Dialoog: open of dicht

Ter verhoging van de veiligheid had de woningbouwvereniging besloten de ramen van de huizen in de straat waar ik woon te beveiligen met een slot op de sluiting.

Nu woon ik al 15 jaar in deze woning en heb altijd gedacht: is het raam dicht, dan is het dicht.

Maar blijkbaar is dit niet (meer) zo, dus op een dag kwam een meneer de sloten sluiten.

Het raam gaat nog steeds gewoon dicht met de daarvoor bestemde hendel, alleen nu zit daar een slot in, met een sleutel erbij.
De eerste keren had ik het niet eens in de gaten.

“wil je het raam voor mij openzetten?” een tijd later gevolgd  door “wil je het raam voor mij dicht doen?”.

Kind, was, of kat, bak. Ja, dat dacht ik.

Tot:

    “zeg, weet jij wel dat jouw raam niet op slot zit?”

“Hoe bedoel je, de sleutel zit erbij, kwestie van gebruiken “.

    “Het is wel dicht, maar niet op slot”.

“Dan doe je het op slot”.

    “Hoe moet dat? “

“Ja, hallo, je kunt toch wel een sleutel omdraaien, de hele straat heeft die dingen, dus je zult er beslist al een tegengekomen zijn. ”

    “Er zijn ook mensen die niet alleen wonen, maar met een partner”.

“Dat heeft niets te maken met het feit dat je als ADL in staat moet zijn een sleutel om te draaien”

    “Je zegt trouwens nooit dat ik het op slot moet doen, alleen dat het raam dicht moet”.
    “Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen”.

Ondertussen is er een gezucht en gemorrel.

Uiteindelijk draait ze zich om en zegt “zo”, “zit het nu dicht”vraag ik voor de zekerheid.

    “Naar mijn idee wel”

TRINNNNG
De bel in mijn hoofd rinkelde, maar zelfs ik denk wel eens “nu ff niet”.

Toen ik de volgende ADL vroeg om even naar het raam te kijken werd mijn vermoeden bevestigd.
Wel dicht, niet op slot.

Ik heb mij door iemand die het wel kan, precies laten voordoen hoe het werkt, en tegenwoordig zeg ik de hele riedel er bij.

” hendel goed naar beneden houden, sleutel in slotje drukken, sleutel er uit, voelen, klaar”.

Maar even zo vaak hoor ik van de volgende ADL “nee hoor, hij zit niet op slot”.
Mocht er ooit ingebroken worden, weet ik waarom.

14 reacties

Opgeslagen onder dialoog, dinges, gebeurtenissen

14 Reacties op “Dialoog: open of dicht

  1. ulrike

    en dat is allemaal heeeel gewoon bij Fokus!

    Zo is mijn woning tot 3x toe verhuld geweest in zwarte rook omdat men iets op de wamteplaat zet en me vervolgens komt helpen in de douche

    en let op; je mag dan vooral niet boos worden.laat de boel maar rustig om je heen affikken toch?

    Nu laat ik ze alleen maar met de magnetron werken om ongelukken te voorkomen,voor mijn eigen veiligheid dus.
    De magnetron heb ik voorzien van briefjes om het zo nog eenvoudiger te maken.
    Zelf denken zit namelijk niet in bij de prijs van de geleverde zorg
    als die al geleverd word..
    en voor zover je het zorg kunt noemen..

    Al jaren probeer ik de adl-ers ook aan te leren dat ze ook het licht aanzetten bij bezigheden in de keuken.
    Ook dat wil maar niet lukken

    Maar het gaat bij Fokus ook niet om de bewoners maar om Fokus zelf

  2. christinA eijkhout

    Ach, mensen maken spaanders.
    Meestal gaat alles ook redelijk en goed.
    Het is eigenlijk om te lachen, alleen voor die mensen die echt voor het hele gebeuren dag en nacht alleen van ADL afhankelijk zijn én de pech hebben dat er veel ongeinteresseerde krachten rondlopen is het niet leuk.
    Ik denk, dat als mensen ADL alleen voor opstaan en naar bed gaan nodig hebben het voor die mensen wel meevalt.

  3. ulrike

    Nee,

    het valt niet mee

    Ondanks dat ik positief ingesteld en creatief ben

    Misschien is het in het projekt bij jou anders

  4. ulrike

    even iets anders

    het is onmogelijk je aan te melden op het forum van de clientenraad van fokus

    dus het is niet gek dat er zo weinig gereageert word op de vraag over aanpassingen aan de algemene voorwaarden die ons door de strot worden geduwd.

    herhaaldelijke pogingen lopen op niets uit,je komt er niet in

    Om toch een reactie te geven aangaande de algemene voorwaarden Fokus voor augustus heb ik dit uiteindelijk per post moeten doen en per e-mail

    van de clientenraad zelf geen enkele reactie gehad

  5. christinA eijkhout

    Wat betreft het forum weet ik alleen dat ik er gewoon bij kan.

    Dat van de clientenraad niets gehoord wordt, is niet nieuw.

  6. ulrike

    Dag Christina,

    Misschien ken jij iemand bij dat Forum?Ik hoop dat iemand van dat forum dit dan leest.Weet ook niet aan wie ik het anders kan laten weten dat het dus niet lukt je te registeren voor het forum.
    En ja,dan reageert er dus ook niemand
    ook degene niet die dat wel graag willen

  7. christinA eijkhout

    Ik zal daar weer eens de vraag stellen.Dit is al eens eerder gebeurd en ik dacht dat het goed opgelost was,niet dus.

  8. ulrike

    Bedankt Christina voor de moeite,

    helaas blijft het nu ook muisstil..

  9. ulrike

    Dag Christina,

    Sorry dat ik dit even hier plaats..

    Eindelijk een teken van leven van de crf gehad.Dit na verschillend pogingen, en via verschillende e-mailadressen van de website
    Er zal worden vergaderd door de crf of de 39 knelpunten op de website worden geplaatst.Maar het is al bijna 1 augustus (!)
    lekker zinloos dus

    vooralsnog kan ik nog steeds niet op het forum komen van de cliëntenraad.

    mijn indruk over de cliëntenraad is dezelfde als die ik van Fokus heb.Er wordt over van alles en nog wat VOOR je besloten , vaak geruisloos,en dat is toch juist helemaal niet volgens het Fokus concept ..zou je denken.

  10. christinA eijkhout

    Dank je voor je volhardendheid.
    “vergaderen over de 39 punten openbaar maken”
    Ik denk met jou dat er te vaak voor de Fokusclient wordt gedacht ipv met de Fokusclient.

  11. ulrike

    Hoi Christina,

    Ik kan dus inloggen nu op het forum vd crf

  12. christinA eijkhout

    Mooi zo, ik zie dat er blijkbaar meer mensen last van hadden.

  13. Vogel

    En als je dan inderdaad de hele riedel aangeeft hoe iets te doen..dan zullen ze vast wel eens geirriteerd reageren met ‘ja dat weet ik heus wel’…(althans, dat zouden ze hier wel doen)…

  14. Vogel

    En Ulrike (nav een aantal berichten verder naar boven)…Ik beaam ‘nee het valt niet mee’….Al denk ik dat het per fokusprojekt kan verschillen. Maar ik zeg ook ‘nee het valt niet mee hier’..

Geef een reactie

