FOKUSwonen, ADL en AWBZ

pas op: rolstoel

Eigenlijk was bij mij de valse indruk gewekt dat het gerommel met het Ministerie, Fokus en de ADL-clusterwoningen verleden tijd was.
Niets is minder waar.
Het MinVWS heeft afgelopen week brieven verzonden waaruit, duidelijk of niet, naar voren komt dat IEDEREEN die nu in een Fokuswoning woont weer een herindicatie moet aanvragen, en wel
VOOR 15 december aanstaande.

Doet men dat niet dan kunnen er volgens de Fokusnieuwsbrief 16 van 1 december, per 1 januari 2012 PROBLEMEN ontstaan bij de assistentieverlening. Fokus kan/mag dan niet declareren.

    Kortom, wilt u uw weekend ook verpest hebben?

Een brief die verstuurd werd naar mensen briefherin -> die al geherindiceerd waren, en nu dit wéer mogen aanvragen.(pdf)

Hier is het ADLaanvraagAWBZformulier voor die mensen. (pdf)

Hier is een link naar de brief die zou moeten worden verstuurd naar mensen die al waren geherindiceerd. (Worddocument)

Tenslotte staat hier Nieuwsbrief december 2011 van Fokus, die volgens mij (nog?) niet iedereen heeft gehad. (pdf)

Rest mij u ook een prettig verpest weekeinde te wensen.
(met spekjes, dat wel)

7 reacties

Opgeslagen onder dinges, heden, intermenselijk, politiek

7 Reacties op “FOKUSwonen, ADL en AWBZ

  1. vogel

    Ik begreep uit de brieven van Fokus en CIZ dat je alleen voor 15 december een nieuwe indicatie moet aanvragen als je niet deelnam aan de herindicatieronde van 2009-2010. En dat de clienten die daaraan wel hebben meegedaan automatisch een nieuwe indicatie (en ‘aanspraak’ zoals ze dat nu noemen..nieuwe term…) ontvangen. Klopt dat? of heb ik dat verkeerd begrepen of wellichte verkeerde brieven ontvangen. Ik was afgelopen maanden al een beetje bang voor stilte voor de storm :(.

  2. Ja, dat dacht ik ook. Maar nu ga ik langzaam twijfelen. In elk geval heb ik een verkeerde brief ontvangen en ik verdom het ook alle gegevens opnieuw in te vullen omdat ze bij het MinVWS te stom zijn om voor de duvel te dansen.
    Dus we zien wel. 🙂

  3. vogel

    Ik heb wel een ander punt in de informatie over de nieuwe indicatie en aanspraak, waar ik mij zorgen overmaak. Ik deel het graag hier. Volgens mij zijn hier diverse kritische mensen. Je mag het natuurlijk ook verwijderen als dit niet de plek is om hier te plaatsen. Wat ik er uit begrijp krijgen we een awbz-indicatie voor de zorg die fokus niet levert. En daarnaast een ‘aanspraak voor adl-assistentie’ voor het pakket adl-assistentie van fokus. Wat mij daarbij opvalt dat er wordt aangegeven ‘dat voor het deel adl-assistentie geen omvang in uren of klassen wordt gegeven’. Dit baart mij ernstig zorgen. Juist de indicatie is toch zoiets als een recht of in ieder geval dat je je daarop kunt beroepen ‘dat dat toch echt de zorg/adl-assistentie is die je nodig hebt (en recht op hebt in de awbz)’. En door een onafhankelijke organisatie vastgesteld. Dit versterkt mijn positie als ik niet de nodige zorg/adl-assistentie krijg, iets wat maar al te vaak gebeurt. In de nieuwe indicatie-aanspraak voor fokus komt er dus geen uren-aantal meer. Worden we dan helemaal overgeleverd aan fokus? Is er nog een stuk van onze regie weggehaald? Waar kan ik mij dan nog op beroepen? Ja, fokus zal zeggen ‘er wordt toch op aanwijzing van de client gewerkt, dus op regie van de client’. Maar ik denk dat ik hier niet hoef uit te leggen (dat baseer ik op op eerdere berichten hier) dat dat maar al te vaak niet gebeurt. En dan nog…er is een groot verschil of er sprake is van een recht; dat maakt ons een gelijkwaardige gesprekspartner om toch de adl-assitentie te krijgen die we nodig hebben (zeker in situaties dat dat niet gebeurt). Zo niet, dan ben je overgeleverd aan wat fokus doet… En ik vraag me de reden af waarom dit gebeurt, want overal in de zorg wordt gewerkt op basis van indicaties met urenaantal-klassen. Is dit misschien een manier om te bezuinigen??

  4. vogel

    (sorry, beetje lange tekst…maar ik kon het niet korter formuleren om mijn punt duidelijk te maken)

  5. mickey

    leg eens contact met de werkgroep clienten adl cluster

    en mail dit in ieder geval naar adl.team@minvws.nl , spoedig

    goed dat je van je laat horen !

  6. vogel

    Wie zijn dat? ik heb daar nog niet van gehoord (maar ook houd ook niet alles zo goed bij….er is zoveel 😉 )

  7. Dat is de afdeling op het ministerie die daar over gaat. Zij reageerden (bij mij ) erg vlug, binnen een dag. Gewoon mailen en vragen.

Geef een reactie

