Fokus: wassen neus?

rolstoel1Daar waar door Fokus over client wordt gesproken vraag ik mij af of deze betiteling een wassen neus is.
Een client, klant in gewoon nederlands, is iemand die wordt geholpen.
Dat kan zijn in de supermarkt, het warenhuis, de gemeente of Fokus.
Bij het woord klant hoort klantvriendelijk.
Zo is Fokus ook niets meer of minder dan een bedrijf dat klanten probeert te werven voor haar nering: “het verhuren van ADL-assistentie”.
Omdat Fokus een van de eerste bedrijven was die in Nederland op dit terrein werkte, verkreeg zij al snel een monopoliepositie.
En omdat het bedrijf in een stichtingsvorm gegoten werd en zich bovendien richtte op een groep mensen die moeilijk zonder ADL zelfstandig kunnen wonen en leven, werd het bedrijf een succes.

“De ontwikkeling van nog meer nieuwe Fokusprojecten is gaande.”

Inmiddels zijn er meerdere bedrijven en individuen die zich op deze markt begeven.
Ook de wet geeft ruimte om door middel van een Persoons Gebonden Budget(PGB) aan de benodigde ADLhulp te komen.
En ook Fokus stelt zich hiervoor open:

“Wilt u graag blijven wonen in uw eigen huur- of koophuis, maar hebt u wel assistentie nodig bij uw persoonlijke verzorging? Dat kan als u in de nabijheid van een Fokusproject woont! Dan zijn er de volgende mogelijkheden:
* het voor onbepaalde tijd toevoegen van uw eigen huurwoning;
* het voor bepaalde tijd toevoegen van uw woning. Hierbij kan het ook gaan om een koopwoning of een huurwoning in de vrije sector.
Verder is het mogelijk om vanuit uw eigen huur- of koopwoning met behulp van een PGB ADL-assistentie op afspraak bij Fokus in te kopen.”

Het verschil tussen een Fokuswoning in een projekt en een toegevoegde woning is het woord afspraak.
Door dit woord komt, wat genoemd wordt “het unieke van Fokus”, de oproep voor assistentie op afroep, op losse schroeven te staan.
En de klantvriendelijkheid hobbelt daar achteraan.
Mensen die in een Fokusproject zijn gaan wonen omdat zij daar de vrijheid hebben hun leven in te richten zoals zij dat willen, zien zich steeds vaker geconfronteerd met het feit dat iemand “op afspraak” voorrang heeft.

Dit heeft ten gevolge dat er onnodig wachttijden ontstaan, want zoals elk modern bedrijf gaat het ook bij Fokus uiteindelijk alleen om de cijfers.
En de klant? Die woont in zijn woning in een Fokusproject gedwongen door een overeenkomst tussen Fokus en de woningbouwvereniging aan de ene kant, en de wet die zegt dat als iemand in een Fokuswoning woont hij alleen ADL-assistentie van Fokus mag afnemen aan de andere kant, en wacht.
Bovendien is de klant doordat deze gehandicapt is, vaak niet in staat de rompslomp van een verhuizing, de aanvraag van een PGB voor ADLassistentie en het zoeken van de daarbij behorende personen op zich te nemen.

Voor veel klanten zijn de volgende zinnen inmiddels een lachertje gebleken:

“Dat betekent dat u bepaalt wat er moet gebeuren, wanneer en hoe. En dit 24 uur per dag! Zo hebt u de maximale vrijheid om uw dagritme zelf te bepalen en te leven zoals u dat wilt.”

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder dinges, Zonder categorie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s