Fokus: Guantanamo

rolstoel

“Ik heb ‘straf’ dus ben
al dagen niet gewassen, heb al 4 dagen dezelfde onderbroek er is geen tijd.
Mijn haar moet hoognodig gewassen, er is geen tijd.
Eerlijk gezegd: ik heb zoveel pijn, ben zo blij als de dag weer om is en tegelijk ookniet;”

Wie deze woorden leest denkt dat hier een gevangene uit een dictatoriaal land aan het woord is.
Nee, dit is Nederland 2009.
En dan lees ik:

“de enorme pijn, de lange tijd in bed met veel pijn. als ik eindelijk een beetje
slaap en ik word wakker is het 6.00 de enige tijd die fokus heeft om mij te
‘wassen’ en nu met ‘straf’ alleen thee krijg en een grote mond op de vroege
morgen. Maar voordat ze er zijn denk ik als eerste; ‘hoe haal ik in
hemelsnaam de avond????”


En ik begrijp dat het hier een cliënt van Fokus betreft.
Ik lees de rest van de deels verwarde, deels tot in het absurde gedetailleerde wanhoopskreet.

Maar dit kan niet waar zijn.

Dit is iets wat bekend moet worden tot in Groningen, misschien juist in Groningen.

Het lijkt er op of er in een regio mensen hun eigen invulling aan het Fokus-concept zijn gaan geven.

Natuurlijk vooral bij de zwakkere cliënten.
Soortgelijke geluiden heb ik over deze regio eerder gehoord.

Nederland 2009. Guantanamo in eigen huis.

3 reacties

Opgeslagen onder dinges, heden, Zonder categorie

3 Reacties op “Fokus: Guantanamo

  1. Mijn hemel, dat klinkt meer dan dramatisch. je zou kunnen proberen het te verwerken in een artikel voor de krant misschien.

  2. Dat is nu juist het probleem. Die persoon heeft recht op privacy en ik heb niet genoeg schriftelijke bewijzen om man en paard te noemen. Tot ik dat heb kan ik geen namen noemen.
    Het klinkt allemaal ook niet-nederlands, maar de problemen zoals mij geschreven bestaan daar al sinds vorig jaar.
    Het is waarschijnlijk heel erg geescaleerd.
    Een klokkenluider uit die regio zou zeer welkom zijn.

  3. Ja inderdaad. Kan er helaas niets in betekenen, misschien dat iemand anders dit leest en er iets mee kan doen.

Geef een reactie

