Fokus: brief VWS

pas op: rolstoel

Op 9 september stuurde de staatssecretaris van VWS een brief betreffende extra waarborgen ADL-assistentie in extramurale AWBZ.

Het belangrijkste onderdeel uit de brief (pdf) van de staatssecretaris voor bewoners van een clusterwoning, clienten van Fokus is:

Naast persoonlijke verzorging en verpleging omvat de 24-uurs zorg dus ook diensten die in de verblijfssetting logisch onderdeel zijn van het dienstenpakket, maar in de extramurale zorg niet behoren tot de verzekerde zorg.
Naar mijn mening zijn deze onplanbare diensten voor de groep zeer zwaar lichamelijk gehandicapten die de regie over eigen leven kunnen voeren, essentieel voor een zelfstandig leven.
Deze diensten op afroep zijn dan ook te beschouwen als onlosmakelijk onderdeel van de 24-uurs zorg op afroep.

En dan komt het belangrijkste onderdeel:
Wie betaalt en hoe wordt het dan betaald?

De vraag naar deze diensten is naar nu blijkt ook substantieel. Fokus becijfert dit op ruim 15% van het totaal aantal geleverde uren. Naar het oordeel van het College voor zorgverzekeringen (CVZ) kunnen deze diensten, zonder aanpassing van de regelgeving, niet rechtmatig in de marge van de verzekerde zorg worden meegeleverd.
In het verlengde van mijn streven om scheiden van wonen en zorg verder door te voeren en in lijn met de motie-Wolbert c.s.3, zal ik daarom de vormen van zorg en dienstverlening die onderdeel zijn van “het pakket extramurale 24-uurs zorg op afroep” als afzonderlijke AWBZ-aanspraak opnemen.

Dus het wordt uit de AWBZ betaald. Goed.
Maar wie betaalt het dan?

Dit ADL-pakket is op te vatten als een extramuraal pakket zorg; het bevat naast de persoonlijke verzorging en verpleging ook hand- en spandiensten die 24 uur per dag op afroep beschikbaar zijn. Dit ADL-pakket past in mijn visie op de AWBZ waar verder afgestapt wordt van het financieren van voorzieningen en de cliëntvolgendheid uitgangspunt is.

 

Dit betekent dat ik de NZA zal vragen een passende prestatie en bijkomend tarief voor de nieuwe aanspraak die ik introduceer: 24-uurs zorg op afroep voor zeer zwaar lichamelijk gehandicapten die in staat zijn de regie over hun eigen leven te voeren.

De Nederlandse Zorg Autoriteit moet het blijkbaar uitzoeken
In 2014 wordt het:

Per 1 januari 2014 kan de NZa dan, op basis van een kostprijs-onderzoek, een definitief tarief vaststellen. Bij de berekeningen zal de NZa uitgaan van aantallen zorguren op basis van AWBZ-definities.

Wat het PGB betreft is hier in de brief na 2014 geen rekening gehouden, dus ook niet door mij.

Minpuntje bij dit alles is het feit dat vrijdag aan het eind van de middag door de staatssecretaris nog ff gauw een A4tje(pdf) werd gestuurd waarin staat:

Voor Prinsjesdag ontvangt u van mij een brief over de verdere vormgeving van mijn voorstellen voor de PGB. Ik kan mij voorstellen dat u deze brief vanwege de samenhang zou willen betrekken bij het debat over ADL-assistentie.
Alsdan zou u kunnen overwegen het AO te verplaatsen naar een latere datum

Zolang de uitwerking van al deze mooie intenties en de PGB-opvolging voor na 2014 niet vast op papier staan, hoor je mij niet juichen.

6 reacties

Opgeslagen onder dinges, heden, overheid, politiek, Zonder categorie

6 Reacties op “Fokus: brief VWS

  1. MrBuilding

    En wat de Staats wel op papier zet, is om te huilen. In het zorgcentrum waar ik nu werk zien we vol angst en beven haar 80+-regeling tegemoet. Iedereen boven de 80 mag zonder CIZ-indicatie naar een verzorgingstehuis, joechei.

    Hoezo regels…

    En niks scheiden van wonen en zorg: cliëntvolgendheid (wat een woord trouwens) is inderdaad het speerpunt, zolang de cliënt maar binnen de muren zit.

  2. Ja, soms denk ik ook dat al die mooie woorden alleen worden gebruikt om iedereen te bedonderen.

  3. ulrike

    Toch een goed gesprek van een uur met VWS gehad vrijdag over Fokus en ook over de kwaliteit van de dienstverlening. Ging o.a over deenszorgmodel

  4. ulrike

    maar blijf wel op mn hoede. zullen ze die 300 miljoen ‘dit kabinet kennende ‘ ook weer bij de zorg willen weghalen?

  5. ulrike

    familielid met alzheimer woont in instelling.Ligt alleen maar op bed.Komt niemand als ie op de bel drukt voor hulp.Naar personeel moet je echt zoeken..echt afschuwelijk. Alles is vervuild daar,zo vies..

  6. Vogel

    Mij hoor je ook nog niet juichen…eerst zien, dan pas geloven. Al die jaren kon het niet en dan ineens wel??? En dat in tijden van bezuinigingen?? Nee, ik kan het nog niet geloven. Cynisch of realistisch, dat weet ik niet.

Geef een reactie

