Blaast Fokus zichzelf op (copie van mijn vk-blog van 3 mei 2008)

Zo begon het:

Fokus Wonen Gewoon wonen met een ernstige lichamelijke handicap. Fokus maakt het mogelijk! Wij verlenen assistentie bij algemene dagelijkse levensverrichtingen in aangepaste woningen. De cliënt bepaalt wanneer, waarbij en hoe. 24 uur per dag. Zo houdt hij zelf de regie over zijn leven!

Natuurlijk wilde ik mijn leven verder leven ook al kon ik steeds minder.
Dus in 1995 verhuisde ik, naar een nieuw Fokus project, in Eindhoven.
Natuurlijk was het wennen, want dat wat je niet vroeg, werd natuurlijk ook niet gedaan.
Maar het beviel mij uitstekend, eindelijk kon ik weer dat doen wat ík wilde, zonder rekening te hoeven houden met mijzelf.
In de jaren erna kon ik steeds minder zelf en moest daarom een steeds groter deel van mijn dagelijkse handelingen aan Fokus overlaten.
Tegelijkertijd veranderde Fokus, door uiterlijke invloeden(regeringsakties), maar ook als Stichting en op projektnivo.
Eerst gingen de assistent-managers weg, waardoor de projektmanagers (tegenwoordig eigentijds locatiemanagers geheten), een meer sturende bureau- en vergadertaak kregen en langzaam de grip en de know-how op de werkvloer verloren.
Door allerlei, in de ogen van cliënten, vreemde, "vanuit Groningen" opgelegde werkwijzen, holde de kwaliteit achteruit.
Er konden diensten niet worden opgevuld, men kon geen personeel krijgen en er zijn sinds 2000 zoveel personeelswisselingen geweest, dat ik niet eens meer de namen van iedereen kan herinneren die hier allemaal heeft gewerkt.
Er kwam een "van regels naar kaders" werkwijze, die nooit helemaal duidelijk is geworden.
Ja, alles kon, want Fokus moest concurreren, vanwege de politiek.
Of het gevraagde uiteindelijk uitgevoerd werd, zou "onderhandeld" moeten worden met de betreffende ADLer.

Ondertussen werd de werkdruk in het project Eindhoven steeds groter. De locatiemanager ging weg wat deze ongeveer een jaar voor die tijd reeds wist, bovendien was zij lichamelijk niet 100% fit, dus er werd op het projekt niet hard aan getrokken. Een nieuwe locatiemanager bleef maar een jaar en ging toen weg, daarna zat het projekt weer zonder leiding.
Deze toestand heeft een paar jaar geduurd.
Dat was te merken aan de langzame "verslonzing".
Natuurlijk niet bij alle ADLers, maar ook niet alleen in het werk, ook onderlinge werkcontacten veranderden.
En dat had uiteindelijk natuurlijk zijn weerslag op de clienten. Lichamelijk dermate ernstig gehandicapte clienten of niet-assertieve clienten konden alleen toezien dat de ene ADLer iets wél deed, wat de andere ADL-er weigerde, of niet wist.

Ruim twee jaar zat het project zonder adequate leiding. Dit had voor het project het gevolg dat er zich allerlei "cultuurtjes" ontwikkelden die in stand konden blijven doordat er geen leiding ingreep én doordat op veel gebieden de onderlinge verhoudingen scheef kwamen te liggen.
Het personeel gaat ook daardoor natuurlijk steeds vlugger lopen, of wordt ziek.

Het oude gezegde elk bedrijf krijgt medewerkers die hij verdient lijkt hier op te gaan.
Hoe "flexibeler" Fokus gaat werken, hoe minder zich gemotiveerde werknemers melden.
Wie kan zich permitteren op een "garantieloon" van 40 u/maand als kostwinner te werken?
En dan wordt ook nog verwacht dat je op de meest vreemde uren komt werken, soms iedere dag een verschillende tijd.
Bovendien heb je als ADLer te maken met de meest uiteenlopende handicaps waar in ieder geval in dit project de regel: "doe wat de client zegt, mits binnen de Fokusrichtlijnen", niet op gaat, want "er zijn geen regels meer".

Mij persoonlijk heeft het altijd vooral gestoord dat niemand enige verantwoordelijkheid voor zijn/haar handelen nam of neemt.

Inmiddels woon ik niet meer met plezier in deze "woning waar ik mijn eigen leven" kan leiden.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder dinges

Geef een reactie

