Fokus: eigen regie

pas op: rolstoel

Waar maken ze zich eigenlijk druk om.

Ze wonen toch in hun eigen woning en niet in een verpleeghuis.

Wat zeuren die gehandicapten nu?

Zij hebben het toch goed?

Ze krijgen toch hun eten en drinken, wonen in hun eigen huis en hebben dus niets te klagen.

Alleen, zo simpel ligt het niet.

    Het is mooi weer, een lekker warme zaterdagavond.

Een echte terrasjesavond. Dus om 9 uur besluit ik iemand op te roepen om een jas aan te laten doen.

        Om een uur of 2 ’s nachts vond ik het genoeg en ben naar huis gegaan. Daar

deed ik een oproep

        en heb mij naar bed laten brengen.

Vanmorgen om 9 uur stond een zoon met 2 kleinkinderen aan de deur.

        Dus

deed ik vlug een oproep

        om mij uit bed te laten halen en aan te laten kleden.

Dit was een simpele opsomming van “eigen regie”.

Maar nu de plannen van de staatssecretaris:
Aan de ene kant zegt zij in het debat:

Fokuswonen is een soort ondersteuning die precies past binnen het beleid zoals ik dat voor ogen heb. Het geeft de totale regie aan degene die ondersteuning nodig heeft en het is een beweging voorwaarts

        Aan de andere kant geeft zij de invulling van “eigen regie” deze betekenis:

Er worden door mij en de manager van het “projekt” waar mijn huis staat, vaste afspraken gemaakt over: wanneer ik opsta, douche, eet of naar bed ga, enzovoort.
’s nachts na 2400 uur is er niemand meer, dan kunnen mensen het “sociale alarm” (brandweer, politie o.i.e.)gebruiken als er een calamiteit is.

Dit alles onder het motto dat het kostenbesparend is, er dus niets verandert en toch via de AWBZ wordt gerealiseerd.

Uiteindelijk is dit alles natuurlijk een grote, in feestpapier verpakte bezuiniging. Al jaren proberen regeringspartijen kleinschalige initiatieven op het gebied van zorg de nek om te draaien, met telkens een ander smoesje als excuus.

6 reacties

Opgeslagen onder dinges, heden, overheid, politiek, toekomst, Zonder categorie

6 Reacties op “Fokus: eigen regie

  1. “die precies past binnen het beleid zoals ik dat voor ogen heb”

    Van dit soort overheidszinnetjes krijg ik altijd meteen uitslag. Is dat staatssecreet Schippers? ‘Dichtbij Betere Zorg’? Bedoelt ze daarmee alle zorgbehoevenden in één groot overzichtelijk Superfocus gebouw en stapelbedden van 20 verdiepingen? Nou ja, ze is in elk geval niet van het CDA.

    …Sorry, maar ik zit me gewoon weer vreselijk op te winden over een ander overheidsmonster: Aleid Wolfshond.

  2. mumke

    Ja, zij komt uit de verpleeghuishoek. Duidelijk te zien aan haar uitingen.

  3. …Het gaat me natuurlijk niets aan, maar ik had nooit gehad dat jij om 2 uur in de ochtend over straat sloeriet, Mumke. =)

  4. mumke

    🙂 Ik ook niet.

Geef een reactie

