Fokus: vervolgklacht

rolstoel

    De LM heeft nog steeds vrij,van de clientenraad is advies gekomen de weg via de officiele klachtenprocedure te gaan en van de regiomanager heb ik bericht gekregen waar zij o.a. schrijft
    U geeft hierin aan dat u zich zorgen maakt over de mate van ingewerkt
    zijn van ADL-assistenten en de mate waarin uw klacht serieus genomen
    wordt.

Verder schrijft zij dat zij er van overtuigd is dat de LM deze klacht serieus zal behandelen en er spoedig contact zal worden opgenomen.
MAAR:


  • Was het afgelopen week “slechts” een avonddienst waarbij geen “ervaren” ADL-er aanwezig was, vandaag is er vanaf 14.00 uur alleen 1 vakantiekracht in dienst, geassisteerd door dezelfde onervaren, maar wel ingewerkte ADLers.
  • Deze situatie duurt tenminste tot 22.45 uur als er een ADL-er voor de nachtdienst komt.
    • Wat betreft ervaring merk ik het volgende op:
      De op het ogenblik werkende ADL-ers zijn bijna tegelijkertijd in januari in dienst gekomen.
      Net voor de vakanties in juli begonnen, waren zij bij iedereen ingewerkt en ook zij zijn natuurlijk met vakantie geweest.

    Afhankelijk van de handicaps van clienten in een project en de vaardigheid van een ADLer hiermee om te gaan, is er meer of minder tijd nodig om op een heel project ingewerkt te raken.

      Als er, zoals tegenwoordig, alleen maar contracten van 40 tot 100 uur per maand worden uitgegeven, duurt het natuurlijk ook langer eer iemand totaal is ingewerkt.
  • 40 uur per maand komt in de praktijk neer op iets meer dan 1 dag per week, 100 uur per maand is ongeveer 3,5 dagen per week.
  • Ervaring in voorkomende situaties wordt opgebouwd door aanwezigheid en het met collega’s praten over handelwijzen die gebruikt (kunnen) worden bij gebeurtenissen.
  • Van mensen die sinds januari 1 tot 3 dagen per week aanwezig zijn geweest, welke tijd voor een groot gedeelte werd ingenomen door het inwerken bij meer complexe handelingen, kan men niet verwachten dat zij de ervaring opgebouwd hebben om samen met een vakantiekracht de verantwoordelijkheid over een project te hebben.

    Dus stuur ik deze opmerkingen als vervolgklacht naar de LM.

    (wordt vervolgd)

    15 reacties

    Opgeslagen onder dinges, gebeurtenissen, heden, Zonder categorie

    15 Reacties op “Fokus: vervolgklacht

    1. Hoop dat ze je opmerkingen serieus gaan nemen! Ik zal het blijven volgen.

    2. Marianne

      juist heb ik 2 mensen (klein contract) ingewerkt, waarna deze vervolgens voor 3 weken met vakantie gaan.

      zij moeten na deze vakantie dus weer opnieuw ingewerkt worden.

      je hebt toch echt het idee dat je voor niets veel geduld en energie in deze mensen hebt gestoken.

    3. Arjan de Rijder

      Als mensen vanaf Januari al aan het werk zijn, mag ik toch hopen dat ze in Augustus prima alleen aan de slag kunnen. Als je na een half jaar nog niet op aanwijzing kunt werken dan vraag ik me af of je wel geschikt bent om dit werk doen.
      Je hoeft natuurlijk echt geen raket-geleerde te zijn om je werk als adl-er te kunnen doen.
      Wel begrijp ik je punt van ‘ervaren’ zijn, het duurt inderdaad best een tijd voordat je elke miniscule handeling volledig onder de knie hebt.
      Maar dan is mijn vraag, heb je die 100 procent kennis nodig om een paar uur het project draaiende te houden?
      Zijn er trouwens voornamelijk 8-uurs diensten in jullie project omdat je uitgaat van 3,5 dag per week?

    4. mumke

      Het gaat ook niet om het niet op aanwijzing kunnen werken, dat zou inderdaad erg zijn.
      Met “ervaren” bedoel ik bijvoorbeeld:
      die kleine diverse dingen die op een project gebeuren en die door mensen die vaker zoiets meemaken meteen ingedeeld kunnen worden, terwijl anderen totaal niet weten hoe zij kunnen of moeten handelen.
      Vaak heeft zoiets niet eens met clienten te maken.
      Wat clienten betreft: er wordt bij veel (complexere) handelingen gezegd: als iemand er niet uitkomt, dan vraag je of er een ervaren andere bijgehaald kan worden.
      Dan moet die er natuurlijk wel zijn.
      Ook voor “kennisoverdracht” is het belangrijk dat de werknemers gemeleerd zijn.
      In de 15 jaar dat ik hier woon heb ik veel kennis verloren zien gaan eenvoudigweg omdat deze niet meer wordt doorgegeven.
      Dat is jammer.

      Wat betreft 8 uurdiensten, ja, persoonlijk lijkt het mij wel erg belastend als je (behalve de 4 “korte diensten) die hier al
      overdag zijn van de 5 “lange diensten 10 korte diensten zou maken.
      Dan heb je per dag 14 mensen nodig, en nu al is het niet gemakkelijk.

    5. JET

      Hoi
      Ik ben erg blij met jullie tekst,put er toch steun uit.Ik woon nu ruim een jaar in Fokus en inmiddels is er een derde locatiemanger.De wachttijden zijn lang.De afgelopen maanden vaak meer dan een uur.
      Je past jezelf aan, aan de grillen en beschikbaarheid vd adl.Afspraken maken mag niet eens en als je ze maakt is het nog maar afwachten of je hulp hebt.wachttijdregistratie wordt verboden en komt nooit overeen met de tijden in de unit.
      In het weekend is er altijd te weinig personeel.Vorige week stonden der weer 2 adl ers in het weekend waaronder 1 uitzendkracht!!het is wachten op ongelukken hier.
      Ik begrijp niet waar die tekst op de website van Fokus opslaat?Eigen regie hoezo?
      Wonen in aangepastte woningen met 24 uurs zorg op afroep?Misleiding in mijn opinie!

      Je stem laten horen resulteert altijd in gesprekjes waarin de conclusie is dat het toch echt allemaal aan jouw als cliënt ligt en hoe jij met je aandoening omgaat…Of het nou om de vervanging van een versleten kraan die 22 jaar in je woning zit gaat ,of om de emotionele uitbarsting van een adl assitente.Het lijkt soms wel sektarische!Uren energieslurpende gesprekken (brainwash)over heldere situaties en voorvalletjes,waar eigenlijk gewoon spijkers met koppen moeten worden geslagen worden.Hoppa ,de rotte appels eruit,daadkracht, dat mis ik.
      En het eindresultaat van die gesprekjes lijkt altijd wel ten gunste van de adl en Fokus te komen

      Fokus lijkt veel rechten te hebben maar hoe zit het met de plichten?..\

    6. mumke

      Allereerst kan natuurlijk niemand je verbieden in je eigen huis op je eigen computer de tijden die jij wacht en gebruikt, op te schrijven.
      Afspraken zijn altijd overal een duister iets. Als iemand naar school of naar werk moet, lijkt het mij logisch dat daar vaste afspraken voor zijn.
      Meestal is vantevoren bekend wanneer iemand naar een instantie of dokter moet, dus 2 dagen van tevoren opgeven is niet onredelijk.
      Bij ons is het zo dat er, afhankelijk van de bezetting, niet meer dan 2 afspraken tegelijkertijd mogen zijn, voorzover ik weet is dat per dagdeel.
      En verder, tja, ook niet-gehandicapte mensen moeten soms zeer tijdig zorgen dat ze op weg gaan, de fiets kan lek staan, de trein net wegrijden, en voor mij zou het maken van een afspraak voor een bezoekje aan iemand eigenlijk daarom al niet kunnen.
      Misschien is het een idee om met gefundeerde klachten het klachtentraject, zoals in de folder genoemd te gaan, of melding te doen aan de clientvertrouwenspersoon.
      Een voorbeeld van snelheid is Fokus nooit geweest, daar heb je gelijk in.
      Maar dat wil natuurlijk niet zeggen men niet af en toe moet aanvuren. 🙂

    7. Marianne

      @Jet

      Zelf houd ik een wachttijdenlijst bij om zoveel mogelijk aantoonbaar te kunnen maken bij het CIZ dat Fokus niet kan nakomen waar zij propaganda voor maken (u wordt binnen 15 minuten geholpen).
      En zodoende een PGB aan te kunnen vragen voor de uren waar Fokus in gebreke blijft.

      Gesprekken voer ik niet meer met Fokus. Dit is een gebed zonder eind. Het ‘lijkt’ niet alleen dat alles ten gunste is va de ADL en Fokus. Het is zo!

      Men vergeet echter: als er geen clienten zijn heeft Fokus geen werk meer.

    8. De ADL-er

      @JET:

      Het spijt me zeer, maar als je met woorden als ‘sektarisch’ en ‘brainwash’ aan komt zetten maak je jezelf toch wel heel erg ongeloofwaardig.
      Als je in het dagelijks leven ook zo reageert kan ik de ‘emotionele uitbarstingen’ van adl-ers wel begrijpen, mijn hemel zeg.

      Vergeet niet dat de steeds strakkere planning niet alleen met fokus heeft te maken, maar ook met targets die door de overheid worden gesteld.
      Vergeet niet dat Fokus erg veel geld kost voor de belasting-betaler.
      Ik zie o.a. op dit blog en op het forum v/d fokus-clientenraad erg veel geklaag, en zelden een positieve reactie. Zelf een concrete verbetering aandragen zie ik ook weinig.
      Weet je de reden van de onderbezetting?
      Komt het door de zomer-periode, een slechte LM, een ongemotiveerd team, ziekte etc.
      Wat zou een oplossing kunnen zijn denk je?

      @Marianne

      Wel klagen op een blogje, maar het verdommen om in gesprek met Fokus te blijven…
      Alles ten gunste van de adl en fokus. kom op zeg.
      Het is een streven om 9 v/d 10 oproepen binnen 15 minuten aanwezig te zijn. Een STREVEN, geen BELOFTE. Clienten zien de zaken vaak erg zwart/wit, zonder van alle achterliggende zaken op de hoogte te zijn.

    9. Marianne

      @adl’er

      hoe heb jij het lef om te beweren dat ik het verdom om met Fokus te praten! Heb jij alle informatie over hetgeen is voorgevallen tussen mij en Fokus?????????

      Dus niet oordelen over zaken waar je geen voldoende kijk op hebt. Waarvoor dank!

      Jij bent geen client van Fokus. En aan jouw reactie te lezen heb je geen inlevingsvermogen, wat het voor de client betekent om bijv. 40 minuten te moeten wachten totdat je eindelijk eens mag plassen en hierdoor gedwongen door de omstandigheden incontinentiemateriaal moet gebruiken terwijl je niet incontinent bent en blaasontstekingen krijgt van de urine die in je blaas blijft staan van het lange wachten.

      Het is mis met de organisatie van Fokus en ik ben me er wel van bewust dat de ADL’ers (enkele daar gelaten) naar kunnen, zo goed mogelijk hun best doen.

      “Vergeet niet dat Fokus erg veel geld kost voor de belasting-betaler”.
      En vergeet jij ook niet dat wij als clienten van Fokus ook belasting betalen, net zoals ieder ander.

      “Clienten zien de zaken vaak erg zwart/wit, zonder van alle achterliggende zaken op de hoogte te zijn”
      Clienten voelen het aan den lijve en in hun prive als hun verzorging niet goed loopt. En behoren van achterliggende zaken op de hoogte te worden gehouden.

    10. De ADL-er

      Ik citeer slechts jou eigen woorden:
      ‘Gesprekken voer ik niet meer met Fokus’.

      ‘En vergeet jij ook niet dat wij als clienten van Fokus ook belasting betalen, net zoals ieder ander.’
      Ik ken een hele hoop projecten in Nederland, en ik durf zonder blikken of blozen te beweren dat 60 a 70% van de clienten van een uitkering leeft, terwijl 90% van die mensen gewoon kunnen werken.
      Gehandicapt betekend voor mij niet arbeids-ongeschikt.

      En nogmaals, wat zou jou idee dan zijn om die wachttijd te verkorten? Zomaar een paar extra adl-ers inplannen kan blijkt vaak lastig omdat dat niet in het kostenplaatje van de overheid past.

      Excuseer mij als ik een beetje bot overkom, ik post niet om iemand te kwetsen. Ik zeg dingen wel gewoon zoals ik ze zie. Misschien is ons project dan wel een uitzondering waar veel communicatie tussen de clienten en fokus plaats vind, en waar voor bijna elk probleem een adequate oplossing kan worden gevonden. Het principe van geven en nemen werkt goed, al was dat met onze vorige LM’er wel iets minder moet ik toegeven.
      Ik geloof gewoon meer in de dialoog aangaan met fokus, dan lopen ‘klagen’ op het internet.
      Heb je het al is wat hogerop gezocht binnen de organisatie? Want als ik het zo hoor hebben jullie gewoon een waardeloze project-manager.

    11. mumke

      @ADLer

      “Vergeet niet dat Fokus erg veel geld kost voor de belasting-betaler.”

      Hiermee diskwalificeer je jezelf al als serieus te nemen gesprekspartner.
      Verdiep je svp eerst in de materie voor je “wijsheden”gaat debiteren.
      En verder kun je inderdaad niet oordelen over wat werkelijk tussen cliënt en LM/Fokus voorvalt.

    12. mumke

      Speciaal voor ADL-er AWBZ.

      Iedereen betaalt, ook mensen die via een uitkering geld krijgen.
      Ik wil wel even opmerken dat het geen z.g. “professionele” houding is om mensen naar hun leefstijl/inkomen te klasseren.
      Misschien is het toch handiger om voortaan eerst na te denken over wat je met een reactie wilt bereiken.Een gesprek is vaak geven en nemen, en schriftelijk is het vaak schrijven en schrappen.

    13. Jasmijn

      Beste adl, het verbaasd mij niets dat je zo denkt, het is n.l. de denkwijze van veel mensen die niet door echtelijke- familie- en andere intieme en emotionele banden zijn verbonden aan degene die men hulp biedt. Empatie is iets wat je niet kunt aanleren, maar als gave meekrijgt bij je geboorte.

      Wat ik je zeer kwalijk neem, beste “niet” gehandicape, dat jij zomaar durft te beweren, dat 90% van de gehandicapten “best kunnen werken”, heel aanmatigend!

      Ook ik kom van een uitkering rond en dat komt, omdat ik zo stom was om gehandicapt te worden, had ik nooit moeten doen. En nu is het te laat om te beleggen in de energievoorziening en dus behoef ik lekker niet te werken. Zo zit dat!

      Overigens, over geld gesproken, heb jij je al eens verdiept in het vraagstuk waar Fokus zijn geld nog meer aan besteed dan alleen aan jouw salaris?
      Laat ik je uit je rose droom helpen, het gaat naar adl-ers, die allang bij deze instantie werken en onder hevige psychische druk en/of via de rechtbank op slinkse wijze worden gedumpt!

      Pas maar op, voor je het weet ben jij de volgende!!!

      En het hogerop zoeken? Laat me niet lachen, je kan je dood vechten voor een achterhaalde en verouderde organisatie, die te arrogant is om dat toe te geven en koste wat het kost, de client zal proberen te onderdrukken.

      Welterusten allemaal!

    14. Dorus

      Adl-er,jij laat het stoom uit me oren komen,fokus streeft ernaar om binnen 15 min.assistentie te verlenen,ik heb ook een streven om weer in de maatschappij te kunnen functioneren en gezellig iedere ochtend op een werkplek te verschijnen,maar dit streven is ook een droom die niet uitkomt.
      Dat 90% zou kunnen werken???Volgen mij heeft fokus een protocol van ongewenst gedrag en als jij zo sportief zou willen zijn maak je bekend en ik dien een klacht in wegens belediging van alle fokusclienten want je beschuldigd hier bijna iedereen als client zijnde van profiteren van de sociale voorzieningen.
      Maar waarom zouden wij profiteurs zijn als het ziekteverzuim van de adl-ers stukken hoger ligt dan van vaklieden die in de bouw ed. werken en die niet zoveel hulpmiddelen voor handen hebben.
      En als de kosten van fokus zo hoog zouden zijn voor de nederlandse belasting betaler,waar om telt fokus voor een jas aan doen wat nog geen vijf (5)minuten werk is een kwartier?? en ik dacht dat het uurtarief ong. €55. Dus die jas aan en weer uit kost de belasting betaler ruim €25.
      En een planning bij fokus heb ik in de loop der jaren steeds minder vertrouwen in,er gaat geen week voorbij of er zijn zieken,mensen die a la minute ophouden of fouten in het rooster.Maar wij willen ons leven ook plannen,maar wij als mindervalide mensen zijn overgeleverd aan hulp van derde en hebben overal rekening mee te houden en wij hebben er niet om gevraagd om door batterijen verplaatst te worden.
      En geef mij eens een goede rede waarom ik een positieve reactie zou moeten zetten op een of ander forum?
      En dan meteen terug te komen op de wachttijden,door de wachttijden van vanavond heeft iemand zijn ontlasting niet lang genoeg op kunnen houden die nu gedoucht wordt kan ik niet voor 02.00 uur geholpen worden.Dus gewoon gezegd,als iemand in zijn broek schijt na 22.30uur ligt heel het fokusprincipe op zijn reed de eerst komende uren.En doe dit niet af als overmacht want als er genoeg en bekwaam personeel is dat was dit niet gebeurd!!!!
      Maar ik heb het voordeel dat ik morgen niet naar een baas moet en lekker in me tuintje kan zitten dat door de belastingbetaler via de vorm van PGB is aan geveegd

    15. JET

      insiders perspecief is iets anders als outsiders perspektief.Dus de reactie van deze ‘anonieme’adl-er zou ik niet al teveel serieus nemen.Zonde van je energie
      Was dum ist bleibt dum.
      Ik wens deze adl er iig veel sterkte toe met zichzelf

      Maar dank voor jullie tips/steun nogmaals!
      Een pgb zou idd de oplossing bieden om eigen regie te verwerven .Jammer echter van die partime onbetaalde job aan tegen elkaar inwerkende bureacratie waar je dan mee te kampen hebt…

    Geef een reactie

