Fokus: top-tien

 

pas op: rolstoel

De top 10 van de meest gehoorde excuses en opmerkingen:

  • 1. “wij werken alleen op aanwijzing”
  • 2. “dat heb ik niet gezien”
  • 3. “dat heb ik niet gehoord”
  • 4. “dat heb ik niet gedaan”
  • 5. “dat wist ik niet”
  • 6. “dat heb je niet gezegd”
  • 7. “je spreekt te zacht”
  • 8. “je hoeft niet te schreeuwen”
  • 9. “dat komt doordat ik op de automatische piloot werk, het is altijd hetzelfde”
  • 10. “je doet ook elke dag iets anders”
  • Maar er zijn natuurlijk ook runners-up:

    “in 2012 zullen jullie wel vreemd opkijken”
    “nu kan dit nog, in 2012 weet ik het zonet nog niet”
    “je stond niet op de pieper”
    “de pieper geeft niet altijd alles aan”

    En de zeldzamere, maar niet minder gemeende:

    “misschien gaat het met jou wel slechter”
    * veel mensen vinden het prettig dat ……”
    “jij bent nooit tevreden, anderen zeggen hier nooit iets van”
    “misschien ben je te direkt….”
    “misschien moet je iets direkter zijn ….”

    4 reacties

    Opgeslagen onder dinges, humor?, hypocrisie, Zonder categorie

    4 Reacties op “Fokus: top-tien

    1. ulrike

      heel herkenbaar weer mumke

      een vriendin heeft me bewust gemaakt van de ‘ kleine begrijpertjes ‘ onder ons
      ze zijn met velen
      dat in gedachte hebbende wil nog wel eens helpen om de boel te verzachten

      en 2012 kan ook nog wel eens ten gunste van de bewoners uitpakken
      het kan nog alle kanten op

    2. Marianne

      – als jij niets zegt, dan zeg ik ook niets
      – ik doe het altijd en bij iedereen zo
      – er komt zoooooo iemand naar je toe
      – wat ben jij chagrijnig; nou daar kan ik niet tegen hoor
      – ik kies eerst voor mezelf en dan pas voor de cliënt

      heel herkenbaar Mumke ! 🙂

    3. Nou dit klinkt niet bijster communicatief. Veel van deze uitspraken zijn ook onbehoorlijk en passen niet binnen het functieprofiel “ADL-assistent”. Je zou bij elke opmerking kunnen vragen: “En hoe past deze opmerking binnen je functieprofiel”? Wel lief lachen natuurlijk 😉
      Daarmee los je het probleem echter niet op.
      Mijn voorkeur zou hebben: ga naar de locatiemanager. Dit lijkt een structureel communicatief probleem. De opmerkingen zijn tevens aan te merken als ‘ongewenst gedrag’ en vallen onder de categorie B. Meer weten? Mail mij.

    4. mumke

      Welnee, dit is de verzameling van wat er in 15 jaar tijd aan excuustruus’ zijn gebruikt.
      Waarom ik dit opschrijf is om mensen bewust te maken dat zulke dingen niet helemaal kloppen. Ik heb trouwens jaren geleden dat van dat passen in het profiel gevraagd, dat is nooit meer goed gekomen tussen mij en die ADLer. 🙂 .
      Hier kan een LMer weinig aan doen, mensen werken 1 op 1.
      In dit project werkt het om de mensen zich er van bewust te maken WAT ze zeggen, en dat ze zichzelf vaak tegenspreken. Ik denk dat dit overal verschillend is.
      Maar wij, clienten kunnen er ook wat van hoor, heb je deze ook gelezen?

    Geef een reactie

