Fokus: dialoog

Neolithic nit comb, Canton of Bern (Switzerland).Photo Sandstein-wikipedia

In de kam zitten nog losse haren.

“er zitten háren in de kam”

“dan zul je ze er uit moeten halen”

“ik haal ze er altijd uit”

“dat zeg ik niet, ik zeg dat je déze haren er uit moet halen”.

Gebeurtenissen als deze hebben mij eens doen besluiten om,als ik weet wie de euveldader is, diens naam te noemen, onder het motto:

Werp eens een botje, oftewel: voer die beesten!

“er zitten haren in de kam”

“o, die heeft …. zeker vergeten, haal ze er even uit.”

En nu wordt het leuk.  De reactie hierop hangt van de plaats in de pikorde af:

“goh, nou, dan wil ik niet weten hoe het daar thuis uitziet“(laag geklasseerd)
“dan zal het wel druk geweest zijn “(ongeinteresseerd, gelijke in rang)
“dat is niets voor ….., die is altijd zo precies “,(duidelijk hoger in de pikorde)
“hoe kan ze, en altijd iets te zeggen “ (catfight aanstaande)

En natuurlijk wordt ….. ook op de hoogte gebracht:
“oja, ….., je had haren in mijn kam laten zitten ”

“dat kan niet, dat doe ik nooit “

“echt waar,gisteren hebben we het nagerekend, de enige die mijn haren heeft gekamd was jij”

“ik geloof er niets van, maar als jullie het zeggen..”
“hoe kan dat nu, ik weet zeker dat…”
“wie maakt zich nu zo druk om een paar haren”

10 reacties

Opgeslagen onder dialoog, dinges

10 Reacties op “Fokus: dialoog

  1. Het is toch hemeltergend dit. En juist omdat het niet zo belangrijk is, is er nou niemand die gewoon zegt “ow, ik zal ze er even uit halen”?!

    Met excuus voor de leuke, aardige, hard werkende medewerkers bij Focus, heb je nooit de neiging om eens iemand de strot om te draaien daar?

  2. mumke

    Daarom zijn de mensen maar wat blij dat ik niets bewegen kan. Ze “lijden” al genoeg onder mijn mond. 🙂

  3. In dit geval “lijden” ze vooral door eigen gebazel eigenlijk 😉

  4. Komkommertijd is weer aangebroken zie ik 😉

  5. mumke

    Tis eerder zo dat ik denk: nu is het genoeg. Deze aktie verdient “beroemdheid.” 🙂

  6. mm

    Ik kan mij dit helemaal voorstellen, ik heb net 5 weken bij fokus utrecht gewerkt en dus weer ontslag genomen. De pikorde was duidelijk te merken, ook als ik bij clienten was om ingewerkt te worden. Op de unit werd ik links gelaten omdat ik laag in de orde stond. Er werd geweigerd om serieus antwoord te geven op mijn vragen, zelfs de lift/transfers werd niet uitgelegd. Als gevolg dat ik mijn clienten, die allemaal wel vriendelijke en geduldig waren steeds lastig viel met vragen of ik het allemaal goed deed. Stond niet echt slim.
    Ik vond dit niet kunnen, was voor de client vervelend, voor mij ook en zorgde zelfs voor gevaarlijke situaties. Zo moest ik ook een keer alleen werken, op mijn zesde dag, en er was ook nog eens een afspraak met een client waar ik nog nooit alleen gewerkt had met een hoge dwarsleasie.
    De locatiemanager deed er niets aan, het was een puinhoop en ik vraag mij af wat clienten hiervan gedacht hebben.
    Ga nu maar ergens anders ADL werk doen, wat jammer was want ik vond de clienten heel erg leuk.

  7. peter

    Pikorde heeft ook te maken met de positie van t haantje….
    maar mag wel eens duidelijk gemaakt worden.
    Pas op beroemdheid maakt ijdel

    mm : niet overal gaat dit zo

    peter

  8. christinA eijkhout

    Zo’n pikorde is ook afhankelijk van het feit wie er samen werken. Er zijn mensen die hier nooit iets van merken, omdat ze nooit in die omstandigheden komen dat het optreedt.

  9. ulrike

    In het project waar ik woon speelt het ook en dat is niet in Utrecht.
    Toeval ?..
    Er is een klein select clubje dat hier al jaren werkt dat het erg goed kan vinden met lm er.Het gaat hier om 3 adl ers die ook nieuwelingen die met frisse moed hier komen werken ,buiten sluiten,afsnauwen
    Het is erg duidelijk welke bij dit clubje horen in de adl zorg ook . Zij zijn minder bereid de overigens normale dingen die je vraagt,te doen.Denk aan het afwassen van 3 kopjes bijvb.
    De houding van dit clubje is wat ongeinteresseerd en die van :ik hoef niets meer te leren want ik weet alles al want ik werk hier al jaren

    Mij lijkt het gezond dat als je ergens 10 jaar werkt om weer eens verder te kijken.ook bij hulpverleners treed hospitalisatie gedrag op

    Nieuwe adl ers worden al snel,jong (18! ) en zonder opleiding aan hun lot overgelaten.Ook worden ze onder druk gezet door de lm er als ze bijvoorbeeld zelf iets hebben of als ze een keer niet kunnen werken.Schandalig !

  10. christinA eijkhout

    Ik denk dat zoiets overal voorkomt waar mensen jaren met elkaar werken. Je ziet het ook op kantoren. Er is altijd wel een groepje “ouwe getrouwen”dat alles en iedereen kent en dat laat weten ook.
    Jammer dat ook vaak LMers “over de houdbaarheidsdatum” zijn.
    Wisselen van bezetting kan vaak ook positieve kanten hebben.

Geef een reactie

