Fokus: het vak

pas op: rolstoel

Er wordt nergens gesproken over het Vak ADLassistent.

Overal (ook in België)wordt wel gesproken over “ADL-assistentie”, maar dat het niet zo maar een “bijbaantje” is, wordt nergens duidelijk.

Men hoeft er dus niet vreemd van op te kijken dat tot op regeringsnivo het “wonen in een clusterwoning met ADL-assistentie”(pdf-alert) niet echt wordt begrepen.(zie de zogenaamde “zachte landing” , waar de staatssecretaris het bij voortduring over heeft.

    En ondanks de aangenomen motie, ben ik toch bang, dat de meerderheid van de regering en ook de bevolking(voorzover geïnteresseerd) blijft denken aan idyllische plaatjes van vrolijke, dankbare gehandicapten, die koffie aangereikt of een jas aangetrokken krijgen door een vriendelijk glimlachende mevrouw(soms meneer).

Maar wat houdt het vak van ADL-assistent dan wel in?

    Het eigenlijke “werk”, de handelingen op zich, zijn niet moeilijk.
    Iedereen kan kleren aantrekken, eten geven, de tv aanzetten, licht aan doen of iemand douchen of naar de wc helpen.

De kunst is, deze handelingen alleen op aanwijzing van de client te doen.De client doet hiervoor een oproep. Van de client wordt verwacht dat deze zelf de benodigde aanwijzingen geeft en de ADL-assistent niet als “slaafje” beschouwt.
De ADL-assistent dient op een manier te luisteren en de werkzaamheden zodanig uit te voeren dat zowel de client als de ADL-assistent niet extra belast worden, maar toch tevreden zijn.

    Dit alles wordt bereikt door zorgvuldig te luisteren en het gevraagde zo goed mogelijk te doen en aanwijzingen duidelijk en compleet te geven.

Dat is het eigenlijke vak.

6 reacties

Opgeslagen onder denken, dinges, Zonder categorie

6 Reacties op “Fokus: het vak

  1. Nou, de client heeft zo langzamerhand een personal staff nodig: hygiënist, sociaal gedragsadviseur, psychiater, agressiemanager…
    Ik dacht trouwens dat we inmiddels een stuk hoger de eufemismeladder opgeklommen zijn en dat ‘gehandicapte’ in beroepskringen gewoon niet langer sjiek is?

    Er is natuurlijk wel wat voor te zeggen om de kern van de zaak zo onherkenbaar mogelijk te maken. Een alternatief als ‘hulpbehoevende’ is best een keurige term maar heeft niet echt een opgewekte uitstraling.

    Ik zit hier overigens niet zomaar te dollen. Ik heb een klein traumaatje overgehouden van een kortstondige relatie met een rolstoeler die niet geestelijk gehandicapt was maar zijn motoriek niet kon beheersen (de naam van die ziekte weet ik niet meer) en die beïnvloedde ook zijn spraak heel erg. Hij was evenwel een van de opgewekste mensen die ik ooit ontmoet heb, maar ik kon het absoluut niet aan. Sindsdien heb ik een groot en ietwat beschaamd respect voor hulpverleners.

  2. Het lijkt me verschrikkelijk onzeker makend om te zien hoe er wordt gedebatteerd en besloten over de zorg die je nodig hebt. Doorgaans is de rode lijn dat er weinig inzicht in de werkelijkheid is en men praat vanuit alles en nog wat behalve de personen waar het om gaat, hier de cliënten en ADLers. Ik vrees dat het beeld van de vrolijke en idd vooral dankbare gehandicapte zal blijven bestaan.

    @DeDeurs: een zeer openhartige bekentenis.

  3. Hij zat er niet zo mee, hoor. Een jaar later zag ik ‘m door de stad rollen, drie straten ver te horen met z’n vrolijke gebabbel en geduwd door een nieuw vriendje, hoorbaar van het snibbige type. Ik dacht, zo, die hebben mekaar gevonden…

  4. Gelukkig zat hij er niet zo mee, hopelijk jij ook niet. Maar het blijft een mooi openhartig verhaal vind ik.

  5. Wat ik er van geleerd heb is dat de verpleging/verzorging een vak apart is en in feite een roeping. Je kunt/wilt het, of je kunt/wilt het niet.

  6. Tja, op zich denk ik er hetzelfde over maar heb toch menig verzorgende ontmoet die er heel anders in leek te staan of dagelijks met het verkeerde been uit bed stapte blijkbaar.

Geef een reactie

