Fokus: klachten, en dan?

rolstoel1




In het jaarverslag 2004 van de clientenraad Fokus wordt reeds gesproken over een toename van het aantal klachten bij het onafhankelijk lid van de klachtencommissie (blz.6 e.v.).

Ook wordt aangegeven dat veel van deze klachten in de relationele sfeer liggen: de onderlinge verhouding ADL/Fokus <-> client.
Wat ik niet terugvond is wat er daadwerkelijk met de aanbevelingen gedaan is.

Ook in 2003 zijn er diverse rapporten, gemaakt weliswaar met als doel op de geplande, van regeringszijde aangekondigde veranderingen in te spelen, maar ook hier wordt al duidelijk gesproken over Beleid bestrijden en voorkomen van ongewenste omgangsvormen.

“Uitgangspunt bij de afwikkeling van iedere melding van zogenoemde ongewenste omgangsvormen is dat het slachtoffer (cliënt of medewerker) serieus genomen wordt in zijn melding en de waarheid spreekt.”

En toch hoort men steeds vaker van “incidenten” bij clienten.
En een ding lijkt bij dergelijke “incidenten” steeds vaker naar voren te komen.

Het niet als gelijkwaardig individu beschouwen van de client door ADL/Locatiemanager, vaak vanuit de optiek dat men(Fokus) het beste weet wat goed voor het project en clienten is, waarbij de noden van de individuele client ondergeschikt zijn.

Vanuit deze theorie is het voor de individuele client bijna onmogelijk gehoor voor eventuele wensen of klachten te vinden.
Immers, als de ADL/Locatiemanager er in het algemeen van overtuigd zijn dat een client “zeurt en zich aanstelt”, zal het voor betrokken client moeilijk worden om de klacht behandeld te krijgen.

In dit opzicht komt toch ook weer een klein beetje de kennis van diverse handicaps om de hoek kijken.

Er zijn nu eenmaal handicaps die niet meteen zichtbaar zijn of waarbij de client de ene dag zo voorzichtig als porseleyn behandeld moet worden, terwijl dezelfde client de volgende dag bijna geen hulp af hoeft te nemen.
De professionaliteit van Fokus en haar werknemers zou juist moeten bestaan uit het erkennen van elk individu zoals deze zich op dat moment presenteert en niet (voor)oordelend te werk gaan.

Helemaal uit den boze is zich als Locatiemanager/ADL/project een machtsfunctie toe te kennen en van daaruit te proberen dingen in de gewenste richting te sturen.
Dit zal eventuele botsingen alleen maar doen escaleren, hetwelk voor beide partijen niet anders dan tot verlies kan leiden.
Een ding zal elke client en ook ADL/Locatiemanager goed moeten onthouden:

Fokus kan niet “een client uit huis zetten bij tegenwerking” , Fokus is, zoals ik altijd oneerbiedig zeg:

niet meer dan een luxe koppelbaas.

Advertenties

2 reacties

Opgeslagen onder dinges, Zonder categorie

2 Reacties op “Fokus: klachten, en dan?

  1. Geachte heer/mevrouw,

    Kunt u me uitleggen wat u bedoelt met dat :

    Fokus is niet meer dan een luxe koppelbaas

    Met vriendelijke groeten,
    mw. de Groot

  2. christinA eijkhout

    Het begrip koppelbaas werd/wordt gebruikt voor die mensen die ’s morgens vroeg net zoveel werknemers op bepaalde straathoeken oppikten, als zij die dag nodig hadden.Rechten enzo hadden die mensen zeer weinig.
    Daarna kwamen er uitzendbureaus, bureaus die mensen uitzenden naar werkgevers, en rechten en plichten van werknemers werden geregeld.
    Fokus zit in mijn ogen er een beetje tussenin. Zij faciliteren(opzetten van Fokusprojekten of locaties, cursussen enz.)en leveren de werknemers daarvoor.
    De woningen waar mensen wonen zijn van woningbouwverenigingen, er is alleen een afspraak tussen Fokus en de woningbouwvereniging dat alleen mensen die assistentie van Fokus afnemen bewoner kunnen worden. Dat is ook logisch, want het aantal ADLers dat op een projekt werkt, moet ook betaald kunnen worden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s