Samenleving?

Nederland 1843-wikipedia

Een week voorpaginanieuws en andere media laat zien waar De Nederlander zich écht druk over maakt.
Dat is niet over de aankomende veranderingen in de zorg of  de bezuinigingen rond de kinderopvang.

      Nee, het zwaartepunt van de aandacht ligt al meer dan een week bij een noorse massamoordenaar.
      Hoe, waarom en vooral wie, daar lijkt alles om te draaien.
    Ondertussen worden tussen neus en lippen door diverse ‘besluitjes’ genomen, die, als men er even rustig over na zou denken, kant noch wal raken, laat staan dat zij het beoogde bereiken.

Een voorbeeldje:

  • U bent al iets ouder, maar dankzij het feit dat u 2 dagen per week op uw jongste kleinkind past, heeft u iets extra’s.Daarvoor wilt u een mooie fiets kopen.
    STOP: jammer dan, de bijdrage kinderopvang voor u is vervallen.
  • U heeft als gehandicapte extra hulp nodig om op uw werk te komen. Komende maand wilt u een uitstapje naar familie maken.
    STOP, jammer dan, vraag maar een uitkering aan en vergeet uw familiebezoekje. De PGB’s hiervoor zijn ingetrokken.

En geen mens in de die zich hier nog druk over maakt, de hype van de veranderingen in de zorg is immers voorbij? Het kabinet is met reces.

En nog even een andere kant van het tolerante, moderne, ieder in zijn waarde latende nederland:

’s Avonds bezoekt u uw kinderen om te kijken of ergens nog een mouw aan valt te passen. Op de hoek wordt u beroofd van uw tas met uw huishoudgeld. Gelukkig stond er 1 van de vele surveillancecamera’s aan, waarmee alles is opgenomen. De politie geeft echter prioriteit aan het inzetten van agenten voor de plaatselijke voetbalclub, dus besluit u het filmpje op internet te plaatsen in de hoop dat iemand de daders herkent.
STOP, jammer dan, dat kost u 25000euro, wegens privacyschending.

U gaat maar naar de weekmarkt, altijd gezellig en niet zo duur.

Uw oudste kleinzoon heeft kattenkwaad uitgehaald en daarom moet hij een taakstraf doen.

U woont in een kleinere gemeente en kunt samen met alle andere inwoners genieten hoe uw kleinzoon, een buurman, de vrouw van drie straten verderop en iemand die u niet kent, maar die aan de reacties te horen door anderen wel herkend wordt, in een fel oranje hesje het plein van de weekmarkt aanvegen.
Op dit hesje staat: ‘Werkt voor de samenleving’.

STOP, jammer dan, in zo’n geval erkent de samenleving de privacy niet.

 

13 reacties

Opgeslagen onder hypocrisie, intermenselijk, politiek

13 Reacties op “Samenleving?

  1. Anoniempje

    “U heeft als gehandicapte extra hulp nodig om op uw werk te komen. Komende maand wilt u een uitstapje naar familie maken.
    STOP, jammer dan, vraag maar een uitkering aan en vergeet uw familiebezoekje. De PGB’s hiervoor zijn ingetrokken.”

    Ik zou ook niet weten waarom een familiebezoekje zou moeten worden betaald door de belastingbetaler.
    Als ik een familielid wil opzoeken moet ik ook een treinkaartje kopen of benzine betalen…

  2. ulrike

    Ha,ha
    De belastingcentjes weer.
    Weet u dat mensen met een beperking die u gehandicapten noemt, die ook betalen?
    U bent in ieder geval in staat met het openbaar vervoer te reizen of met een auto te verplaatsen afgaande op reactie
    Dat is het verschil
    U bent dus altijd goedkoper uit en heeft de vrijheid om deel te nemen aan onze maatschappij zoals u en waarneer u dat graag zou willen
    Gunt u andere dit recht niet ? Dit is toch onze SAMENleving.Of vind u dat u meer rechten verdiend dan een ander omdat u het toevallig iets mee zit op financieel en lichamelijk gebied

    Het is triest dat anno 2011 het openbaar vervoer nog steeds niet geschikt is voor mensen met beperkingen

    Ook mensen met een beperking zouden op een gelijkwaardige manier deel moeten kunnen nemen aan deze samenleving.
    Maar het is niet voor niets dat het VN verdrag voor de rechten van de mens met een beperking,in ons a-sociale landje nog steeds niet geratificeerd is
    Nederland is 1 van weinige landen binnen dit verdrag die dit verdrag nog niet heeft geratificeerd
    Nee ,stel je voor dan zouden mensen met een beperking echt tot gelijkwaardige burgers behandeld moeten worden

  3. Anoniempje

    @ulrike:

    Ik wil niemand beledigen natuurlijk, maar de meeste gehandicapten die ik ken leven van een uitkering. Ja natuurlijk betalen die ook belasting, maar die betalen belasting, met geld wat ze ook gekregen hebben.
    Dit vind ik dus niet zo’n sterk argument. (Los van het feit dat veel mensen simpelweg niet kunnen werken, of dat werkgevers niet happig zijn op mensen met een beperking/handicap).
    Ik proef dat ik je geen gehandicapte mag noemen, deze term veranderd elke paar jaar, en schijnbaar is de oude term opeens kwetsend.
    Bijna alle bussen zijn hier toegankelijk voor rolstoelen, met de trein moet je idd afspraken maken, ik snap wel dat dit lastig kan zijn.
    Mensen met een beperking hebben in Nederland zo ontzettend veel potjes waar ze uit kunnen putten, dat ik wel vind dat er ergens een grens moet worden getrokken. Er zijn gesubsidieerde computers, airco’s, auto’s, aanpassingen, PGB wat opgaat naar de meest onnozele dingen enz.
    Als je het dan toch ovver gelijkwaardige rechten voor iedereen hebt, dan moet je deze zaken ook niet over het hoofd zien natuurlijk.

  4. christinA eijkhout

    Ging zo’n bezoek altijd maar zo makkelijk via het kopen van een kaartje. Natuurlijk is het logisch dat dat zelf wordt betaald.
    Er zijn echter ook gehandicapten voor wie het vervoer iets minder makkelijk is, die kunnen bv zelf geen elektrische rolstoel buiten besturen enzo. Die konden voor dergelijke dingen via PGB iemand “huren”,(onbeleefd gezegd), die dan zorgt dat ze daar komen waar ze willen.
    Ondanks wat je zegt, over al die potjes enzo, worden gehandicapten, of ze nu in een rolstoel zitten of doof of blind zijn, in en door de maatschappij nog steeds niet gelijkwaardig behandeld.
    Dan zouden blogs als dit en veel andere niet nodig zijn.

  5. ulrike

    Ik proef dat ik je geen gehandicapte mag noemen

    Je raakt me hier niet mee hoor ,ik ben de schaamte allang voorbij,maar ik vind het typerend voor mensen die zo denken als jij ,dat je kiest voor het woord ‘gehandicapte’
    Zoals ik jouw lees ben jij iig een mens met een behoorlijke beperking.Dat vind ik erg voor je.Je moet wel enorm veel tekort komen

    Over het vervoer
    De meeste bussen zijn niet geschikt voor rolstoel/scootmobielvervoer
    Veel metro’s hebben een hoogteverschil van 16 cm tussen t peron en de metro dus zijn ook niet vrij toegankelijk
    Van de assistentie bij de NS kun je niet opaan
    En zeg nou zelf,jij wilt toch ook de mogelijkheid hebben om spontaan iets te ondernemen ? Dat is met de NS niet mogelijk omdat je alles op tijd moet plannen en regelen
    Met de Valysbus kun je gaan maar het kan zijn dat een rit van Amsterdam noord naar Amsterdam zuid via Lutjebroek Avenhorn 3 uur in beslag gaat nemen

    de meeste gehandicapten die ik ken leven van een uitkering.

    Haha

    Je hebt dus duidelijk geen enkel idee hoeveel mensen met een handicap of beperking rondlopen,zichtbaar of onzichtbaar
    Wat n armoede in jouw mind..

  6. ulrike

    die betalen belasting, met geld wat ze ook gekregen hebben.

    Weet je hoeveel instanties rondom mij een driftig inkomen genieten?
    Nee hè
    Luister en huiver ,het zijn er meer dan 40
    Het is keihard werken/onbetaald en -ziek of doodziek om die bureacratische ellende van tegen elkaar inwerkende instanties waar over het algemeen ongeinteresseerde mensen ( misschien wel als jij ) werken rondom je aan te sturen
    En dan nog heb je vaak gebrek aan de juiste zorg

    Het 1 bestaat dus niet zonder het ander.Ik en vele GEHANDICAPTEN met mij zorgen dat onze economie draaiende blijft
    Daarnaast zet ik me in voor allerlei zaken,maatschappelijke misstanden,belangen van anderen, waar jij het bestaan nog niet eens vanaf weet..Vrijwillig en uit het hart

    En nu mag je me bedanken 🙂

  7. Anoniempje

    @Ulrike:

    Ik snap gewoon niet dat mensen zich zo druk maken om het woordje gehandicapt of beperking. Ik zou niet weten waarom het woordje ‘gehandicapt’ kwetsend zou zijn, het woordje is er enkel omdat het soms zinvol is om aan te geven dat iemand in een rolstoel zit. Ieder mens op aarde heeft beperkingen, vandaar dat ik bewust niet voor dat qwoord kies, want het dekt de lading gewoon niet. Ik spreek je aan als Ulrike, niet als ‘beste gehandicapte’. Ik krijg het idee dat ik elk woord 3 keer moet nalezen voordat ik iets tegen je kan zeggen, je hoeft niet alles negatief op te pakken en je al helemaal niet beledigd te voelen. Ik geef duidelijk mijn standpunt, onderbouw het hoe en waarom, en jij komt heel makkelijk met een paar persoonlijke aantijgingen.
    En waarom lach je om mijn opmerking als ik zeg dat de meeste gehandicapten die ik ken leven van een uitkering? Ik vel er helemaal geen oordeel over, maar ik ga niet over de feiten liegen. Ik leg zelfs nog uit dat ik begrijp waarom dit zo is.

    Over het OV in Amsterdam weet ik bar weinig, ik kan alleen maar over mijn eigen ervaringen praten.

  8. Anoniempje

    @ulrike:

    Het feit dat het een grote bureaucratische bedoeling is, is natuurlijk helemaal de discussie niet, hier sta ik volledig achter je en zie met eigen ogen hoeveel mensen moeten regelen om alles in orde te houden, ieder jaar weer.

    “Ik en vele GEHANDICAPTEN met mij zorgen dat onze economie draaiende blijft”
    Ja, laten we vooral gaan stellen dat BEPERKT 😉 door het leven gaan ontzettend rendabel is, hoe meer hoe beter! 😉
    Dat is juist het mooie van ons land (ookal is het niet perfect), ondanks dat het ontzettend veel geld kost, zijn er toch een hoop voorzieningen.

    Bedankt dat je je inzet voor allerlei maatschappelijke misstanden en belangen van anderen, ookal vind ik het vanzelfsprekend dat mensen op die manier door het leven gaan 😉

  9. ulrike

    ja joh
    nederland is lui lekker land
    alles krijg je als mens met beperking voor niets
    computers etc etc noem maar op je kunt ze zo afhalen
    en al die potjes waar je zo geld uit kunt pakken.Nee hoor, je leeft niet op bestaansminimum
    en ieder mens met beperking heeft een uitkering
    en in het hele land is het openbaar vervoer niet geschikt voor mensen met een lichamelijke beperking behalve waar jij woont..

    pieppiep hallo,zij zijn groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk
    zucht

    maar ik ga niet over de feiten liegen
    welke feiten? noem ze dan

    je hebt echt geen idee waarover je blàat

  10. Anoniempje

    Jammer dat je de discussie niet aan wilt gaan, volgende keer beter.

  11. christinA eijkhout

    Toch is het feit dat algemeen gedacht wordt dat Nederland voor bijvoorbeeld gehandicapten luilekkerland is, een van de redenen dat er telkens weer een dergelijke discussie tussen “normalen” en
    “mensen met een vlekje” ontstaat.
    Of dat vlekje nu uit kleur, godsdienst, geestelijke of lichamelijke beperking bestaat doet dan niet ter zake.
    En altijd zie ik een dergelijke discussie eindigen in onbegrip over elkaars toestand.
    Misschien schrijf ik er nog wel eens over, maar het is zeer complex, er zijn in die gevallen altijd meer kanten.

  12. ulrike

    ik vraag me af of het echt zo complex is
    Het is idd interessant dus ben benieuwd naar je stukje daarover

    de basis is denk ik, dat ieder mens lijd aan het leven, en velen denken dat zij het meest lijden waardoor zij de ander niet meer zien.
    ook ligt er angst aan ten grondslag denk ik,angst voor alles wat ‘anders’ is en misschien jouw ruimte kan innemen

    Dat is mijn ervaring met o.a de leerlingen die naar mn klas komen

  13. Het viel mij op dat ik in een trein mijn fiets niet zo naar binnen kon rijden vanwege het hoogteverschil. Voor mij geen probleem, maar ik vraag me af hoe de NS dit dan aan rolstoelers uitlegt. ‘Nieuwe wagonmodellen uit Duitsland (ofzo) die niet op de Nederlandse perronhoogten zijn afgestemd (een standaardhoogte, neem ik aan)’. Ja, maar het vormt voor rolstoelgebruikers een probleem, je zult die trein voorbij moeten laten gaan en hopen dat de volgende wel een gelijkvloerse entree heeft.

    Over potjes voor bejaarden/gehandicapten/minder bedeelden you name it moet niet gezeurd worden. Er wordt zó verschrikkelijk veel verspild aan onzinnige dingen, aan mensen die geen recht op overheidssteun hebben of het gewoon verkrijgen door oplichterij. Ik wed dat het jaarlijks in de miljarden loopt.
    De potjes zijn dus gewoon te maken, en de eeuwige bezuinigingsexcuzen van die corrupte, megalomane ‘staatsbestuurders’ zijn keiharde leugens.

Geef een reactie

