Fokus: mobieltje

rolstoel1

In haar zucht tot concurrentie met zorginstellingen en andere aanbieders op het vlak van gehandicaptenzorg breidde Fokus een paar jaar geleden de mogelijkheden om als oudere of gehandicapte bij Fokus aangesloten te worden, uit.

Op zich natuurlijk een mooi initiatief, alleen…… de uitvoering moet wel kunnen, bijvoorbeeld wat betreft de ligging van de woning van de nieuw-aangeslotene, of wat betreft het aantal medewerkers in het project.

Ik woon in een project waar een paar jaar geleden een oudere dame werd aangenomen als client.

Zij zou volgens het roddelcircuit niet veel hulp nodig hebben, het was voornamelijk om haar ook oudere echtgenoot te ontlasten.

Er was echter geen intercominstallatie voorhanden en daarom werd als oplossing voor een mobieltje gekozen.

Mevrouw belde op en de ADLer die uitgekozen was om tijdens haar dienst deze telefoon bij zich te dragen, nam op, ging naar de intercom, deed een collega-oproep en gaf het door.

In dezelfde tijd verhuisde een bewoner uit zijn Fokuswoning naar een andere woning, die op 5 minuten fietsen van het project lag.

Deze meneer kon ook Fokusclient blijven met die restrictie dat hij na  23.00’s avonds 01.00 ’s nachts geen hulp meer kon inroepen, mede omdat er ’s nachts maar 1 persoon werkzaam is.

Ook hij mocht bellen.

In de praktijk gebeurde het vaak dat de “telefoon ADL-er” tijdens handelingen voortdurend gestoord werd door de telefoon en daarna 5 tot 10 minuten (soms tevergeefs) aan de intercom doorbracht teneinde haar collega’s te bereiken.

Op het moment dat iemand daadwerkelijk bij een van deze cliënten was, kon men niet meer reageren op oproepen e.d., daar er in betreffende woningen geen intercom aanwezig was.

Wat dit voor gevolgen had als er maar 2 ADL-ers dienst hadden laat zich raden.

Uiteindelijk is bij de dame een intercom aangelegd en helaas is de meneer uit de andere woning inmiddels overleden.intercom

Einde verhaal denkt men.

Nou nee.

Afgelopen week liep er een ADL-er met een mobieltje.

Er is besloten dat in ons project een oudere meneer kan alarmeren die niet in het project woont.

Deze meneer alarmeert dan een centrale die vervolgens opbelt, waarop de telefoon-ADL-er haar collega’s moet oproepen zodat men vervolgens naar het alarm kan gaan.

Natuurlijk ook ’s nachts.

En, denkt iedereen dan natuurlijk, wat dan?

Waarschijnlijk moet dan gewoon 112 worden gebeld, want ja, een ADL-er is natuurlijk geen verpleegkundige.

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder dinges, Zonder categorie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s