Fokus: tijd van …..

Op de site van Fokus staat:

Fokus voert het kwaliteitssysteem Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector (HKZ) in. Fokus wil met de certificering de geleverde kwaliteit zichtbaar en meetbaar maken voor (toekomstige) cliënten en andere belanghebbenden.

De site van de Stichting harmonisatie kwaliteitsbeoordeling in de zorgsector zegt op haar site:

Kwaliteit is geen toeval, maar een beredeneerd, georganiseerd en beheerst resultaat. Het is het vermogen om aan de verwachtingen en behoeften van de cliënten te voldoen. Een kwaliteitsmanagementsysteem is een hulpmiddel voor het management om processen te beheersen en om de kwaliteit van een organisatie op systematische wijze te sturen. Het doel is de kwaliteit van de zorgverlening te verbeteren (met als gevolg tevreden klanten) én ook de interne organisatie. De eigen processen van de organisatie zijn hierbij het uitgangspunt.

De personele druk en het daardoor ook grotendeels wegvallen van de kwaliteit heeft zijn weerslag op projektniveau, dus daar waar Fokus voor is opgericht, bij de clienten.
Doordat er veel slecht ingewerkte ADL-ers gaan komen, zijn als eerste de timidere, vriendelijke mensen de klos.
De oplopende wachttijden en onervarenheid van de vele ADL-ers proberen ze op te lossen door afspraken voor hulp te maken, partners, kinderen of bezoek in te laten springen bij kleinere hulpvragen, of, in het uiterste geval niet om hulp te vragen maar het gewoon niet te doen.

Mensen die niet assertief zijn kunnen worden ‘ondergesneeuwd’ door ADL-ers die (vaak van geen kwaad bewust) de regie over hun leven overnemen. In extreme gevallen bepalen de ADL-ers of en wanneer iemand gaat douchen of en welke, andere kleren men aantrekt.
Dit gebeurde voordien natuurlijk ook, maar er was eigen regulering door collega’s en indien er een echt probleem was, kon er samen met de ADL-er contact worden opgenomem met de locatiemanager.

Doordat er vanwege de vele mensen minder betrokkenheid bij het werk komt is het gevaar voor gevaarlijke situaties voor zowel de ADL-er als de client steeds groter.
Iemand die maar eens in de zoveel tijd met een hulpmiddel (tillift, rolstoel o.d.) moet werken, en ook nog met collega’s die men amper kent werkt, kan niet weten of zien dat een onderdeel bijna stuk is.
Er wordt niet op de unit onderling over gepraat, de client kan het vaak niet zien en alle voorwaarden voor een gevaarlijke situatie zijn aanwezig.

De ‘opleiding’zal zulk soort dingen niet voorkomen, deze is algemeen gericht en clienten van Fokus zijn vaak ook juist in een Fokuswoning gaan wonen omdat men als individu ook individueel geholpen wil worden.

Fokus gebruikt volgens mij op haar site erg dure woorden om te legitimeren wat zij is:
een veredeld administratiekantoor en probeert net als cinderella’s stiefzusters, haar voeten te modelleren om schoenen te passen.

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder dinges, Zonder categorie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s