    Misschien kunnen die adl-ers bij fred aan de slag? 😉

  14. Ander voorbeeld van bezuinigingen. Van een groot landelijk postbedrijf werd er op een lokatie bespaard in het personeel. De huismeester, verantwoordelijk voor dagelijkse klussen werd wegbezuinigd. De gedachte was, die ene keer dat er een storing is, is het goedkoper om een duurdere partij te bestellen en het probleem dus achteraf te herstellen.
    En zo geschiede. ’s Ochtends trok een dikke regenbui over het land, wellicht een plaatselijke wolkbreuk, want de schade was gigantisch. De gehele laad en losruimte stond blank met een laag water van 20 en wellicht zelfs op plekken wel 30 cm! Het was gebruikelijk dat het personeel via de laad en losruimte binnen kwam. Dit was met zo’n plas vrijwel onmogelijk om dat met droge voeten te behalen. Een ander probleem: chauffeurs konden ook maar met moeite met droge voeten bij hun bussen komen. Laat staan hun bussen ook nog eens inladen. Deze dag begon dus behoorlijk gehandicapt. De volle productie kon op deze manier niet gedraaid worden. Het zou ook heel goed kunnen zijn dat er deze dag veel personeel is afgebeld, daar heb ik helaas geen zicht op.
    Pas halverwege de middag kwam de storingsdienst langs om naar het probleem te kijken. Als eerste moest de pomp gevonden worden, of ja, de schakelaar. Zonder huismeester was het niet geheel duidelijk waarvandaan deze aangestuurd kon worden. Uiteindelijk ging men over op plan B: met eigen pompen de put leegpompen. Men kwam er achter dat de originele pomp niet meer werkte omdat het niveau van het water dusdanig hoog stond, dat er kortsluiting was ontstaan en de pomp het daarom niet deed. Daarnaast had het zo ver kunnen komen, omdat de put zelf lange tijd niet was schoongemaakt en dus vol lag met allemaal troep wat nu dus de afvoer verstopte.
    Toen al die problemen getackelt waren, was de laad en losruimte weer enigzins begaanbaar. Of de put uiteindelijk goed schoongemaakt werd zoals de huismeester doorgaans preventief deed is mij niet bekend. Grote kans dat zo’n onderhoudsbedrijf alleen de noodzakelijke dingen doet (ontstoppen & storing verhelpen), maar geen onderhoudswerkzaamheden (schoonmaken). Grote kans dat dit probleem dus weer snel de kop op steekt.

    Kosten uitgespaard:
    + jaarsalaris huismeester

    Gemaakte kosten:
    – dagloon 3 onderhoudsmonteurs (kost al snel 1 maandloon van huismeester)
    – dag geen productie gedraaid, medewerkers die thuis geen werk uitvoeren (met 40-60 medewerkers zit je dan al op 2-3 maandlonen)
    – materiële schade aan bijv gebouw en andere goederen (onbekend)
    – schade vanwege te late leveringen bij klanten

    En wat vermoedelijk niet meegerekend is: image schade (op de lange termijn)

    Het is een simpel rekensommetje en beetje schatting, dat je een akkefietje als deze niet vaker dan 2x per jaar moet meemaken. En dit is dan nog het moment waarop de huismeester nog maar korts niks meer doet binnen het pand. Redelijke kans dat na verloop van tijd de problemen (en dus ook de kosten van herstel) zullen toenemen.

    Is op deze manier bezuinigen ook echt bezuinigen?

Geef een reactie

