Fokus: asociaal of assertief

Asociaal is volgens de definitie van de elektronische Vandale: zonder sociaal besef: zich ~ gedragen zonder rekening te houden met anderen.

Of iets als asociaal gedrag wordt beschouwd is blijkbaar sterk afhankelijk van de op die plaats heersende normen en waarden.
Met andere woorden als iemand die overtuigd atheist is, en dat niet onder stoelen of banken steekt, gaat wonen in een streng godsdienstige omgeving, zal deze persoon al snel als asociaal worden bestempeld.
Immers, die persoon zou rekening kunnen/moeten houden met zijn omgeving.
Omgekeerd zal zo iemand vinden dat hij in een asociale omgeving is terecht gekomen waar hij niet wordt geaccepteerd.

Anders is het bijvoorbeeld bij spugen in het openbaar vervoer, dat wordt door iedereen als asociaal gedrag gezien.
Ook een bewoner van een Fokuswoning kan zich schuldig maken aan asociaal gedrag.
Dat kan varieren van onaangepast maatschappelijk gedrag, tot het uitschelden van de ADL, fysiek belagen van ADL, het slecht behandelen van ADL, het vanuit meester/knechtidee aanwijzingen geven enzovoort.

Maar ook wordt door velen als asociaal gezien het zich niet conformeren aan door de client ongewenste situaties.

Bijvoorbeeld:
Ik laat geen uitzendkracht toe in mijn woning zolang er geen wettelijk bewijs van goed gedrag voor die uitzendkracht is.
Vanuit mijn beleving is dat logisch, niemand laat zomaar vreemden toe in zijn woning, en als gehandicapte ben ik extra kwetsbaar voor mensen met slechte bedoelingen.
De leidinggevende van het project heeft hier begrip voor en de uitzendkracht loopt mijn deur voorbij.

Toch kan ik mij voorstellen dat dit door anderen als asociaal wordt ervaren.
De ADL heeft er extra werk aan omdat ik toch geholpen moet worden en de andere clienten die de uitzendkracht wel toelaten voelen zich achtergesteld, “waarom zij wel, en ik niet” .

Mijn beslissing is mede gebaseerd op het feit dat in de missie van Fokus staat:

waardoor zij vrij, onafhankelijk en zelfstandig kunnen wonen en leven, als voorwaarde tot een volwaardige en ongehinderde maatschappelijk participatie, zoals voor ieder zónder functiebeperking.

Dit heeft ook als consequentie dat ik als bewoner mij niet altijd geroepen voel mij te conformeren aan wat Fokus op dat moment goed uitkomt.
Omgekeerd zou het natuurlijk prettig zijn als ook clienten van Fokus beseffen dat van Fokus niet anders wordt verwacht dan wat in haar Missie staat:

Fokus laat zich niet – behoudens de zorg voor goede arbeidsomstandigheden en -verhoudingen – in met de leefwijze, privacy en keuzen van de bewoner en biedt daarbij dan ook geen begeleiding.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder dinges, Zonder categorie

Geef een reactie

