Fatsoenlijk

Van de ‘fatsoenlijke nederlander’ heb ik zo langzamerhand mijn buik vol.
Dat geldt in gelijke mate voor de ‘politiek correcten’ als voor anderen.

Als kind mocht ik van de ‘fatsoenlijke’ buren niet met hun kind spelen, immers ik behoorde niet tot hun kerk, erger nog, ik behoorde tot geen enkele kerk.
Anderen mochten niet met mij omgaan, omdat ik kind was van gescheiden ouders, en dat was ‘niet fatsoenlijk’.

Van mijn moeder mocht ik niet twee straten verderop spelen, want:

daar woonden geen ‘fatsoenlijke’ mensen.
Van de mensen verderop in de straat mocht ik bij hun voor de deur niet spelen want:

“wij zijn fatsoenlijke mensen en willen geen kindergeschreeuw voor de deur”.

De buren achter vonden het ‘onfatsoenlijk‘ dat onze kat los in de tuinen liep.

De meeste kinderen trokken zich daar gelukkig  weinig van aan, dus kon iedereen met iedereen spelen, alleen binnenspelen was er niet bij iedereen bij.

Hetzelfde natuurlijk op school, de kerkelijken liepen ieder naar godsdienst en inkomen verdeeld,  samen naar huis en de rest, de ‘luizebossen’,  liepen apart.
Toen er indonesische mensen in de straat kwamen wonen werden die door alle ‘fatsoenlijke mensen ‘ gemeden, zij waren immers bruin.

Later, toen ik zelf kinderen had werd aan mijn toenmalige hulp meermalen gevraagd

“of ze het niet erg vond voor zulke mensen te werken”.

Mijn kinderen waren en zijn ook bruin.

Tegelijkertijd mocht niet meer worden gezegd dat iemand bruin of zwart was.
Ook mocht en mag er niet worden gekeken naar godsdienst of leefwijze.

Maar net als toen vinden ‘fatsoenlijke’ mensen hier wel iets op.

3 reacties

Opgeslagen onder heden, intermenselijk, mogelijkheden

3 Reacties op “Fatsoenlijk

  1. Bert

    En zo is ’t inderdaad nog steeds. Iets met hypo valt me in…

  2. mumke

    En dat woord is niet: hypo-allergeen. 🙂

  3. En vrijwel iedereen vindt zichzelf wel ‘fatsoenlijk’ vermoed ik zo.

Geef een reactie

