Dialoog: rok

langerok-alaparisiennehiver-wikicommonsDe rolstoel staat klaar en ik word vanuit de stalift in de stoel gezet.
De technische details zal ik iedereen besparen.
Alleen de losse kussens naast mijn benen op de beensteun moeten nog worden aangebracht.
Een naast elk been en een in het midden.
Dan is het handig als de kleren goed zitten.

rolstoel

“Denk er aan, dit is een rok tot op mijn enkels”
“Ja, dat zie ik, hij zit tot je voeten”.
“Zit de achterkant ook goed? ”
“Even kijken”.
De rok gaat omhoog en de achterkant wordt achter de kuitsteunen vandaan gepeuterd.
Dan gaat de rok weer omlaag, dit keer mét achterkant.
“Denk je eraan dat ik kniekousen aan heb?”
“Oh, even kijken, ja die zijn omlaag gegaan”
De rok gaat omhoog, de kousen worden opgetrokken.
“Ehuh, mijn rok zit aan de achterkant ook omhoog”.
De rok wordt omlaaggetrokken.
“Mijn kousen zijn weer gezakt”
De rok wordt weer omhoog gedaan en de kousen worden opgetrokken.
“Ehuh”

Ja, en dit herhaalt zich tot ik de ander met de oplossing uit zijn lijden verlos.
“Daar heb ik nooit aan gedacht, dat ik de kousen kan vasthouden terwijl ik de rok naar beneden doe”.

5 reacties

Opgeslagen onder dialoog, gebeurtenissen, heden, intermenselijk

5 Reacties op “Dialoog: rok

  1. Hemel.. mijn hart zou ontploffen van ergernis, sterk dat je het doorstaat zonder ongelooflijk uit te vallen tegen zoveel eh.. eh.. (hebben die mensen zichzèlf nooit aangekleed?)

  2. Arjan de Rijder

    Je zou die ‘oplossing’ ook meteen kunnen geven, hoe vanzelfsprekend dit alles ook lijkt.

  3. mumke

    Je zou als ADL-er ook kunnen nadenken bij wat je doet, hoe vanzelfsprekend het ook lijkt.

  4. Arjan de Rijder

    Dat is wel erg makkelijk gedacht natuurlijk. De ene ADL-er is wat slimmer in die dingen als een ander, maar heeft ongetwijfeld de beste bedoelingen.
    Mocht het hier om een nieuwe ADL-er gaan dan weet je waarschijnlijk dat je bij hun extra goed moet uitleggen. En sommige ADL-ers zijn gewoon onhandig, en dingen die voor jou dan logisch lijken zijn dat voor hun dan blijkbaar niet.
    Juist omdat ADL-ers geen vooropleiding nodig hebben voor dit werk varieert het niveau enorm.
    Een HBO-master in ADL-assistentie zou de oplossing zijn, mits de cliënten dan het verschil op de begroting zouden aanvullen natuurlijk.

    Ik snap je frustratie op dit punt overigens wel hoor, maar ik heb toch het gevoel enigszins in de bres te moeten springen voor mijn collega ADL-ers 😉

    mvg,
    Arjan de Rijder
    Fokus Eindhoven

  5. mumke

    Ik begrijp de solidariteit volkomen, ik heb het hier dus niet over nieuwe, verlegen of onhandige ADLers, maar over die ADLer die het werk doet “omdat je nu eenmaal werken moet”, “omdat de tijden zo makkelijk zijn “, “omdat het dichtbij is”enzovoort.
    Mensen die bewust kiezen voor het werk dat ze gaan doen hebben geen HBO nodig, het enige wat elke ADLer nodig heeft is gezond verstand en besef waar je mee bezig bent.

Geef een reactie

