Fokus: wat is werk en wat is werk

Verplegend personeel, vervoerspersoneel, fabriekspersoneel, allemaal hebben ze kleren aan die hen door de baas worden voorgeschreven, een uniform, stofjas of overall.

    Ook ander personeel bijvoorbeeld winkels, kantoren, ambtenaren dragen kleren waarin je, zoals mijn moeder zei: “je je niet hoeft te schamen als je een ongeluk krijgt”.

Topjes, hemden, shorts, open zonnejurkjes en slippers draag je meestal in je vrije tijd en thuis, als je niet werkt.

Behalve bij Fokus.

Het werken als ADL wordt door veel mensen niet beschouwd als “werk” maar als  “iets doen voor de maatschappij”, “ach je moet toch iets en zo ben ik er tenminste een paar uur uit”, en “hier hoef je tenminste geen diploma’s voor te hebben”.

    Men wordt door Fokus natuurlijk wel volgens CAO betaald en ook verder is men een werknemer net als alle andere werknemers……..
10 reacties

Opgeslagen onder dinges, hypocrisie, Zonder categorie

10 Reacties op “Fokus: wat is werk en wat is werk

  1. Marianne

    Lang leve het campingtenue!

    Laag uitgesneden shirtjes, shorts en slippers.

    En ik? mag al de keren dat ik assistentie nodig heb, kijken naar borsten, tenen en blote benen.

    Sorry hoor maar zo zou ik niet bij mijn baas hoeven aankomen, dan werd ik naar huis gestuurd.

    De mannen in het Fokus-project zullen wel zingen: “je mag er alleen maar naar kijken, maar aankomen niet!”

  2. ulrike

    als ik dan toch zou mogen kiezen..(in een ander leven)

    dan vind ik de agressieve parfumluchten ( toilet airia )waarmee menig adl-er zich besmeurd en wat direct op mn longen slaat
    ‘om maar niet te spreken van het exceem wat her en der verschijnt’ zwaarder wegen

    zouden ze dan opeens weer wel wat te verbergen hebben?

  3. christinA eijkhout

    Waar ik woon hebben ADL of bezoek bijna geen luchtjes op.
    Bij mij slaat het ook op mijn longen, en het is toch makkelijker gebleken om minder prikkelende luchtjes op te hebben dan te trachten mij van dood door hoesten en verstikking te redden. Mijn longen reageren namelijk bij binnenkomst al met hoesten.

  4. Vogel

    Yep, ik ken ze ook…. de teenslippertjes (en maak daarmee maar eens remmen van een douchestoel los…luid gemopper dus dat ik zo’n vervelende douchestoel heb), laag uitgesneden topjes waardoor ik soms niet weet als vrouw waar ik kijken moet als een adl-er over mij heenbukt, hoge hakken die irritant hard klinken en ik echt gek van wordt als ze een uur in mijn huis lopen….
    En ja…de parfumwalmen…Ik weet niet hoeveel ze opdoen en of dat ‘in’ is (maar zo oud ben ik toch ook weer niet om dat gemist te hebben;) ).. En dat dat in mijn huis blijft hangen en ik er beroerd van word?? ‘Niet zeuren’….. Nee waag het niet om er iets van te zeggen… (en nee, ik overdrijf niet.. en weet hoe best hoe ik dingen op een normale manier kan vragen..)

  5. Vogel

    Overigens hoeven de adl-ers van mij echt geen uniform aan. En het is prima dat ze eigen kleding aan hebben. Maar een beetje ‘rekening houden met’ kan toch wel lijkt me… Helemaal als een client aangeeft ‘ergens (fysiek) last van te hebben’ of ‘iets storend vindt’. Maar hier ben je dan al snel ‘lastig’; want ze moeten toch zelf kunnen bepalen wat ze aan doen. Deze is leuk: Een keer had iemand iets dusdanigs storend aan (ik ga ff niet de details bespreken) dat ik er fysiek enorm veel last van kreeg; dusdanig dat aan-uitkleden mij niet lukte. Ik gaf dat op normale manier aan en enige reactie was ‘maar ik heb zo een feestje’. Ik vroeg om toch samen een oplossing te zoeken omdat het echt niet ging voor mij.. ‘Maar zij had een grens en wilde er niets aan doen, punt’… Ahum.. Clientgericht? “samenwerken’? Professioneel? Zijn ze aan het werk? Ik weet het soms echt niet…

  6. ulrike

    doucheschoentjes:
    De adl liep hier altijd met de schoenen van buiten incl stront/modder de badkamer in.Omdat ik soms nog wat sta- functie heb was dat niet fris.Bovendien laat de thuiszorg het regelmatig afweten dus het was hard werken de modderpoten van de adl steeds te verwijderen.Ik had er een dagtaak aan en voor eigen regie bleef geen tijd meer over.
    Ik wilde dus graag dat de dat de adl plastic doucheschoentjes aantrok over de modderpoten.Nou,nou dat heb ik geweten.Dit bleek erg moeilijk.Want ja dan moest het aan en uitgetrokken worden.Ik werd gek van de discussie en de onwil.Ik denk dat het pas na een half jaar rustiger werd rond dit onderwerp.

    Toen werden de Uggs in.Opeens wilde men geen schoentjes meer maar alleen plastic laarshoezen .Niet meer en niet minder.Dat werd dus een eis ,omdat anders de dure laarzen nat zouden kunnen worden.
    Nog steeds blijkt het uiteindelijke doel niet duidelijk te zijn.Regelmatig staat een adl- er na het douchen de plastic schoenen in de badkamer uit te doen en loopt dan met de modderpoten op mijn vloer en de plastic hoezen in de hand door de badkamer???

    Je vraagt je af hoe de badkamer er bij hen zelf uitziet?

  7. christinA eijkhout

    @Vogel, ik heb nog een stel citaten in mijn hoofd over hoe door sommige mensen tegen het werk wordt aangekeken. Misschien schrijf ik er nog wel eens over.
    @ulrike
    Dat van die modderpoten komt ieder jaar hier terug.
    Ook een mat binnen én buiten bij de voordeur leggen, met verplicht voeten vegen helpt niet altijd.
    Ik denk maar zo: je hebt mensen en bakbananen. 🙂

  8. ulrike

    ja ChristinA, bakbananen genoeg ha,ha

    Maar waar blijven de mensen?

  9. Vogel

    Ulrike..ik heb gisteravond in mijn bed de slappelach gehad om jouw bericht over de doucheschoentjes :). Het is natuurlijk triest dat het zo gaat, maar als het zo op papier staat is het toch ook lachwekkend. Ok, adl-ers werken ‘lachwekkend’..ahum, wat zegt dat…

  10. Vogel

    @Christina, Ik ben wel benieuwd naar die citaten 🙂

Geef een reactie

