Fokus: indicatie voorbereiden

De hulpformulieren om zelf al enigszins op een rij te hebben waar het bij de indicatie tbv het insluizen in de AWBZ om gaat, zijn door Fokus verstuurd bij de nieuwsbrief.

    Een cijfer- en controlfreak als ik heeft natuurlijk van alle mogelijke en onmogelijke dingen al minstens in het hoofd een lijstje.
    De tijden heb ik voor mijzelf al jaren op 5 minuten afgerond, dat heeft mij altijd eerlijker geleken dan op 15 minuten, zoals Fokus doet.

Fokus heeft eventuele vragen verdeeld in wat wél en wat niet binnen de AWBZ valt.

    En wat blijkt:

Iedereen mag eten wanneer en wat hij wil, maar pas vanaf het moment van “hap in mond”.

Alle handelingen eromheen (bordje pakken, evt. magnetron enz.)staan met een vraagteken, dat wil zeggen dat het niet ondergebracht kan worden in de AWBZ.

  • Alleen……. onder andere die handelingen zijn juist reden voor Fokusbewoners om in een Fokuswoning te gaan wonen.
  • En ook drinken gaat vanaf “slok in mond”, niets inschenken of pakken.

  • En dat zijn niet eens echte hand-en spandiensten.
  • Met creatief doen (heel langzaam kauwen en slikken) is het mogelijk het “eetmomentje” te rekken, doet men dan ook nog een imaginaire trui tegen de kou aan, poetst zijn tanden en laat (n)iets aan zijn houding wijzigen, dan heeft men op papier de benodigde minuten bij elkaar.

    Willen de Minister en Fokus deze ingebouwde corruptie van de AWBZregeling en het tot medeplichtige maken van de gehandicapte?

    Ik vraag mij echt af of dit een “ambtelijk bedotten” met stil medeweten van de politiek moet gaan worden, of dat men aan de top bij het ministerie zo slim is om per client per dag een “forfaittijd” voor hand-en spandiensten toe te wijzen.

    5 reacties

    Opgeslagen onder dinges, hypocrisie, intermenselijk, overheid, toekomst, Zonder categorie

    5 Reacties op “Fokus: indicatie voorbereiden

    1. laten we hopen dat men bij het ministerie zo slim is om nog die forfaittijd toe te wijzen.

      Het is toch te gek voor woorden dat die verschillende handelingen zo moeten worden omschreven en onderscheiden…(wat wel en niet onder AWBZ valt) en het is alleen maar bureaucratie en uiteindelijk kost het ook nog extra geld al die regeltjes en administratieve rompslomp.

    2. Jeannette

      Hier in ons project is al ‘voorbode’ al ingevoerd dat: tijdens een plasbel géén thee gezet meer mag worden. Wordt vanaf het begin al gedaan = waterkoker aan, plasbel helpen, tijdens wachten tot ik klaar ben is waterkoker klaar (56 seconden volgens stopwatch) dus thee gezet, mij geholpen, klaar. Nu alleen de plasbel, daarna opnieuw oproepen voor de thee. Volgens CIZ valt theezetten evenals de boterham klaarmaken onder huishoudelijke verzorging = voor mij maar 2x per week eten en thee? Net zoals voor alle anderen? Is dit bij andere fokusprojecten als ‘voorloper’ ook al ingevoerd? Mevr. van Eulem (CIZ) meldde dat als Fokus AWBZ-aanbieder is, de fokuscliënten vrij zijn in het kiezen van hun AWBZ-aanbieder = PGB-wet aldus haar. Nu zit er een aparte bijlage bij de indicatie die erg onduidelijk is en door mevr. van Eulem ook niet uitgelegd kan worden en Fokus die normaal alles schriftelijk doet laat de PM die normaal nooit aanwezig is persoonlijk op het project komen om:
      1) ons te verplichten een kopie van de indicatie af te geven omdat ze het systeem pas per 1 jan 2012 in kunnen kijken;
      2) ons te verplichten alle PV van hen af te nemen: nu geïndiceerd op 16 uur (CVZ/argonaut destijds) nu klasse 8 = 20-24,9 uur per week wegens progressieve ziekte. Gezien de nieuwe regels; geen thee meer mogen zetten, geen zwaar (voor mij) melkpak meer mogen pakken en inschenken, geen boterham meer mogen maken, niet meer combineren plasbel met theezetten is plasbel met veel wachttijd voor de adl’r met daarna lange wachttijd voor thee voor mij omdat thee niet dringend is kan de wachttijd oplopen tot 4 uur! Dus dan bel ik minder, dus doe ik mezelf enorm te kort en dat lijkt me niet de bedoeling van Fokus toch want waar blijft onze zelfstandigheid nu?

      2) Fokus wil verplichten (ook mondeling medegedeeld nu we weten hoe de PM eruit ziet) dat het een contract wordt met vaste bedragen voor het max. aantal geïndiceerde uren = voor Fokus duidelijkheid hoeveel geld er binnenkomt en voor de cliënt geen korting op de indicatie als blijkt dat er minder wordt afgenomen (schijnt bij CIZ zo te werken aldus deze PM’r) oftwel: fokus gaat geld ‘vangen’ voor niet verleende diensten. Ik kom nu krap aan de 5 uur per week is 1/3 van de CVZ/indicatie en 1/5 van de CIZ/indicatie. Kortom; als dit waar is gaat Fokus alleen al van mij 80% meer geld krijgen dan dat zij diensten levert = zeer hoog uurloon als je dat doorrekent!

      Niemand (CIZ verschuilt zich ineens achter het zorgkantoor en het zorgkantoor verwijst terug naar het CIZ) kan mij vertellen of je bijvoorbeeld 7 uur per week bij Fokus kan onderbrengen (alleen het alarm werkt goed!) en de rest bij een andere zorgaanbieder van de AWBZ. Mocht Fokus vaste bedragen eisen krijgen ze niet absurd veel geld voor nietsdoen en de zorgaanbieder die ik op het oog heb, heeft totaal geen probleem met contract op declaratiebasis.
      Wie kan mij vertellen hoe het precies zit en waarom zet Fokus dit voor het eerst niet op schrift???

    3. jet

      Hoi Jeanette,

      Verplichten kan niet.Daar ben je zelf bij.Probeer je niet te laten intimideren als het kan.Hoe moeilijk het soms ook is.

      Via de indicatiesteller vh ciz waar ik mee te maken heb heb ik vernomen dat het ciz op de hoogte is van de wantoestanden bij Fokus.Er is heel veel bekend bij het ciz.
      Fokus kan echt niet heel lang nog zo doorgaan.

      Steek je energie in het scharen van hulpverleners achter jou en om jou heen.Laat van je horen op verschillende plekken.
      Probeer een beroep te doen op de menselijkheid van individuele personen.

      Ik hoop dat dit je helpt

    4. mumke

      Hier is tot nu toe niets veranderd, zelf komt mijn indicatiestelling pas in maart.
      Ik ben echt benieuwd hoe het geindiceerd gaat worden, omdat ik alles alleen met mijn hoofd kan doen.

    5. online

      moet controleren:)

    Geef een reactie

