Fokus: de prikklok van de tijdsregistratie

pas op: rolstoel

      Het Fokusproject waar ik woon is het digitale tijdperk binnengestapt.
      Afgelopen week kwamen de ADLers pas binnen nadat ik onduidelijk gerommel in de gang hoorde.
    Er moet geoefend kunnen worden met het registreren van de tijden voordat het systeem over enige tijd officieel in gebruik zal worden genomen.

Vanaf 1 januari 2012 zijn bewoners van Fokuswoningen opgenomen in de AWBZ.
Alle assistentieverleningen dienen  geregistreerd te worden op “echte” tijd.
Iedere ADLer moet daarom ook intoetsen hoeveel van de geregistreerde tijd is gebruikt voor hand en spandiensten (HS) of EVA handelingen(VP).

Vanaf 1-1-2012 worden cliënten dan via de eigen bijdrage afgerekend op deze geregistreerde tijden.

    Als cliënt is er mij dus veel aan gelegen dat deze registratie zo nauwkeurig mogelijk verloopt.

Veel HS diensten zitten niet in het AWBZpakket, hoewel deze een geintegreerd en niet los te zien onderdeel van de assistentieverlening vormen.
Hierbij kun je denken aan het geven van een boterham en koffie, terwijl in de AWBZ dat brood niet gesmeerd en de koffie niet ingeschonken mag worden.

Ook veel indicatiestellers hebben deze ongerijmdheden opgemerkt, maar waren gebonden aan de regels.

Gelukkig zijn er “additionele” uren bijgevoegd  bij de  indicaties.
Een creatieve geest heeft dan alleen nog een mes en boter nodig.

Het principe van het fokuswonen is dat cliënten zeggen wanneer en welke assistentie zij nodig hebben.

Daarin past het niet dat de assistentieverlenende organisatie bepaalt wanneer en vooral wat er gebeurt.

Dit is voor mij een van de belangrijke redenen om te willen weten wat een ADLer precies intoetst.

Omdat Fokus het bij voortduring heeft over “eigen regie” en “de cliënt bepaalt” lijkt het mij niet meer dan logisch dat cliënten weten wat een ADLer precies intoetst en dat cliënten iedere week een afschrift krijgen van deze tijden en hoe deze zijn ingevuld.

De cliënten mogen namelijk vanaf 1-1-2012 betalen wat de ADLer invult.

Ik schrijf maar weer eens een brief aan Fokus.

19 reacties

Opgeslagen onder dinges, heden, overheid, Zonder categorie

19 Reacties op “Fokus: de prikklok van de tijdsregistratie

  1. Paul

    Hmmz, in de awbz bepaal je niet zoveel. Dan wordt er voor je bepaald.
    Sterkte…

  2. christinA eijkhout

    Jij hebt het waarschijnlijk niet goed begrepen.
    Wát iemand aan hulp krijgt wórdt bepaald door de indicatie.
    Hóe je deze hulp krijgt, bepaal je als je niet voor verblijf in een instelling bent geïndiceerd, zélf.
    Fokus is geen instelling, maar valt onder clusterwonen.

  3. “Daarin past het niet dat de assistentieverlenende organisatie bepaalt wanneer en vooral wat er gebeurt”

    Indicaties en regels omtrent de AWBZ worden niet door Fokus bepaalt, ik vind het daarom vreemd dat je dit suggereert.
    Je kan niet verwachten dat Fokus en zijn ADL-ers regels negeren die door hogere hand worden opgelegd.

  4. christinA eijkhout

    Nee, ik suggereer niets. Ik wil voorkomen dat Fokus of ADLers op projektnivo bepalen wat bijvoorbeeld onder PV wordt geregistreerd of valt en wat niet:
    Voorbeeldje:
    Afgelopen week wilde iemand de assistentieverlening bij mij onder de noemer HS noteren, terwijl zij mij drinken had gegeven en recht in de rolstoel had gezet. Toen ik zei dat dit nooit kon kloppen zei zij:”ja, dat moeten wij zo”.
    Onder andere om dit soort dingen gaat het.
    In mijn indicatie staat bv duidelijk dat ik vaak (1x/uur)op een dag moet worden rechtgezet en dat dit onder persoonlijke verzorging valt.

  5. Anoniempje

    Maar de noemer ‘persoonlijke verzorging’ bestaat naar mijn weten helemaal niet bij Fokus, iig niet bij de projecten waar ik ben geweest…
    Dan zou ik het nog eerder onder de noemer ‘transfer’ plaatsen, maar idd geen hs. Dit maakt het idd lastig, juist omdat HS zo lastig te definiëren is.
    Ik snap je punt nu.

  6. christinA eijkhout

    Hoe zou jij PV dan willen vertalen? Bij de indicatie zijn transfers wel allemaal benoemd, maar uiteindelijk komen alle transfers onder het kopje PV te staan.

  7. ulrike

    nog meer discussie dus met adl-ers en lm-ers en rm-ers
    zucht al dat ge-emmer
    uitputtend,slopend en ziekte progressie bevorderend

    Ik hoop dat er lijsten komen die je de adl ers dan voor de neus kunt houden in makkelijk te begrijpen taal,of nog beter misschien met plaatjes

  8. Anoniempje

    “Ziekte progressie bevorderend”…?
    “in makkelijk te begrijpen taal,of nog beter misschien met plaatjes”?
    Je laat je wel erg kennen zeg, frustraties hebben is prima, maar dit lijkt natuurlijk nergens op.

  9. ulrike

    Ik nodig je uit voor een dagje verblijf als cliënt in het project waar ik woon me
    dan mag je hier iets van vinden
    En ja ik laat me kennen,zou jij ook kunnen doen,ik kan de situatie hier vaker niet dan wel aan.
    Het gaat dus niet om frustraties maar om gebrek aan zorg/assistentie
    Mij zul je niet positief over Fokus horen,jammer voor jou.Ik heb de ervaring gewoon niet.Het is een rommeltje,al vanaf het begin dat ik hier woon.

    Je zult ervan opkijken
    wat een onkunde,knulligheid,nauwelijks iemand met een opleiding,onderbezetting,verschillende 18 jarigen,uren dat er niemand op de unit is,ik probeer de adl -ers zo goed mogelijk te helpen maar eigenlijk zou het fijn zijn als het andersom was
    De lm er hier is een cijfertjes lm er.

    Er staan binnenkort al 5 woningen leeg in dit project
    het is bedroevend ,triest en ja idd als je aan een progressieve aandoening lijd die sterk op stress reageert,ook progressie bevorderend

  10. christinA eijkhout

    Ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt.
    Het al of niet goed lopen van een project hangt in grote mate van het team + LM af. Er zijn projecten waar dit niet echt goed gaat. Ikzelf denk dat dat vooral projekten zijn waar vaak en/of veel verhuisd wordt.
    Ik roep hier ook al jaren dat ik eens een menselijk skelet zal ophangen en een instructievideo zal maken 🙂 .
    Maar toch is dit op de keeper beschouwd een redelijk project. Ook omdat veel ADL-ers en waarschijnlijk ook veel cliënten er de vinger op houden.
    En stress is natuurlijk voor niemand goed, ziek of niet. De best-werkende methode, hier althans, is in gesprek blijven en iedereen dezelfde kant laten opkijken.
    Een taak, die eigenlijk door LM in samenwerking met client zou moeten worden uitgevoerd.

  11. ulrike

    Dat klopt,verschillende verhuizingen-ook naar de hemel.Maar het is ook zo dat deze lm er alleen mensen wil toelaten die heel veel afnemen volgens zeggen van de Adl-ers.Of zoals zij het noemt : alleen nog zware gevallen want die leveren meer op.Er is ook ontzettend veel wisseling in personeel en er zijn er een paar die hier al 80 jaar werken en de nieuwe mensen niet echt vriendelijk bejegenen.Zij zijn ook heel dik met de lm er.
    Ik denk dat het goed is dat als je in de zorg werkt dat je dan op een gegeven moment ergens anders gaat werken om niet zelf te hospitaliseren.
    Ik heb binnen 1 jaar 3x een wisseling van lm er gezien
    Er wordt hier mondjes maat op aanwijzing gewerkt.
    Er is geen onderling contact met clienten .Ik heb het in het begin wel geprobeerd maar er heerst een soort gelatenheid.Ik vrees voor mijn leven als er echt iets mis is met me.
    Ik heb zelfs s’nachts eens toen ik doodziek was gevraagd aan een adl er of ie een huisarts wilde bellen.

  12. ulrike

    dat weigerde deze persoon

  13. ulrike

    Ik roep hier ook al jaren dat ik eens een menselijk skelet zal ophangen en een instructievideo zal maken .

    Goed plan !

  14. christinA eijkhout

    Ik heb zelfs s’nachts eens toen ik doodziek was gevraagd aan een adl er of ie een huisarts wilde bellen.

    Zo werkt het niet. Het nummer van je eigen huisarts moet op een voor hen makkelijke plaats liggen, of onder speeddial. En dan moet je ook weten wat zij moeten zeggen.
    Er zullen inderdaad anders wel eens ADL-ers rond kunnen lopen die “nee” zeggen.

  15. ulrike

    het nr staat in de telefoon en onder speeddial natuurlijk
    hij wilde het niet doen terwijl ik op dat moment het niet kon
    Dat is ook werken op aanwijzing.Je laat iemand niet doodziek achter op die manier

    zo werkt het inderdaad voor mij niet.Mijn ziekte kan ik niet altijd sturen en een duidelijke vraag om hulp is een duidelijke vraag om hulp

  16. ulrike

    en inderdaad hand en spandiensten die vrij zijn worden hier zoveel mogelijk geweigerd.het lijkt een sport
    echt de meest simpele dingen als het afwassen van 3 kopjes

  17. In dat geval kan ik alleen maar heel erg blij zijn met ons project denk ik, de voorvallen waar je over praat komen hier echt niet voor.
    Snap ook niet wat die mensen dan bij Fokus komen doen, empatisch vermogen en het willen helpen van mensen is toch juist een van de belangrijkste aspecten van het werk lijkt me.

  18. ulrike

    Ik weet inmiddels dat er veel meer projecten zijn waar het er zo aan toe gaat als hier, en ik heb ook vaker gehoord dat er projecten bestaan waar de dingen wel goed lopen
    dit omdat ik meerdere contacten heb in verschillende projecten en de problemen ook bekend zijn bij o.a het ciz.

    Ook in oudere blogs van mumke beschrijft zij soortgelijke praktijken.Vandaar dat ik ooit op haar blog ben gestuit.

    Gister kwam ik nog een gedicht tegen op de site van intermobiel

    http://www.intermobiel.com/viewpage.asp?pag_id=1464

    en hier
    http://www.jackies.nl/page/The-Club?mod%5BForumModule%5D%5Btopic_id%5D=840

    Verder is er nog een werkgroep clienten adl cluster opgericht die de problemen op verschillende Fokus projecten ook erkennen
    http://werkgroepclientenadlclusters.nl/

    en er is een fokus klacht hyve
    http://fokusklachten.hyves.nl/

  19. Ik stel geen prijs op spam. Ook niet als deze mooi is aangekleed.
    Dus: byebye franssie

Geef een reactie

