Fokus: raar hoor

rolstoel1Een beetje vreemd is het wel.
Hier woon ik, ik woon als iedere andere burger in een (huur)woning.
Alleen dit is een zogenaamde Fokuswoning, dat betekent dat de voor mij noodzakelijke ADL-handelingen door Fokus worden uitgevoerd.

Daarvoor heb ik, met toch wel enige moeite, al lang geleden een tillift aangevraagd, en toen nog via de WVG in bruikleen gekregen.
Ik vertel de ADL hoe het werkt, de Gemeente komt 1x per jaar haar eigendom controleren en keuren en indien nodig wordt er een nieuwe aangevraagd.
Ik keek dus vreemd op toen er een brief kwam waarin dit staat:

“ln december 2OO8 is binnen Fokus het nieuwe beleid’ Veilig gebruik tilliften’ vastgesteld om te kunnen voldoen aan de eisen die de Inspectie voor de Gezondheidszorg stelt.
Bovendien hopen wij op deze wijze het gebruik van tilliÍten nog veiliger te maken voor cliënten en medewerkers.
Eén van de gevolgen van het nieuwe beleid is een jaarlijkse evaluatie ván het veÍlig gebruik van tilliften op alle projecten. Daarnaast is aÍgesproken dat er een jaarlijkse meetweek voor de tilliÍten wordt gehouden in Íebruari. Dit jaar is dat week 7 van 9 tot 13 februari 2009.”

Zou dit met de pogingen een “keurmerk” te pakken krijgen verband kunnen houden?

Hoezo: Fokus stelt beleid vast over mijn tillift?

Waarom doet Fokus of zij verantwoordelijk is voor mijn tillift?

Wat meetweek? Is dit een verpleeghuis?

En het wordt nog mooier:


Tijdens de meetweek wordt van iedere tilliÍt door de locatiemanager vastgelegd:
– welk merk/type tilliÍt wordt gebruikt;
– of het onderhoud dat jaar geregeld is en zo ja, hoe;
– oÍ er een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing bij de tilliÍt aanwezigis ;
– of ieder lid van het team vaardig/bekwaam is in het gebruik van de betreffende tillift.

Klaagt Fokus voortaan bij de Gemeente voor mij als er iets niet klopt met mijn tillift?
Of is het dan opeens weer mijn verantwoordelijkheid?

Zeker voor wat betreft het laatste onderdeel zal ik de Locatiemanager als deze met die vraag komt moeten teleurstellen.
In een project waar een groot verloop is, er voortdurend nieuwe medewerkers aangenomen worden en er studentes en vakantiekrachten moeten worden ingeschakeld, valt met zekerheid te stellen dat niet iedereen op de hoogte is hoe betreffende tillift werkt.

2 reacties

Opgeslagen onder dinges, Zonder categorie

2 Reacties op “Fokus: raar hoor

  1. Dorus

    Allereerst wil ik me lof uitspreken over de colums die jij hier schrijft.Je legt vaak percies de zere vinger op de juiste plaats.
    Nu ook weer met het lift gebeuren,ze zoeken zich een slag in de ronde om maar proffesioneel over tekomen.Maar inderdaad de bekwaamheid is ver ze zoeken bij veel adlers.
    Daarom verzoek ik voortaan ook om met zijn/haar mentor terug te komen als ze gebruik moeten maken van de lift.Eerst twee maal instrueren en de derde maal onder toezicht van de mentor zelfstandig en niet anders(eenkeer bijna vallen is al te veel)
    Als ze eerst eens werken om het personeel te motiveren zodat ze uirstraling hebben van dat ze het werk onder de knie hebben en dan pas eisen gaan stellen aan hulpmiddelen lijkt me een betere volgorde.
    Maar wie heeft in het verleden geadviseerd bij de aanvraag van hulpmiddelen??Volgens mij was dat fokus zelf!!

  2. christinA eijkhout

    Yep.
    Door Fokus wordt aan de client gevraagd of deze een bepaald hulpmiddel wil aanschaffen “omdat we van de Arbo niet mogen tillen” of “omdat we anders zo moeten bukken” .
    Op zich is daar niets mis mee, maar ze moeten de zaak nu niet omdraaien.

Geef een reactie

