Fokus: oproep

Via Hyves kwam mij deze oproep van een Fokusclient onder ogen.


HELP! FOKUS GAAT PER 1 JANUARI A.S. = OVER 3 WEKEN DE VERPLEGING OVERNEMEN EN WIJ HEBBEN HIER NIETS OVER TE ZEGGEN = BEKONKELD ACHTER ONZE RUG OM MET VWS

Alvast bedankt voor het lezen van deze mail

Zeer ernstig lichamelijk gehandicapten worden beroofd van goede verpleging zonder ons eerst op de hoogte te stellen van de plannen!

Over het niet bij de AWBZ gevoegd willen worden stuurt Fokus ons constant brieven en nu lees ik in het krantje Infokus dat zaterdag 6 december met de post meekwam dat Fokus en VWS gezamenlijk besloten hebben dat over drie weken dus 1 januari 2009 iedereen met CIZ indicatie een herindicatie krijgt zodat verpleging en persoonlijke verzorging niet meer via AWBZ loopt maar via Fokus. Fokus moet alle verpleegtechnische handelingen gaan doen!! Ik schrok me kapot!

Mijn eerste ervaring met fokus was dat een adl’r heet water uit de waterkoker over mijn voet gooide per ongeluk. Ik vroeg meteen of hij er koud water op kon laten komen, een adl’r werkt immers op aanwijzing maar hij deed het niet wat hij wel deed wat mijn steunkous uittrekken en zo een heel stuk huid meetrok met als gevolg: necrose wat bij mij heel snel om zich heen grijpt. In het ziekenhuis zeiden ze tegen mijn man dat ik het niet zou overleven. Om een lang verhaal kort te maken de operatie duurde 11 uur en ik heb 4 maanden op IC gelegen. In totaal 2 jaar achtereen in het ziekenhuis gelegen en het duurde 6 jaar voordat de wonden dichtwaren . Ik heb alle botten van mijn been gezien en mis de knieholte, kan het been dus nooit meer strekken. De aangegroeide huid is keihard want het is littekenweefsel wat met koud, nat en mistig weer enorm veel pijn doet.
Een andere adl’r heeft tot twee keer toe de catheter met ballon en al uit de blaas getrokken tijdens het douchen onder de kreet: wat is dat nou? Maar je moet hard trekken om dat voor elkaar te krijgen. Bloed en weefsel kwam mee. Na de tweede keer was een verblijfscatheter niet meer mogelijk ik had weer een operatie; ditmaal voor een buikcatheter.

Een andere adl’r roept steeds dat wij gehandicapten niet zelfstandig horen te wonen en dat het beter is dat we snel dood gaan ze mocht gewoon blijven werken er werd niets aan gedaan, gelukkig vond ze zelf een andere baan anders had ze hier nog steeds gewerkt.
Een paar weken geleden heeft weer een andere adl’r mijn teennagels geknipt omdat ik er zelf niet bijkan; gewoon recht afknippen dan kunnen ze niet ingroeien maar ze zei dat ze pedicure was voor probleemvoeten dus het zat wel goed. Helaas, ze knipte een stukje en scheurde de rest. Eén teen ging ontsteken, naar de huisarts: met verpleging twee keer per dag verzorging. Helaas de teen ging necrotiseren dus maandag naar het ziekenhuis met spoed via de huisarts, Een deel van de teen is geamputeerd en ik heb nog steeds erg veel pijn en nu begint de teen ernaast ook te necrotiseren! Dat zag de verpleging vandaag. Een onervaren iemand zoals een adl%u2019r zou zoiets niet eens zien! Als fokus de verpleging gaat overnemen is de zorg voor ons erg slecht geregeld en dan heb ik het nog niet eens over de enorme wisseling van mensen dus iedere keer een ander dus steeds iemand die niet weet hoe de wond er eerst uitzag. Verpleging is gespecialeerd werk en ze houden een dossier bij, contact met apotheek en artsen en uitleencentra en indien nodig met de zorgverzekeraar: zo heb ik heel snel een speciaal bed gekregen via de verpleging die de zorgverzekeraar inseinde.

Het is toch te belachelijk voor woorden dat Fokus die zelf wonden en letsel veroorzaakt waarvan één met bijna dodelijke afloop en dat zij zelf deze wonden moeten gaan verplegen? Bovendien weten de meesten niet eens wat hygiene is!

In de boekjes en op de site: http://www.fokuswonen.nl staat het zo mooi ook dat ze doorligwonden goed in de gaten houden maar ik hoor vaak van clienten dat ze vaak naar het ziekenhuis moeten met vergevorderde doorligwonden omdat fokus het niet heeft opgemerkt.

We hebben er nooit een brief over gehad, hebben niet kunnen protesteren of onze kant kunnen vertellen. Fokus is ongeschoold personeel, met een medische achtergrond word je niet eens aangenomen en nu moeten ze met een ééndaagse cursus in een ziekenhuis ons gaan verplegen en dat al over 3 weken. Adl’rs en clienten weten van niets want bijna niemand leest dat krantje en daar speculeert fokus natuurlijk op.

We hebben getekend voor woning met adl in alle boekjes ook die van 2008 met dvd staat dat je zelf moet zorgen voor verpleging omdat fokus dit niet mag buiten de EVA handelingen is simpele verpleeghandelingen zoals een catheter legen.

Radar besteed aandacht aan zaken waar veel klachten over binnen komen in korte tijd en haalt er altijd iemand van de politiek bij en behaalt vrijwel altijd goede resultaten. MIJN vraag is dan ook schrijf naar VWS wat je ervan denkt zodat ze de andere kant horen en schrijf vooral ook naar Radar. Bij voorbaat mijn hartelijke dank. Als er veel klachten over hetzelfde onderwerp komen wordt er aandacht aan besteed en als je/u vertelt over jouw/uw slechte ervaringen met fokus zoals de slecht hygiene, valpartijen e.d. dan moet er wel naar ons geluisterd worden. Ik schrijf, mail en praat al bijna 9 jaar met fokus, lokatiemanagers, regiomanagers, clientenraad, vertrouwenspersoon, clientenmanager met als resultaat dat er nooit een antwoord komt. Dit is onze enige kans. En hoe zit het met de BIGwet??? Ik vind het te belachelijk voor woorden dat er straks misschien iemand doodgaat door toedoen van fokus en niet als gevolg van een ziekte!

Alvast bedankt voor wat je/u kunt doen/laten doen. A.ub. verspreid deze mail naar iedere fokusclient die je/u kent: hoe meer aanmeldingen hoe groter de kans dat we dit vreemde besluit terug kunnen draaien! Hieronder de adressen:

Ministerie van VWS (die dit samen met Fokus achter onze rug om besloten heeft en zelfs fokusmedewerkers weten nog van niets)
http://www.minvws.nl/contact/stel-uw-vraag/default.asp dit is het contactformulier waarop je meteen naar VWS kunt mailen.

Radar TROS TV: Radar@tros.nl of:

TROS Radar
Postbus 28555
1202 LP Hilversum

Vergeet niet het telefoonnummer te vermelden waarop u overdag te bereiken bent!

U kunt ook bellen met de Radarlijn: 0800-1343. De Radarlijn is een meldpunt voor consumentenklachten. De Radarlijn is tijdens het seizoen geopend op maandag van 19.30 tot 22.00 uur. Dit is een gratis telefoonnummer.

Alvast bedankt

GROETJES VAN XXXXXX

Zegt het voort zodat er veel meldingen binnenkomen bij RADAR en VWS zodat we hopelijk deze gekte kunnen tegenhouden. Onze vrije keus van verpleging komt hierbij in het geding en we hebben hiervoor nooit getekend ze kunnen en mogen wettelijk gezien niet eenzijdig de regels veranderen!!!!! (nationale ombudsman en consumentenbond).


Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Zonder categorie

Geef een reactie

