Fokus: help, mijn rolstoel moet opgeladen

rolstoel1Alles in eigen hand hebben, werken op aanwijzing.
Het hoort zich zo makkelijk aan, maar vaak blijkt het geven of ontvangen van aanwijzingen moeilijker dan gedacht.
Daarom hier een kleine poging die werkt bij mij, misschien heeft een ander er ook iets aan.

Zorg dat je voor alles wat je gebruikt een vaste plaats hebt en kijk of het ook daar wordt teruggelegd.
Een ADL-er dient wat zij gebruikt heeft af te wassen en terug te leggen.
Mes, vork, kopje, alles wat voor jou door haar is gebruikt.

Neem geen genoegen met “dat doe ik zometeen, want….”maar zeg duidelijk en vriendelijk: “nee, ik wil dat je het nu doet.
Of zij nu bij jou bezig is of bij een ander, zij krijgt gewoon haar loon, dus het is geen menslievend vrijwilligerswerk.
Jij bent de client, het is jouw huis.
Onthoudt wie, wat heeft gedaan zodat je de juiste persoon daarop kunt aanspreken.
Spreek de ADL die iets niet goed doet altijd zelf aan op haar gedrag. Blijf altijd beleefd en duidelijk.

Geef nooit een opdracht en verlaat daarna zelf de ruimte.
Dus niet “ik ga ondertussen mijn tanden poetsen”, dan zie je niet of wat je vroeg ook op de juiste wijze wordt uitgevoerd.

Controleer altijd of de opdracht daadwerkelijk is gedaan.

In gevallen (rolstoel opladen enzo) waar je het niet kan zien:
Vertel waar de oplader en het inpluggat zich bevinden.
Zeg hoe de oplader moet worden aangesloten.
Vraag de ADL als zij zich weer met jou in dezelfde ruimte bevindt, hoeveel lichtjes er branden op de oplader.
Klopt het niet, herhaal de opdracht en vraag wat de verschillen zijn.
Voor het licht uitdoen geldt hetzelfde. Laat in de ruimte die je verlaat altijd meteen het licht uitdoen.

Laat  nooit de ADL “dat doe ik wel voor ik de deur uitga” doen. Altijd eerst alles laten doen, dan pas zeggen dat je klaar bent.

Zo houd je alles zelf in de hand.

Persoonlijk laat ik alles maar uit 1 pak gebruiken, als het bijna leeg is meldt de ADL dat (of niet : )  ) en ik zorg dat er nieuw komt. Zorg dat je altijd een volle verpakking van iets heb staan en dat gemeld wordt wanneer die wordt geopend, zodat je nieuwe kunt halen.

Vergeet nooit: vertrouwen is goed, controle is beter.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder dinges, Zonder categorie

Geef een reactie

