Fokus: Dialoog met alarm

pas op: rolstoel

Al hoestend verloor ik mijn evenwicht en kwam half buiten de rolstoel te hangen.
Zelf terugkomen kan ik niet, daarbij heb ik hulp nodig van iemand die mij weer recht in mijn stoel zet.
Ik drukte daarom op de alarmknop, in de hoop dat er een ADLer zou verschijnen.
Wat duurt de tijd dan lang.
In werkelijkheid waren het nog geen 5 minuten, maar het leken wel uren.
Doordat de deur naar de gang openstond kon ik buiten rennende voetstappen horen.
Gelukkig, er kwam iemand. Maar er gebeurde niets, geen sleutel die in het slot werd gestoken, niemand die binnenkwam, en ik hing steeds ongelukkiger…..

Er werd buiten geroepen: “Kom jij mee?” en daarna hoorde ik iemand aan komen lopen.
Ik hoorde giechelen. “Moeten we niet toch eerst aanbellen?” “Nee”, zei de ander, “gewoon naar binnen”.
Eindelijk ging de deur open en werd er bij de intercom in de gang gerommeld.
“Hee, schiet op, ik hou dit niet veel langer”riep ik.
“Ja, eerst het alarm afzetten”.
Ik werd weer rechtopgezet door de een, terwijl de ander schaapachtig stond te lachen “nu, ik ga dan maar weer als jullie het verder zo kunnen”.
Ik vond dat ik toch moest vragen wat hier nu aan de hand was.

“Waarom kom je niet meteen naar binnen, dit was toch een alarmoproep, waar wacht je dan op, jij hebt toch ook een sleutel”.
“Dat is de Regel hier”.
“Regel, wat regel, bij een alarmoproep moet je toch direkt hulp verlenen, daarom is het een alarmoproep”.
“Wij mogen nooit alleen bij een alarmoproep naar binnen, alleen met twee mensen, per slot weet je nooit wat je aantreft”.
“Aantreft? ”
“Ja, er kunnen wel eens nare situaties zijn….. ”
“Je bedoelt dat iemand gevallen is en bloedt of bijna dood is?”
“Ja, dat zijn geen leuke dingen en daarom mogen wij niet alleen naar binnen”.

Een paar dagen later werkte dezelfde ADLer als nachtdienst. Toevallig was zij bij mij toen haar alarm afging. Ze zorgde dat ik veilig zat en rende naar het alarm.

Alleen.
Want er werkt overal maar een nachtdienst.

13 reacties

Opgeslagen onder dialoog, humor?, hypocrisie, intermenselijk, Zonder categorie

13 Reacties op “Fokus: Dialoog met alarm

  1. Niet alleen naar binnen mogen ivm “nare situaties”? Wat is Nederland een bezopen land, gadver!

  2. Frank Engelen

    Van Fokus weet ik het niet, maar ik heb het even nagekeken bij reglementen van verschillende verzorgingstehuizen. De regel dat je niet alleen naar binnen mag bestaat niet, nergens. Het lijkt mij stug dat Fokus zo een regel heeft en zo ja, laten ze hem dan gauw afschaffen want het is grote onzin. Of blijft de huisarts ook buiten op de stoep staan tot zijn vrouw uit bed is gebeld.

  3. Natuurlijk bestaat die regel niet. Dat weet ik ook. Maar omdat bij Fokus te weinig gecontroleerd wordt HOE de dingen gaan, hebben veel projecten eigen regeltjes ingevoerd.
    Dit is er een van. Ik heb het aan de LMer gevraagd. Zij zei dat ze “dacht dat het op papier stond”, het zou dan niet mogelijk zijn dit te veranderen, en zou het mij laten weten.
    Tot nu toe heb ik niets gehoord.
    Dus heb ik er maar een “open kwestie” van gemaakt.

  4. Beleid op papier en beleid in uitvoer, het schijnt heel moeilijk te zijn om dat te laten matchen. Het is nu eenmaal makkelijker om de regeltjes aan te passen als dat zo uitkomt ipv ze te toetsen aan het beleid. Heeft fokus een kwaliteitssysteem?

  5. mumke

    Ja, maar dat wat in de projecten gebeurt kunnen ze blijkbaar toch niet allemaal vangen.

  6. Anoniempje

    De regel bestaat wel degelijk, dit is omdat wij gebruik maken van een moedersleutel. Het zal wel iets juridisch zijn…

  7. Dezelfde uitleg vanwege die moedersleutel heb ik hier meer gehoord, maar tot nu toe heeft nog niemand mij de regel kunnen laten zien, en als ik in de loop der jaren een ding heb geleerd bij Fokus is het dit:
    Geloof alleen dat wat bewezen op schrift staat, de rest blijkt helaas al te vaak hear-say te zijn.
    Trouwens, zouden verzekeringtechnische redenen het in Nederland winnen boven: dood door… 🙂 Ik vrees eigenlijk van wel.

  8. Anoniempje

    Aangezien de nachtdienst alleen werkt zoals je zelf al aanhaalde, denk ik dat je wel mag concluderen dat het geen wettelijke verplichting is om met 2 personen naar binnen te gaan.

  9. 🙂 Precies, hoewel toch meerdere mensen mij van het tegendeel probeerden te overtuigen sinds ik het hier heb opgeschreven.
    Altijd zonder schriftelijk bewijs natuurlijk

  10. hens

    Zo heerlijk te horen dat Fokus overal zijn eigen regeltjes heeft. Ik dacht steeds dat het alleen hier voorkwam.
    Er worden nog steeds mensen aangenomen zonder enige opleiding in de zorg en wij moeten hun leren hoe ze ons moeten verzorgen. Het wordt naarmate ik ouder wordt steeds zwaarder om een ADLer, die gisteren nog secretaresse was, te leren hoe ze mijn lichaam moet verzorgen.

  11. Anoniempje

    @Hens

    Ik denk dat je heel erg blij moet zijn dat Fokus geen zorg-opleiding eist van nieuwe adl-ers. Die hanteren immers de methodes uit de theorie-boeken, die erg vaak in de praktijk niet wenselijk zijn.
    Het feit dat je de ADL-er zelf mag/moet bijbrengen hoe JIJ het fijn vindt geholpen te worden lijkt me toch juist 1 van de belangrijkste redenen om uberhaupt voor Fokus te kiezen. Ik snap dat het tijd en energie kost, maar daar krijg je wel hulp voor die bij je past. Ik denk dat 95% van alle clienten gillend weg zou lopen (of rijden 😉 ) als er een verpleegkundige aan je bed staat die jou wel even verteld hoe je geholpen moet worden.

  12. @hens Daarom gaat het juist bij Fokus. Wat een ADLer kan, kan in principe iedereen.
    En hoewel het soms lastig is, zullen mensen die er zelf voor kiezen om bij Fokus te werken, uiteindelijk mensen die er ook zelf voor gekozen hebben in een Fokusproject te wonen, goed kunnen helpen.
    Wat “eigen regeltjes betreft is het anders. Die kunnen per project verschillen, al naar de luim van manager en ADL.

  13. paulina

    gewoon naar binnen zonder wachten op een college Wie het wachten uitgevonden heeft overziet de mogelijke gevolgen niet

Geef een reactie

