Fokus: heb je ooit zo zout gegeten?

rolstoel1Het begon zo onschuldig. Iemand stelde op een forum een vraag over dossiervorming in het kader van de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Ik dook gelijk in de wet, en orienteerde mij wie, wat en waarom mag administreren, en wie daar toegang tot krijgt.

Al gauw zag ik dat mensen die ergens geregistreerd staan inzage hebben (artikel 35, 36 en 37 WBP), en ook dat men niet zomaar van alles over iemand zonder diens toestemming en medeweten mocht vastleggen.

In Artikel 5 lid 2 staat
2. Een toestemming kan door de betrokkene of zijn wettelijk vertegenwoordiger te allen tijde worden ingetrokken.”.

Inmiddels blijkt dat Fokus van haar cliënten een dossier bijhoudt.
Niet zomaar een dossier met belangrijke gegevens over de cliënt, bijvoorbeeld indicatiegegevens, handicap o.d., maar ook gespreksverslagen waarvan de cliënt niet weet dat zij bestaan.
De geheimhouding is in zoverre goed geregeld dat het op een afgesloten plek bewaard wordt waar alleen de Locatiemanager aan kan komen.

Dit schijnt “Fokusbeleid” te wezen.

Alleen, wat staat erin?
Wil een cliënt dit?
Weet een cliënt precies wat is vastgelegd?
Waarom doet Fokus dit?

Persoonlijk ga ik maandag naar de Locatiemanager van het project waar ik woon en laat alles wat niet relevant is in mijn bijzijn vernietigen.

UPDATE
Vanmiddag, 17 november heb ik het weinige dat zich in mijn “dossier” bevond geschoond, en er een papier aan toegevoegd waarin staat dat ik op 17 november 2008 het dossier heb geschoond, op de indicatiestelling na.

1 reactie

Opgeslagen onder dinges, Zonder categorie

Een Reactie op “Fokus: heb je ooit zo zout gegeten?

  1. mumke

    Update toegevoegd.

Geef een reactie

