Gelijkwaardig, niet gelijk

pas op: rolstoel

Twee mensen gaan een dagje naar de stad.
De een staat om 0800 uur op, doucht,ontbijt en rent naar het station en haalt precies de trein van 09.15.
De ander staat ook op, alleen duurt het douchen en aankleden minstens een uur, en gaat daarna maar zonder ontbijt naar het station van de NS want zgn “assistentieverlening” is normaal niet aanwezig op dit station en moest daags van tevoren worden aangevraagd.

Beiden komen aan in de stad.

De een winkelt,slentert door de stad,neemt de tram, maakt een rondvaart, pakt een terrasje, eet iets in een leuk klein restaurantje aan een gracht en pakt ergens in de avond de trein terug.
De ander winkelt, rijdt waar mogelijk door de stad, vaart heen en weer met de pont, pakt een terrasje, zou wel ergens “bij iets leuks” willen eten, maar helaas pindakaas, net daar is het ontoegankelijk, dus blijft mekdrek de veiligste keus.
Daarna vlug naar het station en richting huis want ook nu moest de “assistentieverlening” bij de NS daags vantevoren afgesproken worden.

Twee mensen die hetzelfde doen. Twee mensen waar het zowel voor de een, als voor de ander logisch is dat hun dag zo verloopt.

  • Alleen is het voor de een normaal dat de ander meer moeite moet doen voor hetzelfde en ook dat de ander blij moet zijn dat die mogelijkheden er zijn.

Het rare aan deze situatie is dat “men”, van regering tot burger, denkt dat alles tot op kleinigheidjes voor de ander beslist moet worden.
Wat regelingen en financien betreft is dit niet eens zo gek, daar zowel de een als de ander mensen zijn en mensen de boel flink kunnen flessen.

  • Bij de een kijkt men niet op van foutief ingevulde belastingformulieren of andere fraudes.

De ander daarentegen “kost de gemeenschap zowiezo veel geld” , daarom vindt de een vaak dat hij de baas is over zowel portemonnaie als de leefwijze van de ander.
Wat de leefwijze betreft meent de een ook te mogen beslissen voor de ander, ondanks dat zelfs wettelijk geregeld is dat voor zowel de een als de ander de uitgangspunten op gelijke hoogte moeten liggen.

Zowel de een, als de ander vergeten vaak dat gelijkWAARDIG niet hetzelfde is als gelijk.
Er zullen altijd dingen zijn die de een kan, en die de ander (met behulp van wat dan ook) nooit zal kunnen.
Dat betekent echter niet dat de een en de ander niet gelijkwaardig zijn.

 

16 reacties

Opgeslagen onder dinges, gebeurtenissen, intermenselijk, Zonder categorie

16 Reacties op “Gelijkwaardig, niet gelijk

  1. Anoniempje

    Duidelijk stukje, leuk voor mensen die geen idee hebben van hoe het leven in een rolstoel er uit kan zien.
    Toch vind ik wel dat gelijkwaardigheid ook niet altijd wordt uitgedragen door burger en overheid. Dan doel ik bv. gehandicapten-parkeerplaatsen, prima voor mensen die slecht ter been zijn, maar mensen in een rolstoel hebben in mijn optiek die plek net zo min nodig als ieder ander. Of in de efteling dat waar valide mensen 2 uur in de rij moeten staan, iedereen in een rolstoel langs de rij af mag gaan en vooraan aansluiten. Voetballers die dat kleine valide jochie van 6 voorbij lopen, om vervolgens wel 3 kinderen met het Syndroom van Down te knuffelen. Al dit soort kleine dingetjes werken ook niet bij aan de gelijkwaardigheid, hier hebben de overheid en de ‘valide’ burger ook een taak om dit niet in stand te houden, lijkt mij.

  2. christinA eijkhout

    gehandicapten-parkeerplaatsen,

    Je zou gelijk hebben, ware het niet dat die plaatsen, zo mogelijk wat ruimer zouden zijn, juist voor rolstoelen in/uitladen. Ik weet dat dat in de praktijk niet vaak meer gehandhaafd wordt.
    Dat van die Efteling is natuurlijk ook maf.
    Mijn persoonlijk standpunt is altijd dat ik geluk heb dat ik kan zitten tijdens het wachten en alle anderen niet.(lekker puh 🙂 )
    Dat van die sporters die zo nodig “iets aan weetikveelwat” moeten doen heb je ook gelijk in, tis vaak duidelijk te zien dat die sporter zo’n kind alleen maar “lastig” vindt, terwijl het voor de kinderen het belangrijkste evenement van het jaar is.

    gelijkwaardigheid

    Zolang totaal vreemde voorbijgangers, als ik buiten in de zon zit tijdens het voorbijlopen zich naar mij richten en dan zeggen: “fijn voor je he, dat het zonnetje schijnt”, vrees ik dat het nog lang zal duren.

  3. Anoniempje

    Haha idd, dat soort mensen zouden het bloed onder mijn nagels vandaan halen!

  4. ulrike

    maar mensen in een rolstoel hebben in mijn optiek die plek net zo min nodig als ieder ander

    De ene mens in een rolstoel is de andere niet.Er kunnen meer dringende redenen zijn waarom een invalideplek vlakbij een woning moet zijn en altijd beschikbaar om zo goed gelijkwaardig mogelijk mee te kunnen draaien in deze maatschappij.Denk aan armkrachtverlies en beperkte energie bij mensen met bijvb hersenletsel,blaasproblemen,et etc.Veel is aan de buitenkant niet zichtbaar

    Je kunt erop vertrouwen dat mensen deze plekken niet zomaar krijgen toegewezen want daar gaat een keuring aan vooraf
    Als outsider is het handiger om niet zo snel te oordelen en van alles te vinden maar je ook echt te verdiepen in de materie voordat je iets roept
    Het doet zo Wilders -achtig aan

  5. Anoniempje

    “Er kunnen meer dringende redenen zijn waarom een invalideplek vlakbij een woning moet zijn”
    Ik heb het natuurlijk niet over parkeerplaatsen bij woningen, maar bij openbare gelegenheden.
    En als je niet over genoeg armkracht beschikt dan krijg je een elektrische rolstoel. Beperkte energie en blaasproblemen is natuurlijk geen reden om vooraan te hoeven staan op een openbare parkeerplaats, dan zouden alle incontinente bejaarden ook recht moeten hebben op zo’n plaats.

    Ik werk al jaren dag in dag uit met mensen die in een rolstoel zitten, ik weet prima hoe een gemiddelde dag in een rolstoel er uit ziet. Maar dat betekend nog niet dat ik het overal maar klakkeloos mee eens hoef te zijn.
    Als lezer van een blog is het handiger om niet zo snel te oordelen en van alles te vinden, maar je ook te verdiepen in de standpunten van de persoon waar je op reageert.

    En het feit dat je Wilders aanhaalt bevestigd mijn punt. Je bent het waarschijnlijk niet met zijn standpunten eens, maar dat betekend niet dat hij onwaarheden verteld.
    Ook al ben je het niet met me eens, ga me niet betichten van onwetendheid terwijl je helemaal niets van me weet. Dan kan je beter eerst even informeren naar bepaalde zaken voordat je je oordeel weer klaar hebt liggen. Iets met gelijkwaardigheid geloof ik….

  6. ulrike

    Dus toch,een Wilders stemmer
    Wilders in een populist en een gevaarlijk mannetje en iedereen die hem op wat voor manier dan ook serieus neemt/volgt slaat een gevaarlijk pad in

    Als lezer van een blog is het handiger om niet zo snel te oordelen en van alles te vinden, maar je ook te verdiepen in de standpunten van de persoon waar je op reageert

    PRECIES

    een electrische rolstoel kun je bijvb niet zelfstandig in een auto tillen
    maar laat maar joh,je wilt helemaal niet weten..

    zucht
    Je hebt iig wel erg veel uitleg nodig voor iemand die zegt te werken met mensen in rolstoelen

  7. ulrike

    En als je niet over genoeg armkracht beschikt dan krijg je een elektrische rolstoel

    ja joh,net zo makkelijk als een computer en al dat geld wat GEHANDICAPTEN uit die potjes kunnen pakken

  8. ulrike

    Beperkte energie en blaasproblemen is natuurlijk geen reden om vooraan te hoeven staan op een openbare parkeerplaats, dan zouden alle incontinente bejaarden ook recht moeten hebben op zo’n plaats.

    Dat is het dus wel
    Denk aan bijvb mensen met hartproblemen ,ms,parkinson,als etc etc

    Lekker zwart wit weer.Nogmaals je zult ervan opkijken hoeveel mensen 1 of andere onzichtbare beperking hebben.Dus daarom zeg ik om je te helpen een beter mens te worden dat je niet zo snel moet oordelen over wat je denkt te zien

  9. christinA eijkhout

    @ulrike en @anoniempje

    Om verdere eventuele misverstanden te voorkomen heb ik ff de eisen voor parkeren opgezocht:
    http://wetten.overheid.nl/BWBR0012625/geldigheidsdatum_08-08-2011

    Zonder zo’n kaart mag men dus niet op die plekken parkeren.

  10. Anoniempje

    Zucht, wat ben je ontzettend vermoeiend bezig zeg…
    1. Mijn politieke voorkeur vul je wederom weer zelf in, is totaal niet relevant.
    2. “een electrische rolstoel kun je bijvb niet zelfstandig in een auto tillen”.
    Dat kan makkelijk zelfstandig, je gaat op de lift staan en hij rolt zo je bus in.
    Er is zelfs geen andere manier om het te doen, zelfs met 3 grote bouwvakkers lukt het je niet.
    3. “En als je niet over genoeg armkracht beschikt dan krijg je een elektrische rolstoel”. Kan je wel allerlei dingen in het absurde gaan trekken, als je recht hebt op een elektrische stoel dan krijg je er 1. Punt uit.
    4.”Beperkte energie en blaasproblemen”:
    Incontinentie en vermoeidheid zijn absoluut geen punten waarop een invalide-parkeerplaats vergunning wordt afgegeven, bel even naar de gemeente en je krijgt exact hetzelfde te horen.

    Je bewijst keer op keer dat je niet kan lezen, of niet wilt lezen.
    En als je dan reageert dan is het op de persoon, je trekt mijn conclusies in het absurde om zo je eigen punten kracht bij te zetten.
    Het lijkt wel of ik met een kleuter aan het praten ben, die denkt dat heel de wereld tegen hem is. Ik zal je reacties voortaan laten voor wat het is, het feit dat andere mensen wel op een normale toon in discussie willen gaan zegt mij meer als genoeg. En maar hameren op het feit dat ik een beter mens moet worden, laat me niet lachen…
    Ga maar eens een cursus feedback volgen, misschien dat je dan als een volwassen meneer of mevrouw kan meediscussiëren.
    Fijne avond.

  11. Anoniempje

    @christinA:

    Bedankt voor de link, een bevestiging van wat ik beweerde.
    (toch zonde dat ik op het moment het voel alsof ik hier kom om discussies te ‘winnen’)

  12. ulrike

    Er zijn altijd uitzonderingen op de regel,dus met zo’n link kan ik niet veel
    Ik weet uit eigen ervaring dat de praktijk anders is
    Ieder geval word appart bekeken,daarom zijn die keuringen er ook.
    Beperkte energie/armkracht wordt zeker meegenomen

    En zo is het ook zo dat mensen met hart/longklachten bijvb een canta kunnen versterkt krijgen plus invalidenkaart.

    Er is een beperkt aantal mensen die echt niet gebruik kan maken van een voorliggende voorziening die een aangepaste bus verstrekt krijgen.Daar gaan jarenlange procedures aan vooraf.
    Kofferbakliften,aanpassingen aan auto’s worden niet meer vergoed
    Voorheen kon je die nog vd belasting aftrekken

    Alles is beschikbaar voor mensen met beperkingen om je leven zo aangenaam mogelijk te maken.Het is alleen niet betaalbaar voor de meeste onder ons

  13. christinA eijkhout

    Alles is beschikbaar voor mensen met beperkingen om je leven zo aangenaam mogelijk te maken.Het is alleen niet betaalbaar voor de meeste onder ons

    Vergeet niet dat dat voor iedereen geldt.
    Iedereen zou wel een yacuzzi, style meubelen of een Ferrari willen, en…. het is beschikbaar.
    Alleen vaak onbetaalbaar.
    Zo is het met voorzieningen ook.
    Zelf weet ik dat in mijn geval veel betere electronica bestaat, alleen…. niet betaalbaar en niet vergoed.
    Dat hoeft ook niet.
    Anders zou ik bevoordeeld worden en ook dat is geen gelijkwaardigheid.

  14. ulrike

    ik heb het niet over luxe artikelen Christina.Ik heb mn hele leven,dus ook in mijn nog gezondde leven ‘luxe niet geambieerd,integendeel.Sinds mijn ziekte moest ik noodgedwongen voor t eerst gehuurd gaan wonen en niet meer gekraakt.
    Ik heb het dus over de dingen die je helpen met jouw beperkingen om toch zo goed mogelijk (gelijkwaardig dus)mee te kunnen draaien in onze maatschappij.

    vb: Via de WMO krijg je een handbewogen rolstoel verstrekt.Deze is echter best zwaar en Fokus adl bijvb wil deze dus niet in een auto tillen ook al wegen ze 10 kilo en geen 15 kilo wat de arbo norm (De LM ontkend die 10 kilo ook al laat je haar de bijbehorende papieren zien en word dit bevestigd door Welzorg )
    Een lichter model die makkelijk in een gewone autokofferbak past krijg je niet verstrekt.

    Als je betaald werk vind krijg je een aangepaste auto vergoed ook al lever je als full time vrijwilliger een 10keer zo hoge broodnodige bijdrage aan de maatschappij

    Ik zie dit niet als luxe maar als extra drempels opwerpen om mensen zo zelfstandig mogelijk te laten meedraaien.Moet ik altijd een blik mantelzorgers in de kast hebben staan die mijn stoel in de auto kunnen tillen ? Zo werkt dat toch niet.
    Met een autokrot van nog geen 1500 euro kun je nog lange tijd prima mobiel zijn en onafhankelijk zolang als dat gaat, als je een lichter model verstrekt zou krijgen.Dat zou gelijkwaardig zijn,meedenken en helpen daar waar nodig via maatwerk
    Ik ga bijvb nooit naar artsen want die hebben toch niets te bieden,ben geen zorgconsument dus daar laat ik weer heel veel geld liggen waar ik graag een goede stoel passend bij mijn handicaps voor zou hebben
    Het is allemaal net niks.

  15. Anoniempje

    @Ulrike:
    “De LM ontkend die 10 kilo ook al laat je haar de bijbehorende papieren zien en word dit bevestigd door Welzorg”

    Heb je al eens een regio-manager gesproken over deze kwestie? Als je zwart op wit heb staan dat de rolstoel niet te zwaar is, dan kan je toch eisen dat mensen gewoon hun werk uitvoeren! Lijkt me ontzettend frustrerend, dan heb je een auto staan en dan kan je er nog niks mee…

  16. ulrike

    Nee nog geen regiomanager gesproken over dit .Er loopt namelijk veel niet goed in dit project. Het afdrogen van 3 kopjes is voor een aantal adl -ers al teveel gevraagd , laat staan het tillen van die stoel
    De sfeer in het team is niet goed.Er wordt erg veel geklaagd.
    Er staan nu al 5 woningen leeg .Ik heb nog niet meegemaakt dat het goed heeft gelopen hier.Veel verloop van personeel.Ook uren dat men alleen werkt of dat er helemaal niemand in de unit aanwezig is.
    In 1 jaar had ik al 3 lm ers gezien.Ik had hier nooit moeten gaan wonen want t geeft veel stress,maar had gaan andere opties op dat moment.En nu eigenlijk nog niet.

Geef een reactie

