Fokus: terug/heen blik

Er kwam een brief, een mooie brief.

    Bij een paar dingen zou ik toch wel kleine kanttekeningetjes willen plaatsen.

Er staat:

  • “Terugkijkend kan ik zeggen dat 2009 voor de Focuslocatie xxxxxx een positief jaar geweest;”
    • Nu houd ik de tijd (inclusief wachttijd) die ik nodig heb voor een assistentieverlening al erg lang bij.
      En ik heb voor 2009 het volgende:

    januari 16 dagen van 23 tot 119 minuten per dag
    februari 25 dagen van 18 tot 74 minuten per dag
    maart 19 dagen van 16 tot 90 minuten per dag
    april 17 dagen van 16 tot 80 minuten per dag
    mei 15 dagen van 16 tot 95 minuten per dag
    juni 11 dagen van 16 tot 90 minuten per dag
    juli 19 dagen van 20 tot 105 minuten per dag
    augustus 18 dagen van 20 tot 109 minuten per dag
    september 21 dagen van 16 tot 85 minuten per dag
    oktober 20 dagen van 20 tot 135 minuten per dag
    november 17 dagen van 20 tot 94 minuten per dag
    december 15 dagen van 20 tot 109 minuten per dag (t/m 25-12)

      Dit zijn 213 dagen uit 365 dagen.

      16 minuten tot 135 minuten totaal vanaf het opstaan tot het naar bed gaan.

    Dit kan ik geen positief resultaat noemen, laat staan dat ik spreek over een positief jaar.
    Dit is maar een woning uit het project, misschien moeten deze cijfers zelfs nog vermenigvuldigd worden.

  • “We hebben geen uitzonderlijk hoog ziekteverzuim gehad. Hierdoor is de assistentieverlening én het werkplezier gelukkig niet in het gedrang gekomen.”
    • Dit vind ik een erg leuke. Het hele afgelopen jaar werd op de vraag hoe het kan dat er zoveel wachttijden zijn, geantwoord met:  Zieken he, dan moeten we schuiven, daar kunnen we niets aan doen.
  • “Voor het nieuwe jaar spreek ik de wens uit dat we op dezelfde wijze door mogen gaan; dat u tevreden bent en blijft over de assistentieverlening die wordt geboden en de medewerkers met plezier deze assistentie verlenen.”
  • Ik zou liever niet op dezelfde wijze doorgaan.

    18 reacties

    Opgeslagen onder dinges, heden, hypocrisie, Zonder categorie

    18 Reacties op “Fokus: terug/heen blik

    1. Is er niet een jaarlijks klanttevredenneidsonderzoek of zo bij Fokus? Deze meetbare info van jou zou toch van onschatbare waarde moeten zijn voor Fokus. Elke klacht is een kans tot verbetering toch? (tenminste.. zo zou het moeten zijn, helaas werkt het voor Fokus blijkbaar niet zo..)

    2. mumke

      Ik denk niet dat ze op zulke info zitten te wachten.

    3. Dorus

      Fokus heeft ook een strategie en die komt uit Australie,de struisvogelstrategie.
      Kop in het zand en alle dingen die krom zijn praten ze wel recht.
      Er komt maar een woord uit de mond van de LM en dat is “2012”.Het lijkt wel of ze schrik gaan krijgen,alleen mijn indruk is dat het alleen maar beter kan worden want dan zijn er duidelijkere richtlijnen.
      En die eigen bedrage hebben we toch al.

    4. Nee mumke, daar zitten ze niet op te wachten, dat is wel gebleken de afgelopen tijd. Maar dat is toch te gek, dat ze de meest waardevolle info van hun klanten niet willen horen? Schrijnend en tenenkrommend. Maar helaas wel waar.

    5. Anoniem

      Duidelijk voorbeeld van nietszeggende cijfers.
      Het word pas duidelijk als je de frequentie ook vermeld, evenals het aantal oproepen.
      Simpelweg een minimum en een maximum vermelden kan misleidend zijn.

    6. mumke

      Anoniem, natuurlijk zijn dit alleen mijn oproepen en daar ik een mens van weinig fantasie ben zijn zij elke dag dezelfde.
      De oproepen lopen vanaf het opstaan tot het naar bed gaan.En daartussen kleinere oproepen om te eten, drinken, of wat ook.
      Het zijn er 10 per dag, soms 11, varierend van assistentietijd van 10 minuten tot assistentietijd 120minuten voor opstaan, douchen en ontbijten tezamen.
      Natuurlijk weet ik dat hoe vaker iemand oproept, hoe meer kans bestaat op wachttijden en/of foute notering.
      Ik val ook niet over wachttijden in het algemeen, die zijn soms onvermijdelijk.
      Ik val over het feit dat de LM-er dit een positief jaar voor de lokatie noemt.
      Vanuit Fokusstandpunt heeft zij gelijk, zij heeft een goede score wat betreft de produktiviteitscijfers.
      Vanuit het standpunt van een client die niet de hele dag afwezig is of zichzelf met eten en drinken kan redden, was dit beslist geen positief jaar.

    7. jet

      Rond kerst nam 1 vd adl ers een pakje mee.Wat een feest een heus pakje!
      Er bleek echter geen kado in te zitten,nee, een trap na!
      Er zat een boekje in ‘Fokus al 35 jaar onzichtbaar’
      Onzichtbaar? Doof bedoelde men zeker! Dit moest een vergissing zijn
      Het boekje staat vol jubel verhalen over Fokus.Hoe meer ik lees,hoe verbaasder ik ben.
      Is het project waar ik woon dan het enige wat zo slecht functioneert?
      Het standpunt van de regiomanger maakt nog eens extra een hoop duidelijk voor mij.

      Snel nog even wat landelijke politici ge-emaild over die andere kant van Fokus.Die kant waar ik mee te maken heb,
      voortdurend gebrek aan de juiste assistentie/zorg, wachttijden van 2 uur waar je inmiddels niet meer van op kijkt.Nooit !!! assistentie binnen een kwartier.En eigen regie zero..
      Het is echt wachten op de eerste dooie die hier gaat vallen ,door gebrek aan voldoende en genoeg beschikbaar en/of opgeleid en betrokken personeel.
      Overal binnen de organisatie Fokus heb ik mijn stem latenhoren.
      En ja Dorus heeft gelijk,men steekt de kop in het zand,dat is ook mijn ervaring.Inmiddels kaart ik binnen Fokus niets meer aan,zonde van het beetje energie dat ik zo hard nodig heb voor mezelf.
      Je kunt het beste ondergronds gaan ,en vooral doen alsof je gek bent.

      Vooral niet bang zijn voor intimidatie van Fokus uit.
      Het is namelijk zo dat je niet voor niets geïndiceerd bent.Hetgeen wat Fokus eigenlijk sec behoort te doen, is leveren waarvoor je hebt getekend.
      Ik kijk uit naar 2012.

    8. Anoniem

      @jet:

      ik kan me echt helemaal niets bij jou verhaal voorstellen. En door politici te gaan mailen hoe waardeloos Fokus wel niet is ga je het probleem echt niet verhelpen.
      Hopelijk zet je ook in die mails dat het specifiek om 1 project gaat, want anders scheer je toch wel een hoop projecten en mensen over 1 kam.

      Als het zo slecht is als jij stelt, zou ik met alle cliënten samen een brief met alle handtekeningen samenstellen en naar Okko sturen.
      Ach en door het hier te vertellen werkt ook, deze site word namelijk ook gelezen door mensen uit Groningen.

    9. JET

      Best anoniempje,

      Het was mij al duidelijk dat je je helemaal niets kunt voorstellen bij hetgeen waar hier over geschreven word.
      insiders perspectief is iets anders dan outsiders perspectief

      Daarnaast ‘luisteren is ook een vak.
      Pure arrogantie lees ik.Niet naast iemand staan maar er recht tegenover.

      Helaas gaat het om meerdere projecten .Maar ook al was het er maar 1 .Maakt dat het minder erg?

      Gelukkig staat de inspectie,maar ook de hele huisartsenpost achter me.
      Het voelt misschien gek voor jou ,maar ook mensen met een beperking hebben een stem.

      Groetjes
      ook aan Fokus Groningen

    10. Anoniem

      Ik quote je even:

      “Het voelt misschien gek voor jou ,maar ook mensen met een beperking hebben een stem”
      “luisteren is ook een vak”

      Lezen is blijkbaar ook een vak, je schiet gelijk in de verdediging en reageert bijzonder geagiteerd.
      Er is toch niks arrogants aan het feit dat ik me bij jou situatie niks kan voorstellen, omdat ik ook veel projecten ken waar dit soort problematiek zich niet voordoet.

      Je zegt ook dat je niks meer aankaart binnen Fokus, maar dan doe je eigenlijk hetzelfde als waar je Fokus van beticht. (struisvogelstrategie?)
      Ik vind het gewoon zonde dat je het er zo bij laat zitten, ik zou zeker vol blijven houden met dingen aankaarten, ook al heb je het gevoel dat het tot op heden weinig uithaalt.
      Ook zeg je dat JIJ je stem hebt laten horen, maar als maar 1 iemand constant klaagt en verder niemand, word dit natuurlijk afgedaan als een geïsoleerd incident.
      Daarom zei ik al, ga anders is met de andere cliënten samen iets proberen, dan heb je gewoon veel meer kans van slagen.

      Ik geloof namelijk niet dat iedereen binnen Fokus het slechtste met je voor heeft, maar als je op die manier in de slachtoffer rol duikt kan je moeilijk je boodschap overbrengen.
      Want op de manier hoe jij bijvoorbeeld tegen mij praat zonder dat je iets van me weet, vind ik persoonlijk bijzonder respectloos.
      Toch het beste in 2010, hopelijk komt er snel verandering in de onplezierige situatie.

    11. dorus

      Beste Jet

      Dat anonoem werkzaam is bij fokus staat buiten kijf.
      Jij hebt het geluk dat je huisarts jouw steunt,hier in dit project hebben ze nog niet een de moeite genomen om zich voor te stellen als fokus bij de huisarts terwijl de huisarts telkens probeert in kontakt te komen met het project.
      Regiomanagers zijn niet altijd te vertrouwen want regio/locatiemanagers vinden elkaar heel lief en hebben meer aan elkaar dan een manager met de client.
      Maar ik wil ook niet beweren dat het alleen maar kommer en kwel is binnen fokus,alleen de stem van de adl-er en de client samen verdient meer aandacht dan de manager stem

    12. Anoniem

      ” de stem van de adl-er en de client samen verdient meer aandacht dan de manager stem”

      Ben het absoluut met je eens, de managers weten over het algemeen weinig tot niks van wat zich afspeelt binnen het project.

    13. mumke

      Nu zie ik precies dat gebeuren waardoor er nooit iets verder komt als 1 project. Er wordt in twijfel getrokken of iets waar is, en of dat wel reden is om….
      Ja, natuurlijk, in de afgelopen 15 jaar heb ik dezelfde dingen door verschillende mensen in allerlei hoeken van het land horen zeggen. De positieve, maar natuurlijk ook de negtieve dingen.
      Reden genoeg dus.

    14. Anoniem

      “Nu zie ik precies dat gebeuren waardoor er nooit iets verder komt als 1 project. Er wordt in twijfel getrokken of iets waar is, en of dat wel reden is om….”

      Ik twijfel niet zozeer aan het feit of wel of niet waar is, ik kan het me gewoon niet voorstellen.
      Maar misschien ben ik gewoon naief omdat ik in een ‘goed lopend’ project werk.

    15. jet

      normaal laat ik me niet graag verleiden tot een ego strijd…Maar de toon van ano-mientje in reactie op mumke stuitte me dusdanig tegen de borst dat ik niet anders kon
      over gebrek aan respect gesproken..

      nu weet ik weer ; Was dum ist bleibt dum

    16. Anoniem

      Oh nu ben ik nog dom ook?
      Volgens mij reageer ik vrij netjes, onderbouw mijn standpunten, en geef ik mijn mogelijke naiefiteit toe. Waar zie jij enige arrogantie?
      Ik mag toch een andere mening hebben, je kan daar blijkbaar niet mee overweg.
      En door een one-liner van Google af te halen overtuig je niemand hoor.

      Ik laat het hier maar bij. (zonder one-liner)

    17. mumke

      Anoniem, dat is vaak zo. Ook waar ik woon was een goed-lopend project. En toch waren er andere projecten waar het niet zo goed liep.
      En hier werd door iedereen, ook door mij en andere bewoners en ADL-ers gelachen en gedacht dat dit niet kon, dat daar bijvoorbeeld wel erg lastige, niets gewend zijnde, want vanaf kinderjaren in tehuizen zittende, bewoners moesten zijn.
      Maar inmiddels is hier ook van alles veranderd, en blijken veel van de verhalen op waarheid te berusten.
      En het klinkt vreemd, maar de oorsprong van de problemen ligt voornamelijk in de houding van de organisatie.
      Zowel haar houding ten opzichte van de (lagere)werknemers als die naar de bewoners getuigt van een grote arrogantie.
      Dan is het logisch dat op het onderste niveau (ADL->bewoner), de klappen vallen.

    18. Annemarie

      Net op een moment waarop ik in strijd lig met een interim manager en de organisatie Fokus op zich, word ik getipt door iemand op deze site/blog.
      Verhelderend en verfrissend om te lezen en te ervaren dat ik niet de enige ben die tegen vanalles binnen Fokus aanloopt…….
      Grappig was dat ik bij t lezen van de reacties die van Anoniem las en bij t eerste bericht al dacht; oh die zal er wel werken, waarschijnlijk zelfs een manager of interim ofzo……

      Ik reageer verder liever niet inhoudelijk, voer al genoeg strijd hier en de overige energie is kostbaar! Maar Mumke…..super wat je hier doet, complimenten en let’s fight!!

    Geef een reactie

