Fokus: het ontstaan van sprookjes

pas op: rolstoel

Deze week moest ik toch even grijnzen. Met een klap werd mij duidelijk dat ik de geboorte van een nieuwe mythe beleefde.
En nog wel een die over de Hygienerichtlijnen van Fokus ging, met name over het dragen van handschoenen.

 

wegwerp handschoen-wikipedia

Overal en bij alles, tot en met het eventueel uitpakken van boodschappen toe, zouden er handschoenen moeten worden gedragen.
Dit op bevel van de regering:  “die heeft daar richtlijnen over”.
In gedachten zie ik het reeds voor mij: Van witte schorten en handschoenen voorziene “spoken” die Fokusclienten hun kopje thee komen brengen.

 

 

Nu, ik kan iedereen geruststellen die dergelijke gedachten heeft: in de Fokus richtlijnen voor hygiene, die ook moeten voldoen aan ministeriele eisen, staat hier niets over.
Het gedeelte over contact ADL/client kopieer ik hieronder:

Gebruik handschoenen
Het dragen van wegwerphandschoenen is alleen voorgeschreven bij alle handelingen waarbij niet
intacte huid** of slijmvliezen van mond, neus en/of oog in contact kunnen komen met bloed of afscheidingsproducten van een ander*, of met materiaal dat hiermee verontreinigd is, zoals washandjes,handdoeken en kleding.
N.B. Trek de handschoenen na de genoemde handelingen meteen weer uit. Anders zijn de nadelen
van handschoengebruik mogelijk groter dan de voordelen.

Gebruik schorten
Het dragen van wegwerpschorten is alleen voorgeschreven wanneer je kleding tijdens de assistentieverlening
in aanraking kan komen met de genoemde risicovolle vloeistoffen. Gooi deze schorten na het gebruik weg.

Gebruik mondkapjes
Het gebruik van een mondkapje is alleen voorgeschreven bij ernstige verkoudheid van de cliënt of van de ADL-assistent. De ADL-assistent draagt het mondkapje alleen als zij/hij tijdens de assistentieverlening zeer dicht bij een cliënt komt.

bron: Fokus

13 reacties

Opgeslagen onder Zonder categorie

13 Reacties op “Fokus: het ontstaan van sprookjes

  1. Mailtje naar de inspectie van de gezondheidszorg?

  2. mumke

    Ik denk dat een goed gesprek met degene die zich als ruimtevaarder wil vermommen meer nut heeft.

  3. Anoniempje

    Het is geen verplichting voor alle handelingen idd, maar iedereen is vrij om handschoenen aan te trekken mocht hij of zij dit willen.
    Wie beweert er dan dat dit op bevel van de regering zou zijn? Lijkt me eerder iemand die niet helemaal op z’n plaats is in de zorg.
    Of het wenselijk of nodig is is een 2e, als je iemand niet durft aan te raken lijkt me een baan bij Fokus niet echt logisch.

  4. christinA eijkhout

    Dat laatste kan ik volledig onderschrijven.

  5. Ah, ik zie het, ik had het verkeerd om begrepen. Zal wel komen omdat ik met mijn lage weerstand nooit blij wordt van mensen die ziek en al naar hun werk gaan, sociale gelegenheden bezoeken en vrolijk in het rond hoesten en proesten. Persoonlijk zou ik liever een paar handschoenen of mondkapjes te vaak zien dan te weinig. Maar goed, dagelijks handschoenen en mondkapjes over de vloer heeft weinig charme inderdaad.

  6. christinA eijkhout

    Nee, het gaat om mensen die bijvoorbeeld brood voor je maken met handschoenen, of douchen met grote rubberlaarzen waarmee eerst buiten door de modder is gelopen. Allemaal zaken die niet nodig zijn.
    Ik denk niet dat mensen die het gebruik van hun benen en/of armen missen door wat voor oorzaak ook, dit doorgeven aan iedereen die met hen in aanraking komt.

  7. Nee idd, lijkt mij ook geen goed plan

  8. Voor jou zelf zal de zaak nogal precair liggen, maar toch kan die hygiëne manie voor ‘gezonde’ mensen averechts werken. Als ik Japanners de hele dag rond zie lopen met mondkapjes, denk ik, die krijgen tijdens een griepseizoen vrijwel geen bacillen/virussen binnen. Betekent ook dat hun afweersyteem in de slaapmode gaat… Dus als er dan toch wat door die bescherming dringt, zal de infectie harder aankomen en minder snel genezen.

    Ik werk in een publieke ruimte en kreeg diverse huidaandoeningen. Daardoor probeer ik geen leuningen, deurknoppen, liftknoppen meer met de blote huid aan te raken, of daarna in elk geval niet met mijn handen aan mijn eigen lijf en hoofd te zitten. Want je kunt wel zeggen, ‘gewoon resistent worden tegen bacteriën en schurftjes en wormpjes e.d., (ik ken zelfs iemand die z’n kinderen bewust niet waarschuwt voor hondenpoep, ‘daar worden ze lichamelijk sterker en gezonder van’) maar die loop je toch snel op. Dus waar trek je de grens van je hygiënebetrachting.

  9. mumke

    Bijvoorbeeld als ergens in de buurt van een ADLer iemand met een griepje of diarree is, dan is het toch handig te weten dat zij haar handen heeft gewassen.
    Omgekeerd ook, als ik diarree heb is het voor een ADL beter om te werken met handschoenen, en handen wassen.
    Dat lijkt me voor gezonde mensen ook beter. Ook al is dat resistentieverhaal gedeeltelijk waar.

  10. ulrike

    als je werkt bij mensen met een verminderd afweersysteem is een logisch gevolg dat je hier naar handeld
    anders moet je een andere baan zoeken

  11. Dat is natuurlijk waar. Je gaat niet met viezigheid smijten alleen maar om te zien hoe resistent een zieke is.
    Iets met kind en badwater, of was het nou een andere uitdrukking?

    Ik ben het ook eens met het feit dat de verhouding patient/hulpverlener in veel gevallen niet goed ligt en dat men de patient te vaak ziet als iemand (ik had bijna ‘iets’ ingetypt) die niet weet wat goed en slecht voor ‘m is.
    ‘Bent u gediplomeerd verpleger? Nee? Zeur dan niet.’

  12. A.van.Poppel

    Hallo nou bij fokus oss is het gebruik van handschoenen een ramp
    sommigen gebruiken bijna bij alles handschoenen
    wij hebben daar een gruwelijke hekel aan we worden behandeld
    als of wij enge ziektes hebben.
    er zijn er bij die ons van onderen zonder handschoenen helpen en
    van boven met handschoenen dit is gewoon weg treiteren.
    we zijn er mee bezig om bij hogere hand hier iets aan te doen
    want dit speelt zich al jaren af.
    heeft iemand een tip laat het dan even weten?
    Groeten Bram.

  13. mumke

    Het beste is dat er een gesprek hierover met de LM wordt gevoerd, waarin wordt gevraagd of iedere ADL zich aan de hygieneregels wil houden.
    Hierin staat duidelijk wanneer wél en wanneer geen handschoenen dienen te worden gebruikt.
    Werkt dit niet leg het dan voor aan de regiomanager en/of de klachtenraad.
    En natuurlijk: voortdurend vriendelijk bij iedere ADL blijven aandringen op goed gebruik van handschoenen en handen wassen.

Geef een reactie

