Fokus: hygiene

Laat ik nu altijd gedacht hebben dat als maatregel om wélke ziekte dan ook te voorkomen, een goede hygiene belangrijk is.
Hospital_at_Scutari-wikipedia (80 x 64)Iedereen heeft op school wel eens horen praten over Louis Pasteur en hoe zijn ontdekkingen geleid hebben tot sterilisatie bij operaties e.d,
In de vorige eeuw was er natuurlijk Florence Nightingale en kwam het besef dat een goede hygiene ook buiten operatiekamers levens kon redden.
De mensen gaan nu niet meer, zoals in de tweede helft van de vorige eeuw gebruikelijk was 1 x per week met de halve familie in de zelfde tobbe of naar het badhuis.

    Alom is het belang van douchen en handen wassen na toiletgebruik doorgedrongen.

Om zoveel mogelijk te voorkomen dat een besmettelijke ziekte, zeg, de varkensgriep/mexicaanse griep/A H1N1 zich verspreidt, zijn er door de regering allerlei scenarios uitgedacht, verordeningen opgesteld en gevraagd “noodplannen” op te stellen.H1N1_influenza_virus_genetic-num-wikipedia

    Bij al deze plannen staat de hygiene centraal.

Ook Fokus heeft op 31 augustus “preventieve hygienemaatregelen” getroffen.
Al deze maatregelen lijken er op gericht te zijn een eventuele griepepidemie niet verder te verspreiden.

    Ik zeg met opzet “lijken”.

Wat er gebeurt tussen unit en aankomst bij cliënt, weet niemand.

    En ook al heb ik zelf al tijden een handdesinfectie midden op tafel staan, het wordt maar door enkelen gebruikt.
    Ook handen wassen voor en na assistentieverlening gebeurt niet altijd (waarschijnlijk omdat handen wassen bij de meeste mensen aan eten of toiletbezoek is gekoppeld); desgevraagd komt 9 van de 10 keer als antwoord “dat doe ik altijd op de unit”.
    Horloges en sieraden worden nog altijd gedragen: “ik moet toch de tijd weten”en “deze armband heeft emotionele herinneringen “.

En nu kwam mij het verplichte noodplan onder ogen.
Hele logische stappen stonden erin.
Waar minder mensen zijn kan ook minder gebeuren en worden afspraken tijdsbesparend.Een kleine vraag heb ik echter.

Het “noodplan”, zoals voor het project waar ik woon, luidt:

    Het noodplan zal uit twee fases bestaan. Fase 1 is van kracht als 30%
    van het personeel ziek is. Voor ons betekent dat ongeveer 8 mensen. Met een dergelijk verzuim is het niet mogelijk om de “normale”
    dienstverlening doorgang te laten vinden. Gedurende deze periode zal het werken op afroep moeten worden omgezet naar werken op afspraak.
    Fase 2 start als 50% of meer ziek is, dit betekent voor ons ongeveer 13 en meer personen. In deze fase zal er, naast het werken op afspraak,minimale assistentie verlening zijn, dit kan betekenen dat er geen ruimte is voor douchen of baden en hand en spandiensten. Ik zal in overleg met u bepalen wat dit voor u betekent.

Afgezien van het feit dat nu al vaker meer niet dan wel sprake is van “normale dienstverlening” zou het niet leuk zijn als de Fokusclient zich ook door middel van goede hygiene kan verdedigen tegen griep?

    Valt douchen in dezelfde categorie als hand en spandiensten”?
    Komen er binnenkort schandalen naar buiten over vervuilde gehandicapten, net zoals men deze kent van de verpleeghuizen?
14 reacties

Opgeslagen onder dinges, gebeurtenissen, mogelijkheden, toekomst, Zonder categorie

14 Reacties op “Fokus: hygiene

  1. Arjan de Rijder

    Schandalig als je zulke antwoorden krijgt van de ADL. Sieraden en horloges MOETEN af, handen horen met handdesinfectie ingewreven worden IN de woning. Helemaal als u dat erg op prijs stelt. We hebben op de unit ook een mailtje gehad dat deze handelingen absoluut niet vrijblijvend zijn, het is echt een verplichting.
    Erg vreemde gang van zaken als ik dit zo hoor.
    En ook al zou het geen verplichting zijn, als u dit graag zo wilt hebben dan hebben ze zich daar gewoon aan te houden.

    Dat noodplan is bij ons nog niet gemaakt geloof ik, maar zoiets als bij jullie zou ik nooit mee akkoord gaan. Dan zou ik in overleg met de cliënten nog liever pleiten voor een uur wachttijd en WEL douchen, dan andersom.
    Ik ben het helemaal met je eens dat met het oog op juiste hygiëne, het douchen absoluut niet overgeslagen mag worden.

    Wij hebben bijvoorbeeld in de ochtend 5 adl’ers, en we hebben wel eens 2 zieken op 1 ochtend. Betekend dat je met 3 adl-ers zo’n 16 cliënten moet verzorgen. Als je gewoon extra snel werkt en een uur wachttijd voor lief neemt (voor douchen etc, niet voor toilet natuurlijk), dan kan je gewoon je volledige hulp laten doen. Vind dit dan ook een onbegrijpelijk plan.

  2. mumke

    Echt fijntjes is het natuurlijk niet.
    En het zou inderdaad niet vóór mogen komen.
    Wat dat “plan” betreft, diverse mensen hebben mij al gezegd dat “het zo niet bedoeld kan zijn ” en dat “het misschien ongelukkig opgeschreven” is.
    Mijn standpunt is als je iets zo niet bedoelt, schrijf het dan niet zo op.
    Er zal echt een reeel en ander “noodplan”opgesteld moeten worden.
    Een positief puntje is:
    Iedereen had vandaag horloges en armbanden af. 🙂
    Je zou bijna denken dat dit gelezen wordt.

  3. Marianne

    morgen aan de Lm de vraag of al die nonsens over preventieve maatregelen kan worden ingetrokken.
    Een enkeling die zich eraan houdt, dus zinloos.

  4. mumke

    Intrekken kan natuurlijk niet, het is onderdeel van een regeringsvoorschrift.
    Hier gaat iedereen zich eindelijk een beetje houden aan de regel over sieraden en horloges.
    En uiteindelijk is dat voor algemene hygiene beter, natuurlijk.
    En ook het handen wassen gaat beter.
    Tis alleen dieptriest dat het hier niet over kleuters gaat, maar over volwassenen.

  5. JET

    Op 07-09-09 ontvingen we hier een brief van de Lm.In de komende week zouden er papieren handoekjes bij ons bezorgd worden waar de adl -ers hun handen aan konden afdrogen.Ikzelf had al weken keukenrol hangen uiteraard.Beetje raar om voor de vorm als het grootste gevaar geweken is, nog met wat papieren doekjes te komen….
    In diezelfde brief stond een verzoek of de cliënten de dag erna tussen 14.30-15.15 niet wilden oproepen omdat de adl-ers op cursus moesten.Twijfelachtig of je dit kunt vragen aan 16 zeer zorgbehoeftigde bewoners..

    Toevallig weet ik wat voor cursus de adl-ers kregen Ik heb namelijk een wespenallergie die dodelijk kan zijn.Hiervoor draag ik altijd adrenaline bij me.
    Omdat het weer volop wespetijd was maakte ik 1 van de adl-ers hierop attent.Ik heb al jaren een noodlijst om o.a hulpverleners op de hoogte te stellen hoe te handelen in geval van een allergische reactie.
    Bij het betrekken van mij Fokuswoning heb ik deze lijst incl. telefoonnummers natuurlijk overhandigd aan Fokus.Blijkbaar is deze door de wisseling van locatiemanagers(3 in 1 jaar) ergens zoek geraakt.
    Wat bleek nu,de adl mocht mij in geval van een steek,als ik dus langzaam aan het stikken ben,de injectie niet toedienen omdat hiervoor niets geregeld was.Het toedienen van de autoinjector valt bij Fokus onder een eva handeling.
    Men mocht mij dus wel laten doodgaan in zo’n geval(?).Dan vraag je toch ook wat van je medewerkers
    Het meest opvallendste is dat iedere leek,de marktkoopman,de junk op de hoek,de buurvrouw,een toevallige voorbijganger, deze autoinjector wel mag toedienen.
    Toen ik aan de Lm vroeg wat ik nu in de tussentijd (3 weken!),moest doen totdat de adl ers wel opgeleid, dus bevoegd ,zouden zijn(had al een jaar geleden gebeurd moeten zijn maar ala)
    zei ze mij:dan moet je maar de straat op gaan om iemand te zoeken die je de spuit kan toedienen!!
    Stel je het plaatje eens voor je;vrouw in rolstoel met spuit in de hand om hulp schreeuwend (even daargelaten of ik sowieso in staat ben de straat op te komen)
    Omdat ik nooit weet hoe mijn ziekte op iets reageert ben ik juist in Fokus gaan wonen.
    Inmiddels weet ik dat ik alles maar ook echt alles in de gaten moet houden ,wat Fokus doet en vooral nalaat.

  6. mumke

    Dat spanningsveld,tussen dat wat een werknemer vanFokus kan, en wat van Fokus en wettelijk mag, is vaak heel ongelijk en ongelukkig verdeeld.
    Menselijk gesproken zeg je: ram die naald er in.
    Soms denk ik wel eens dat LM en dus verdere werknemers zich te zeer gebonden voelen door een organisatie die is opgericht met als achterliggende gedachte “dat ook de buurvrouw/man dit moet kunnen”, maar aan haar succes ten onder dreigt te gaan.

  7. larie

    Handen wassen voor ! de wc. Urine is steriel de handen zijn dat niet.

  8. Vandaag dacht ik aan je (dit) logje bij de Supermarkt. Daar stond, bij de kassa naast het pin-apparaat, een flacon met antibacterieel handdesinfectiemiddel. Met een briefje ernaast dat ook alle klanten het gerust mochten gebruiken. Waarom kan een supermarkt “uit eigen zak” zo’n maatregel nemen en betalen, en kunnen mensen die betaald worden om mensen die enorm veel vrijheden moeten missen te helpen, de energie niet opbrengen om er gebruik van te maken? Het is zó eenvoudig, en kan zoveel voorkomen voor iemand die extra kwetsbaar is.

    Douchen lijkt mij overigens een basis-behoefte – maar ik ben natuurlijk maar een leek, en ook nog eens een “slechte moeder” want als mijn kinderen niet willen douchen dan mogen ze bèst n paar dagen overslaan, maar ondanks die lekenblik: douchen lijkt mij een basisbehoefte.

    Het verhaal van Jet…. Mag ik even heel hard gillen? George Orwell zou het niet verzonnen hebben, zo bizar. Wat heb je aan medisch personeel zonder zo’n bevoegdheid?

    Ieder weldenkend mens in dit land zou als grootste toekomstangst mogen hebben: terechtkomen in een Fokuswoning.

    Zoiets doe je je nl. ergste vijand niet aan: opsluiten met medisch personeel dat je “geheel volgens de regels” laat stikken omdat ze de bevoegdheid niet hebben om op te treden bij een anafylactische shock.

    Jet, probeer als het éven kan een opleiding te volgen, want een leerkracht mag wèl een epi-pen toedienen: in een school ben je dus veiliger.

  9. Henk

    “Alom is het belang van douchen en handen wassen na toiletgebruik doorgedrongen.”

    Ik hou het na het plassen op handen wassen 😛

  10. christinA eijkhout

    : ) Je hebt volkomen gelijk.

  11. JET

    Bij ons nog steeds geen noodplan of woord over de mexicaanse griep.Ik heb vernomen dat een adl er zich niet laat inenten.Dat mag van de locatiemanager.
    Ik heb inmiddels nog zelden hulp bij het douchen.Het gros van de zaken waar ik hulp bij zou kunnen gebruiken ,vraag ik maar niet meer omdat men niet blij wordt van wat voor hulpvraag dan ook.Koffie zetten dat gebeurd nog wel af en toe.Ik had tot voor kort assistentie bij het in en uit tillen van mn 10,5 kilo wegende rolstoel in de auto.Ook die assistentie krijg ik niet meer.De nieuwe Lm heeft besloten dat ie 25 kilo weegt.Zelfs het zwart op wit aantonen vh gewicht en de bevestiging van de wmo adviseur werd niet geloofd.De regiomanager is allang op de hoogte ,maar tot op heden merk ik niets van eventuele stappen die hij onderneemt.
    Na maanden kwam eindelijk de bevestiging dat ik nu toch wel gered mag worden in geval van een voor mij dodelijke wespensteek.De lm had het papier gewoon maanden laten liggen.Mijn huisarts adviseerd zo min mogelijk in discussie te gaan met de Lm.Ook de huisartenpost kan geen kant met haar op.

  12. @Jet, heb je al eens schriftelijk contact over het blijkbaar uitblijven van plannen opgenomen met de regiomanager met cc naar de klachtencommissie van de clientenraad en de stuurgroep mexicaanse griep bij Fokus Groningen?
    Inenten tegen mexicaanse griep is vrijwillig maar ook jij kan je laten inenten als je in een risicogroep zit. Misschien zou je daarover je huisarts kunnen vragen.

  13. JET

    Hoi Christina,
    Dank voor je reactie
    De stuurgroep mexicaanse griep(Fokus Groningen) die ik gesproken heb ,gaf aan dat er hier nog geen advies over was uitgebracht.De persoon die ik gesproken heb zei;dat het waarschijnlijk zo zal zijn dat je deze adl ers dan mag weigeren t/m ongeveer maart 2010.Verhoging van de wachttijden zijn uiteraard weer voor rekening van de bewoners.
    De regiomanager houdt zich muisstil.De cliëntenraad..wat doen die eigenlijk?..ik merk er niet zoveel van.Spijkers met koppen worden er niet geslagen.Ik voel me een soort van roepende in de woestijn eerlijk gezegd.

    Ik ben ook uitgenodigd voor een inenting.Ik wil eerst even nog een advies afwachten, omdat er sprake was van toevoegingen die geen goede invloed zouden hebben op het immuunsysteem.

    Mijn punt is echter dat je als cliënt maar iets onnozels hoeft te hebben ,en de adl komt binnen in asbest pak ,
    maar als het om de adl- er gaat dan zijn de regels opeens soepel,terwijl het in dit geval ten nadele van de gezondheid van de wellicht al kwetsbare maar van ondersteuning/zorg afhankelijke bewoner kan gaan.
    Het blijkt keer op keer dat de door Fokus in leven gebrachtte regeltjes maar 1 kant op werken

  14. Ik ben het er helemaal mee eens!

Geef een reactie

