Fokus: zwijgen is goud?

rolstoel1Ondanks dat niemand hier er iets van hoort of ziet, rommelt het toch in Fokusland.
Plaatste ik gisteren nog een emotionele oproep van iemand die zich zorgen maakt, vandaag heb ik de identiteit van die persoon moeten verwijderen omdat deze bang is voor repressailles.
Dit is niet vreemd omdat er ook bij Fokus net als in diverse andere zorginstellingen een verdeel en heersbeleid wordt gevoerd.
Een klein stukje uit een mail bewijst dit:

“….Op dit alles geen antwoord. Wel de
bedreiging dat ik mijn huis uitgezet ga worden, nou vraag ik je!…..”

Dit alles omdat de client bleef doorvragen en gissen wat er nu zal gebeuren.

En ja, wat gebeurt er eigenlijk?
Behalve het artikel op blz. 8 van de Infokus van december 2008, is er weinig naders bekend geworden, anders dan dat locatiemanagers met clienten met bestaande pgb-VP gesprekken gaan houden.
Ook wat betreft de herindicatie van bestaande clienten zijn er alleen maar geruchten.

Of Fokus nu van plan is alleen de bestaande problematiek rond de “ademhalingspatienten” eindelijk landelijk te reguleren, zodat ook deze mensen in een Fokuswoning kunnen blijven wonen,  en al het andere netjes, zoals het zou moeten aan echte verpleging overlaat of dat Fokus inderdaad binnen 3 weken de volledige verantwoordelijkheid krijgt over verpleegkundige handelingen die soms beslissend zijn voor leven of dood, valt niet te zeggen.

Fokus Groningen doet namelijk waar zij goed in is: zwijgen.

8 reacties

Opgeslagen onder dinges, Zonder categorie

8 Reacties op “Fokus: zwijgen is goud?

  1. brian

    Je kunt helemaal niet zomaar uit een fokus woning gezet worden.
    De woning is over het algemeen van de woningbouw.
    Woonrecht is nog altijd sterker dan de rechten die fokus heeft
    al zou je contractbreuk plegen door niet af te nemen.
    Fokus is veels te bang/laf of het is te duur , verzin het maar.
    ze zullen je niet het huis uit zetten simpelweg omdat het voor Fokus juridisch onhaalbaar is.

  2. christinA eijkhout

    Nee, dat kan niet ZOMAAR. Toch zijn er gevallen waar mensen terecht én onterecht uiteindelijk uit hun huis zijn gezet. Meestal via juridische weg.
    Op het moment dat Fokus besluit iemand om wat voor redenen dan ook, geen hulp meer te verlenen, beginnen de woonproblemen.
    Veel mensen hebben een clausule bij hun huurovereenkomst waarin staat dat als de bewoner door overlijden of anderszins, geen hulp meer via Fokus afneemt, de woning binnen een aantal maanden moet worden opgeleverd.
    Dus ook partners en kinderen kunnen niet in de woning blijven.

  3. Anoniempje

    De clausule waar je over spreekt is pas een of twee jaar geleden geïntroduceerd, iedereen die hiervoor een Fokus-woning heeft betreden staat behoorlijk sterk.
    De woningcoöperatie zal die persoon een ander huis aanbieden, maar als je die weigert heeft Fokus nagenoeg geen middelen om die persoon uit het huis te krijgen. Zelfs als Fokus de hulp compleet stopt.
    Gelukkig is er tegenwoordig wel een clausule die er voor zorgt dat als je geen hulp meer afneemt, dat je het huis moet verlaten, wat niet meer als terecht is natuurlijk. Het is niet zo dat kinderen en echtgenoot bij overlijden van een client op straat komen te staan, hier zal de urgentie commissie kunnen bemiddelen voor een andere woning.

  4. ulrike

    en wat als Fokus de hulp die zij zeggen te leveren voortdurend dus niet levert.

    bestaat er ook iets van leveringsplicht?

    als Fokus niet levert dan zul je toch de hulp anders moeten zien te regelen want een lichamelijke beperking hef je niet even op.
    je kunt toch niet blijven verhuizen?

  5. christinA eijkhout

    Fokus heeft een “zorgplicht” .
    Alleen wat betreft de invulling of uitvoering van die zorgplicht lijken in de praktijk LMers, ADLers en clienten niet altijd hetzelfde hierover te denken.
    Misschien dat als de AWBZ is ingevoerd dit een klein ding ten goede kan zijn.

  6. ulrike

    Dat hoop ik Christina,

    Ik ben echter bang dat het nog erger word.
    Nog meer dwang en alles ten goede van Fokus ,maar niet in het belang van de cliënt.

    Ik voel me overspannen en overbelast en in de steek gelaten in ieder geval.Ik bewonder jou antwoorden waaruit vaak humor en rust en rede spreekt.Ik heb veel meer woede nog in me en frustratie.
    Maar misschien komt dat omdat ik nog maar 8 jaar ziek ben.

  7. christinA eijkhout

    Natuurlijk ben ik niet altijd zo redelijk als in mijn stukjes. Alleen….. de stukjes moeten door iedereen even gemakkelijk gelezen kunnen worden. Dus bekijk ik bijna alles van verschillende kanten, en blijkbaar lijkt het resultaat ergens op. 🙂
    En je druk maken voordat het echt nodig is, vind ik verspilling van energie, ik besteed mijn tijd graag goed.
    Ik houd het voor mijzelf altijd lekker makkelijk mijn ja=ja en mijn nee=nee.

  8. ulrike

    Christina,
    je steunt met jou schrijven iig andere mensen,waaronder ik

    daarvoor dank

Geef een reactie

