Fokus: na de klachten

rolstoelNa de klacht en vervolgklacht, heb ik met de LM van het project een gesprek over deze zaken gehad.
Tijdens dat gesprek bleek al gauw dat de LM en ik beiden een andere invulling aan de betekenis van het woord “ervaren” geven.

    Volgens de LM is een  Adl-er tijdens het inwerken  op de hoogte gebracht van regelingen, protocollen, bereikbaarheid e.d. van Fokus die gericht zijn op algemene, niet direct cliënt gerichte zaken en daarom daarna als ervaren te beschouwen die kwaliteit levert.
    Volgens mij heeft ervaring met bekwaamheid, meemaken en leren van anderen te maken.

Van dit gesprek is door de LM een verslag gemaakt.
Daar het niet bonton is, en misschien zelfs niet juridisch is toegestaan het hele verslag eenzijdig te publiceren, kopieer ik alleen de door mij in mail gestuurde reactie, die als toevoeging bij het verslag is opgenomen.


    Ik blijf erbij dat “kwaliteit” en “ervaring” twee totaal verschillende begrippen zijn en dat men deze begrippen niet als dezelfde kan hanteren.
    Het is heel goed mogelijk dat een “ervaren” ADLer op bepaalde gebieden niet de “kwaliteit”brengt die van deze wordt verwacht.
    In het algemeen geeft dit aardig weer wat er besproken is, alleen is en blijft het geheel te vaag in de richting waar de oplossing gezocht wordt.
    De belofte om tot een evenwichtige bezetting te komen wordt opgehangen aan een vaag verhaal over “oude vaste contracten” , een verhaal dat ik al voor het vijfde of zesde jaar hoor.
    Zolang in een contract niet de precieze werkdag is opgenomen en er rekening wordt gehouden met de opgegeven weekdagen dat iemand niet kan, is er m.i. geen enkel beletsel om mensen een andere dag te laten werken. (Dit natuurlijk alleen als dit een maand vantevoren met het nieuwe rooster bekend is gemaakt ).
    De situatie dat men de ene avond met onervaren en vakantiekrachten werkt terwijl er de avond daarop alleen ervaren ADLers in dienst zijn, zal dan   minder vaak voorkomen.
    “een kwalitatief verantwoorde assistentieverlening” kan niet door onervaren ADLers worden uitgevoerd.

    Kortom, ik mis de daadwerkelijke oplossingsbereidheid in deze.
    Met alleen een opsomming van de gesprekspunten en vage intentieverklaringen wordt  het “serieus nemen” van de klachten niet serieus genoeg genomen.

Hopelijk gaan verslag + mail verder de ladder op, zodat er misschien uiteindelijk wél een behoorlijke definitie komt van wat “een ervaren ADLer”is en gebeurtenissen als die van afgelopen weken tot het verleden gaan behoren.
(wordt vervolgd)

13 reacties

Opgeslagen onder dinges, heden, mogelijkheden, Zonder categorie

13 Reacties op “Fokus: na de klachten

  1. Laten we het hopen. Want aan je reactie te zien was er idd weinig oplossings gerichtheid te vinden in het rapport.

    Dat gebeurd op wel meer plekken volgens mij. Eigenlijk volgt er een beschrijving van de gegeven klachten en dan iets wat neer komt op “als we het goed doen komt het in orde”.

  2. Arjan de Rijder

    Dat van die ‘oude’ contracten herken ik wel, in ons project hebben ook een aantal mensen zo’n contract. Hierin staan idd vaste werkdagen en tijden, en dit komt de flexibiliteit zeker niet ten goede. Toch neem ik deze collega’s niet kwalijk dat zij zich op hun contract beroepen, hier hebben zij en fokus nou eenmaal voor getekend, ik zou ook mijn persoonlijk afgestemde contract willen behouden in hun positie denk ik. Een beetje dubbel dus.
    Maar dit gaat maar om een handje vol adl-ers, de rest zou toch prima wat anders ingepland moeten kunnen worden lijkt mij.
    Daar komt nog eens bij dat wij als adl-ers vrij zijn in het ruilen van diensten onderling, ook dit zou de planning enigzins in de war kunnen brengen.

    Is dit hele verhaal trouwens preventief, of is er daadwerkelijk al iets voorgevallen wat met een ervaren adl-er niet zou zijn gebeurd?

  3. mumke

    Ook al zijn het er niet veel, zij hebben natuurlijk wel een voorbeeldfunctie voor mensen zonder zo’n contract, maar wel al jarenlang in dienst. En dat merk je.
    Hier tegenin gaan zal, zeker in het begin, het hele projekt geen goed doen. “ongrijpbare”ziekmeldingen, ontevreden werknemers enzovoort.
    Nu ben ik persoonlijk van mening dat meteen duidelijk ingrijpen door een LM te prefereren is boven een “langzaam laten wennen” beleid.
    Gelukkig is het voornamelijk preventief, als je de kleinere ongemakken van het gevolg van niet adequaat kunnen reageren op toch wel vaak voorkomende situaties, die tot alarm kunnen leiden, niet meerekent.
    Dat ruilen, dat is weer een heel ander hoofdstuk.
    Een rooster kan binnen twee dagen door “ruiling” compleet vernacheld zijn.
    En als client valt hier niets tegen te doen.

  4. mumke

    Oh ja, iedereen in een Fokuswoning is denk ik toch daar gaan wonen met de gedachte dat er “hulp op afroep” beschikbaar is.
    Iets dat veel, iets zwaarder gehandicapten, een gevoel van veiligheid geeft. En dat gevoel verdwijnt.
    Ik denk dat dit mee zou moeten tellen, dat zou een stukje meerwaarde moeten zijn.

  5. Heel verontrustend.
    Het zou toch voor alle partijen wenselijk moeten zijn om het rooster zo in te richten dat er altijd een evenwichtige verdeling tussen ervaren krachten en onervaren /vakantiekrachten is.
    We zijn een rare cultuur geworden dat we zó met gehandicapten en met personeel omgaan.

  6. Arjan de Rijder

    ‘We zijn een rare cultuur geworden dat we zó met gehandicapten en met personeel omgaan’.

    Gehandicapten worden niet anders behandeld als een andere klant in elk ander bedrijf denk ik.
    Laten we ook vooral niet gaan doen alsof gehandicapten anders behandeld moeten worden, het zijn gewoon klanten die gebruik maken van de diensten van een bepaald bedrijf.

    Ook is dit natuurlijk een blog van Mumke, waar alleen haar persoonlijke ervaring met Fokus met ons word gedeeld. Ik als ADL-er herken zeker wel een aantal dingen die zij hier schrijft, maar laat ik voorop stellen dat lang niet elke cliënt dit zo ervaart. Het is vaak gewoon erg moeilijk om goed personeel te vinden, dit heeft meerdere oorzaken, maar aan het eind van de dag levert deze job vaak niet genoeg op om makkelijk een gezin te onderhouden.
    De vrijheid in o.a. het rooster-beleid is toch wel erg belangrijk voor de adl-ers.
    Maar ik ben het wel helemaal met Mumke eens dat dit zeker niet mag leiden tot een verminderd gevoel van veiligheid, dat kan echt niet de bedoeling zijn.

    @Mumke:
    Je begint met: ‘Hier tegenin gaan…..’
    Bedoel je tegen de ‘oude’ contracten ingaan?
    Zolang zij zich op hun oude contract met privileges blijven beroepen kan Fokus hier simpelweg NIKS tegen in brengen.
    Ik denk zelfs dat als je ze met het team gaat aanspreken op hun contract dat ze eerder ontslag zullen nemen als water bij de wijn doen.
    Op 1 of andere manier zijn die contracten heilig voor hun, jammer genoeg.

  7. mumke

    @Arjan
    Ik bedoel eigenlijk dat het onder collega’s niet direkt in dank wordt afgenomen als er tegen in wordt gegaan.
    En wat dat ontslag betreft, dat denk ik ook.
    Zoiets kan geen “gezonde werksituatie” opleveren.
    In een jaar zijn er behalve de vakantieperiode meer tijdstippen waarop de “lieverkoekjes” boven op de schaal liggen.
    En hoewel dit blog natuurlijk doordat ik client ben, waarschijnlijk door iedereen beschouwd wordt als “persoonlijk”, treft dit voor een heleboel dingen niet toe.

  8. Zeker Arjan, ‘Gehandicapten worden niet anders behandeld als een andere klant in elk ander bedrijf denk ik.’
    In andere bedrijfstakken worden klanten inderdaad vaak ook slecht in de zin van onklantvriendelijk behandeld :-}
    Helaas. De lijst werd zo lang als ik achter “zó met gehandicapten en met personeel” alle andere takken waar het is waar te nemen zou opsommen :-}

  9. 'ervaren' Ex-ADLer

    Rondom alle klachten die ik over Fokus heb gehoord, is het feit dat de ADLers onopgeleid zijn éen van de meest voorkomende. Wanneer het niet dáárover gaat, stuiten we dikwijls op situaties die dezelfde oorzaak hebben. ‘Boze’ ADLers die hun professionaliteit verliezen – die zelf niet weten hoe en wanneer hun eigen grens aan te geven – die om de haverklap over de grens van de bewoner heengaat – die zelf wel even bepaalt hoe de cliënt zijn lichaam het best kan gebruiken – die zelf wel even bepaalt dat we eerst nog mogen roken, voordat de cliënt geholpen wordt.
    Gebrek aan kennis over beperkingen, ziektes, aandoeningen, gebrek aan scholing, gebrek aan professionaliteit. En vervolgens een LM die precies diezelfde eigenschappen bezit. Fokus is een goed concept, walgelijk uitgewerkt.. St. Fokus EXP.. exploitanten handelen uit winstoogmerk, leek mij duidelijk..

  10. ulrike

    Bedankt !
    Dit zouden meer mensen moeten doen.

  11. mumke

    Nu is het inmiddels 2011.
    En, wie werkten er samen? Een bijna “ervaren”ADLer en een “ervaren” ADLer, die voor de handigheid tóch maar een briefje over knopjes had gevraagd.
    Dus 1 niet geheel ingewerkte en een nét ingewerkte ADLer, die beiden ook nog een klein contractje hebben, dus ingewerkt zijn betekent hier eigenlijk niet veel.
    Mij klinkt de zin van Fokus: “wij zetten in op kwaliteit”, op dit moment wel érg wrang in de oren.

  12. ulrike

    inderdaad mumke
    je bent waar ik woon ook je leven niet zeker
    hier voornamelijk studenten en dus veel wisseling in krachten ,want die willen nog wel aan de slag voor die E 10 bruto
    de locatiemanager regeert met harde hand en is alleen cijfermanager

  13. mumke

    Ze krijgen toch hoop ik wel CAO betaald? Dat zou er net nog ff bij kunnen vandaag. Ik hoor oorlogstrommels.

Geef een reactie

